Az mfor.hu tudósítójának helyszíni tapasztalatai alapján este hat órakor a Déli pályaudvaron a szokásosnál jóval kevesebb utas tartózkodott. A kijelző tábla szerint a sztrájk országossá válása után is jártak a szerelvények, a 18.03-kor induló Budapest-Szombathely gyorsvonat például percre pontosan futott ki az állomásról, és az információs szolgálat tájékoztatása szerint valószínűleg meg is fog érkezni a célállomásra.
Rossz a helyzet a Keletiben
Ezzel szemben a Keleti pályaudvaron a hat órai műszakváltáskor minden kocsivizsgáló sztrájkba lépett, így azok az esti és éjszakai vonatok, amelyeket hat óra előtt nem ellenőriztek, nem indulnak el, adta hírül az MTI. A Keleti pályaudvar központi kijelzőjéről eltűnt minden járat.
A Nyugati pályaudvaron a kocsivizsgálók nem sztrájkolnak, azonban a jegyvizsgálók munkabeszüntetése miatt a vonatok indulása bizonytalan, késésekre, járatkimaradásokra is számítani lehet. A Nyugati pályaudvar ügyfélszolgálati irodájából származó információ szerint a Déli pályaudvar és a Kelenföldi pályaudvar egyes alkalmazottai is sztrájkba léptek.
A győri MÁV-állomáson vasárnap este hat órakor a jegyvizsgálók fele sztrájkba lépett, de ez elég ahhoz, hogy fennakadások legyenek a közlekedésben, mivel vonatkísérő nélkül a szerelvények nem közlekedhetnek - közölte Gasparik Zsolt, a VDSZSZ győri vezető ügyvivője az MTI-vel. A GySEV-nél nincs sztrájk.
Egyelőre nem tudni, hányan tartanak munkabeszüntetést és milyen fennakadásokat okoz a sztrájk a Dél-Dunántúl vasúti közlekedésében - közölte Imre Lászlóné, a MÁV régiós sajtószóvivője az MTI-vel vasárnap. Beszámolt arról, hogy a Baranya, Somogy, Tolna megyék alkotta térségben Barcson forgalmi dolgozók és jegyvizsgálók, Siófokon és Rétszilason szolgálattevők, Kaposváron pedig váltókezelők csatlakoztak a sztrájkhoz.
Miskolc is behalt
A miskolci Tiszai pályaudvar továbbra sem indít és nem is fogad vasúti szerelvényeket - mondta Cseh Béla Zoltán, a VDSZSZ területi vezető ügyvivője az MTI-nek.
Miskolcon este fél hétkor váltották az éjszakások a nappalos kocsivizsgálókat, az ügyvivő szerint azonban a váltóműszak is csatlakozik a munkabeszüntetéshez. Cseh Béla Zoltán úgy vélte, a MÁV félretájékoztatja az utazóközönséget, amikor azt állítja, hogy a sztrájk alatt a vonatok több mint 50 százaléka közlekedik, mivel ez nem felel meg a valóságnak. "A vasutassztrájk tovább folytatódik és erősödik, a vonatok minden híreszteléssel ellentétben állnak" - jegyezte meg Cseh Béla Zoltán. Elmondta: Szabolcs-Szatmár, Hajdú-Bihar és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében délután fél négyig a vonatoknak csak a 10 százaléka közlekedett.
Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke az MTI kérdésére azt mondta: Miskolcon, a Tiszai pályaudvaron a kocsi-, és a jegyvizsgálók munkabeszüntetése mellé néhány forgalomirányító is csatlakozott, így az állomáson bizonytalan a vonatközlekedés.
Szolnok elérhető
Szolnokon vasárnap délután voltak ugyan járatkimaradások, 20-30 perces késések, de minden irányba indultak vonatok. A délutáni időszakban egyedül Cegléd-Kecskemét irányába nem tudtak vonatot ajánlani. Budapestre indultak szerelvények, ugyanígy a főváros felől is érkeztek járatkimaradással vonatok.
A szakszervezet vasárnap nulla órakor fogott sztrájkba, folytatva a februárban meghirdetett, és időközben többször felfüggesztett határozatlan idejű országos vasutassztrájkot, azonban 18 óráig csak az ország Dunától keletre fekvő területein sztrájkoltak. Akkor még nem érintette a munkabeszüntetés a fővárost, és Cegléd kivételével Pest megyét sem. A vasutassztrájk miatt vasárnap folyamán kiszámíthatatlan volt a belföldi és a nemzetközi vasúti közlekedés az ország keleti felében.
