Míg néhány évvel ezelőtt 60 millió euró volt a magyarországi sörgyárak nyereségessége, addig ez 2007-ben 10 millió euróra csökkent, mondta Sivó Imre, a Magyar Sörgyártók Szövetségének elnöke a sajtótájékoztatón. A tavalyi adatok még nem ismertek, de valószínűleg 2008-ban további csökkenés következett be.
Tíz százalékos esés itthon
Idén a söripari szereplők még sötétebb képre számítanak: a jövedéki adó és az áfa tervezett emelése, valamint a gazdasági válság okozta kereslet-visszaesés miatt további nagyarányú csökkenés következhet be. Sőt, szerintük az is előfordulhat, hogy elveszíti nyereségességét az iparág.
Azt, hogy a gazdasági válság már tavaly elérte a söripart, az is jelzi, hogy a sörgyárak teljes értékesítése hét százalékkal 7181 ezer hektoliterre csökkent 2007-hez képest. Míg a belföldi eladások tíz százalékkal csökkentek, addig az export 73 százalékkal nőtt – igaz, utóbbi szegmens viszonylag kis volument (kevesebb mint 500 ezer hektolitert) jelent.
A hazai fogyasztás jobban csökkent a vendéglátásban, mint az otthoni fogyasztásban. A belföldi forgalom visszaesése jobban érintette a dobozos csomagolású söröket, mint az üvegeseket – bár még mindig ez utóbbi dominál a piacon. A PET palackos sörök forgalmazása ugyan megjelent már, de még nem jelentős.
Kevesebb adót fizettek
A csökkenő értékesítés mellett összesen 3,3 milliárd forinttal többet költöttek a sörgyárak az alapanyagok és az energia beszerzésére, mivel 2008-ban tovább növekedtek a beszerzési árak. A csökkenő kereslet miatt az iparág 5,5 milliárd forinttal kevesebb adót fizetett a múlt évben, és - a szövetség szerint - a jövedéki adó emelése az adóbevételek további csökkenését jelenti majd.
A sörgyárak tavaly elsősorban a középkategóriás márkák megtartására koncentráltak (ezek az összes értékesítés 55 százalékát teszik ki), a prémium szegmensbe tartozó sörök is relatív jól teljesítettek. A kereslet visszaesésének vesztesei a gazdaságos sörök, amelyek az eladások 17 százalékát teszik ki - ez az előző évhez képest négy százalékos csökkenés. Az alkoholmentes sörök is megérezték a fogyasztás csökkenését, a romló piaci feltételek között a marketingakciók sem hoztak áttörést.
A söripar tavaly 2086 főnek adott közvetlenül munkát, emellett közvetetten több tízezer dolgozót tart el az ágazat. Sivó Imre szerint egyelőre nem terveznek nagyobb arányú leépítést a válság miatt, azonban ha a fogyasztás idén a várt öt százaléknál jelentősen nagyobb arányban esik vissza, akkor kénytelenek lesznek ezen - mint költségcsökkentő lépésen - elgondolkozni.
Nehéz helyzetben a pécsi sörgyár
A sajtótájékoztatón kiderült, hogy a Pécsi Sörfőzde rendkívül nehéz helyzetbe került a krízis miatt. A cég olyan szintű pénzügyi nehézségekkel küzd, hogy emiatt idén felfüggesztette tagságát a Sörgyártók Szövetségében.
A szövetség idén is folytatni kívánja a társadalmi felelősségvállalás és a sörkultúra népszerűsítése érdekében folytatott akcióit: egyebek között megújul és interaktívvá válik a JÓFEJ elnevezésű program, amellyel a fiatalok felelősségét kívánják növelni. Ennek keretében immár négy éve szórakozóhelyeken és fesztiválokon jelennek meg, és „népszerűsítik” azokat, akik vállalják, hogy ha vezetnek, nem isznak.
Idén egy válogatott szakértőkből álló szakmai kerekasztalt is életre hívnak, hogy fontos társadalmi kérdésekben – a környezetvédelem, az alkohol és az egészség, kapcsolattatartás a médiával - gyűjtsék össze a véleményeket.
Kovács Zita
Menedzsment Fórum