A közösségek valójában az üzlet szinte minden területén alkalmazásra találnak. A Boston Consulting Group által az év elején megkérdezett csúcsvezetők az eladásösztönzéstől kezdve, a vásárló lojalitás erősítésén át a költségek csökkentéséig sok mindent említettek. Meglepő, de a közismert, a vásárlókat közvetlenül érintő (Amazon, eBay) megoldások az üzletemberek "kívánságlistáján" egyáltalán nem szerepeltek vezető helyen. Felmerült viszont az on-line közösségek alkalmazásának lehetősége a "terepen" dolgozó kereskedők segítségeként, globális marketing szervezet kommunikációs terepeként, a felhasználók technikai támogatására , tanácsadók és szakértők, vagy termék-tesztelők fórumául.
Az internetes közösségek iránti fokozódó érdeklődés ellenére még sok üzleti szereplő számára nem világos, miről is van szó. A legnagyobb gondot az on-line közösség és a közösség létrehozását lehetővé tevő technológia összemosása okozza. A webhelyen létrehozott vitafórum maga nem on-line közösség. A technológia csak lehetőséget biztosít a közösség létrehozására, ugyanúgy, ahogy egy klubhelyiség megteremti egy közösség létrejöttének fizikai kereteit. A közösség építése valóban a közösségi eszközzel (program) kezdődik, azután kerül csak sor a közösség formájának, stílusának, fókuszának és a tartalomnak a kialakítására.
Közösségi programtípusok
Interakciós programok (interaction programs)
Minden olyan program ide tartozik, amelyik lehetővé teszi a résztvevőknek, az egymással való párbeszédet, kérdések feltevését, mások véleményének kommentálását. Interaktív program egyaránt megvalósítható aszinkron (on-line fórum), vagy szinkron (chat) megoldással.
Tartalom-programok (content programs)
Ezek a programok a az interaktív programoknál kiterjedtebb részvételre adnak lehetőséget. Ide tartoznak a különböző, személyes honlapoknak helyt adó site-ok (Geocities, Tripod), de ebbe a kategóriába sorolhatók az Amazon.com oldalán megjelenő könyvrecenziók is.
Esemény-programok (event programs)
Ezek a programok a legkülönbözőbb formában és méretben fordulnak elő. Tipikus példa lehet egy olyan élő, on-line fórum, ahol meghatározott időszakra meghívott vendéget lehet faggatni.
Programtámogató programok (outreach programs)
A többi, sok résztvevőt sok résztvevővel összekapcsoló programoktól eltérően, ez a kategória a program (közösség) szervezője és a résztvevők közti kommunikációját támogatja. Ide tartoznak például azok az e-mailek, amelyek közösségi aktivitásra buzdítják a passzívvá vált tagokat, illetve amelyek bizonyos közösségi eseményekre hívják fel az önként feliratkozott résztvevők figyelmét.
On-line közösségek az üzleti életben
Az már rég nem újság, hogy az on-line közösségek értékes hírforrások lehetnek, azt viszont sokkal kevesebben tudják, hogyan működtethetők internetes közösségek az üzleti életben. Fontos dolog megérteni a közösségépítés és az azt lehetővé tevő technológia közti különbséget is.