A VDSZSZ Szolidaritás azt reméli, hogy a nyomás fokozásával sikerül elérniük, hogy a MÁV elmozduljon eddigi merev álláspontjáról, és érdemi tárgyalásra kerül sor hétfőn. A VDSZSZ elnöksége szerint nagy volt a nyugati országrészben a vasutasok igénye arra, hogy csatlakozzanak a munkabeszüntetéshez.
MÁV: irreálisak a követelések
A MÁV álláspontja nem változott, nincs jogi alapja a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) követeléseinek, ezek irreálisak - mondta Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója vasárnap Budapesten.
A MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint a MÁV Cargót a privatizációs törvény szabályai alapján értékesítették, amely szerint csak a privatizált társaság munkavállalói részesülhetnek részvényjuttatásban.
Heinczinger István elmondta, hogy a MÁV Cargo 3.200 dolgozója 5 százalékos részvénycsomagot kap a privatizációt követően. A kiszervezett leányvállalatok dolgozóinak követelt 10 százalékos pótlékot sem tudják teljesíteni, mert ez 6 milliárd forint többlet kiadást jelent, amelyet a költségvetésből kellene finanszírozni. A MÁV Zrt. vezérigazgatója kijelentette: a kiszervezési pótlék fizetésére nincs kötelezettsége a munkáltatónak.
A MÁV Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a VDSZSZ munkabeszüntetése nem általános vasutassztrájk, hanem a vasúttársaságoknál lévő reprezentatív szakszervezetek közük csak az egyik sztrájkol.
Heinczinger István a szakszervezet felvetésére, miszerint nyilatkoztatják a dolgozókat, elmondta: a munkavállalók a jelenléti ívet írják alá, amely a munkabér elszámolásának dokumentuma.
Heinczinger szerint a vonatok többsége járt
A MÁV Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: a vonatok jelentős része közlekedett a sztrájk ideje alatt is, a vidéki nagyvárosok főpályaudvaraira ugyan nem mentek be a vonatok, de az előtte és mögötte lévőkre igen, köztük pedig buszok szállították az utasokat. Heinczinger István ismertetése szerint vasárnap nulla órától reggel hét óráig a menetrendben szereplő 504 vonatból 436 teljes útvonalon közlekedett, 13 rövidített útvonalon járt, 68 maradt ki. Vasárnap nulla óra és 12 óra között a menetrendben lévő 1.148 vonatból 975 teljes útvonalon közlekedett, 27 részleges útvonalon járt, 173 elmaradt. A tehervonatok - a záhonyi térség kivételével - az egész ország területén közlekedtek.
Kozák Tamás, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója az új menetrendet ért bírálattal kapcsolatban megjegyezte: a 2009. évi menetrend megegyezik a 2008. évi kibocsátással, azaz 86 millió vonatkilométert és 1,1 millió vonatszámot tartalmaz. A személyszállító vasúttársaság minden évben utasszámlást végez, a menetrendmódosítást ehhez igazítják. Az új menetrendet optimalizálták, például korábban volt olyan vonat, amelyen 10-en utaztak, ezen a vonalon ritkítottak, az iskolajáratokat a nyári szünidőben megszüntetik. Nyugat-Magyarországon részleges ütemes menetrendet vezettek be, azaz akkor közlekedik teljes egészében ütemesen a járat, amikor az indokolt.
Kozák Tamás megjegyezte: elvi szinten mindenki egyetért a változtatás szükségességével, de amikor konkrét intézkedések történnek, akkor helyi érdekek sérülnek, a szakmai kérdés pedig politikai szintre kerül.
Heinczinger: amig én vagyok a vezér, addig nem lesz pénzosztás
Kérdésre válaszolva Heinczinger István elmondta, őt le lehet váltani, de amíg ő a MÁV Zrt. vezérigazgatója, addig nem fognak a MÁV Cargo privatizációs bevételéből más társaság dolgozóinak juttatni, mert ez nem törvényes. Szerinte tárgyalni kell, mert erre törvényi kötelezettsége van mindkét félnek.
A MÁV vezetői hangsúlyozták: a vasárnap érvénybe léptetett új vasúti menetrendet a közlekedési minisztérium a korábbi évek gyakorlatának megfelelően megrendelte.
Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke az MTI-nek elmondta: a MÁV vonalain az új menetrendben 104 nemzetközi vonatjárat közlekedik, vasárnap ezeknek csupán fele járt a sztrájk miatt. A szomszédos vasúttársaságokat a MÁV-START Zrt. értesítette a munkabeszüntetésről, így előfordulhat, hogy erre való tekintettel nem indítják a Budapestre jövő járataikat. A nemzetközi és a belföldi járatok közlekedése továbbra is bizonytalan, járatkimaradásokra, útvonal-rövidülésekre, késésekre kell számítani. A konkrét járatok indulásáról a pályaudvarokon adnak felvilágosítást.
Menedzsment Fórum