Az Ipsos Zrt. felmérése szerint a megkérdezett cégvezetők, mintegy 60 százaléka a törvényhozástól, a szabályozói környezet módosításától vár segítséget a válság miatt szükséges átalakuláshoz, több mint 35 százalékuk a tulajdonostól, az anyacégtől várna segítséget, míg 33 százalékuk a bankoktól, s mindössze 8 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a krízis által kikényszerített gyökeres átalakulási folyamatot a vállalkozás egymaga is véghez tudná vinni.
A piackutató cég az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint felmérésükben a válaszadók közel 40 százaléka vélte úgy, hogy új üzleti modellre van szükség az iparági sikerhez, míg mindössze 24 százalékuk látja úgy, hogy ez a hatékonyság növelésével elérhető. A felmérés szerint az elmúlt évtizedben a cégek 32 százaléka a hatékonyság javításában kereste a sikeres működés útját, míg több mint 25 százalékuk új üzleti modellre tért át. A cégvezetők 41 százaléka ítélte úgy, hogy az elmúlt 2-3 évben az üzleti sikerhez vezető útja a teljes szemléletváltás lett, míg 17 százalékuk szerint a megoldást nem ez jelentette.
A vállalati vezetők 38 százaléka szerint a cégek paradigmaváltására az iparági verseny fokozódása miatt van szükség. Több mint 35 százalékuk szerint a megrendelői igények változása, míg 30 százalékuk szerint a piac szűkülése okozza az átalakulási kényszert. Csak közel 12 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy a teljes átalakulás igénye a profitabilitás csökkenése miatt, míg mintegy 8 százalékuk szerint a hitel lehetőségek korlátozása miatt állt elő.
A megkérdezettek 60 százaléka szerint az üzleti megújulás kerékkötője a gazdasági környezet, míg kevesebb mint 34 százalékuk a tőkehiányt és a hitelhez jutás nehézségeit nevezte meg fő akadályként. A vezetők 40 százaléka szerint a válság kezdete óta eltelt másfél évben gyökeres változás történt saját vállalkozása életében. Ezzel szemben a válaszadók mindössze 30 százaléka jelezte, hogy a 90-es évtizedben gyökeres átalakulást tapasztalt cégénél.
A kutatás szerint a magyarországi cégek vezetői rendszerint erősebbnek érzik az iparágukban zajló, mint a saját vállalatuknál végbemenő változásokat, ezzel függ össze, hogy elsősorban külső kényszerként értelmezik a megújulás igényét - állapítják meg a felmérésben. Az Ipsos Zrt. online kutatásában több mint 300, legalább tíz főt foglalkoztató vállalkozásnál dolgozó első- vagy másodszintű céges döntéshozó vett részt.
MTI