7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az egész országra kiterjesztette vasárnap 18 órakor a vasutassztrájkot a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), azaz a koraesti órától elvileg a dunántúli vasutasok is csatlakoztak a munkabeszüntetéshez. Országszerte fennakadásokra kell számítani a vonatközlekedésben.

Az mfor.hu tudósítójának helyszíni tapasztalatai alapján este hat órakor a Déli pályaudvaron a szokásosnál jóval kevesebb utas tartózkodott. A kijelző tábla szerint a sztrájk országossá válása után is jártak a szerelvények, a 18.03-kor induló Budapest-Szombathely gyorsvonat például percre pontosan futott ki az állomásról, és az információs szolgálat tájékoztatása szerint valószínűleg meg is fog érkezni a célállomásra. 

Rossz a helyzet a Keletiben

Ezzel szemben a Keleti pályaudvaron a hat órai műszakváltáskor minden kocsivizsgáló sztrájkba lépett, így azok az esti és éjszakai vonatok, amelyeket hat óra előtt nem ellenőriztek, nem indulnak el, adta hírül az MTI. A Keleti pályaudvar központi kijelzőjéről eltűnt minden járat.

A Nyugati pályaudvaron a kocsivizsgálók nem sztrájkolnak, azonban a jegyvizsgálók munkabeszüntetése miatt a vonatok indulása bizonytalan, késésekre, járatkimaradásokra is számítani lehet. A Nyugati pályaudvar ügyfélszolgálati irodájából származó információ szerint a Déli pályaudvar és a Kelenföldi pályaudvar egyes alkalmazottai is sztrájkba léptek.

A győri MÁV-állomáson vasárnap este hat órakor a jegyvizsgálók fele sztrájkba lépett, de ez elég ahhoz, hogy fennakadások legyenek a közlekedésben, mivel vonatkísérő nélkül a szerelvények nem közlekedhetnek - közölte Gasparik Zsolt, a VDSZSZ győri vezető ügyvivője az MTI-vel. A GySEV-nél nincs sztrájk.

Egyelőre nem tudni, hányan tartanak munkabeszüntetést és milyen fennakadásokat okoz a sztrájk a Dél-Dunántúl vasúti közlekedésében - közölte Imre Lászlóné, a MÁV régiós sajtószóvivője az MTI-vel vasárnap. Beszámolt arról, hogy a Baranya, Somogy, Tolna megyék alkotta térségben Barcson forgalmi dolgozók és jegyvizsgálók, Siófokon és Rétszilason szolgálattevők, Kaposváron pedig váltókezelők csatlakoztak a sztrájkhoz.

Miskolc is behalt

A miskolci Tiszai pályaudvar továbbra sem indít és nem is fogad vasúti szerelvényeket - mondta Cseh Béla Zoltán, a VDSZSZ területi vezető ügyvivője az MTI-nek.

Miskolcon este fél hétkor váltották az éjszakások a nappalos kocsivizsgálókat, az ügyvivő szerint azonban a váltóműszak is csatlakozik a munkabeszüntetéshez. Cseh Béla Zoltán úgy vélte, a MÁV félretájékoztatja az utazóközönséget, amikor azt állítja, hogy a sztrájk alatt a vonatok több mint 50 százaléka közlekedik, mivel ez nem felel meg a valóságnak. "A vasutassztrájk tovább folytatódik és erősödik, a vonatok minden híreszteléssel ellentétben állnak" - jegyezte meg Cseh Béla Zoltán. Elmondta: Szabolcs-Szatmár, Hajdú-Bihar és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében délután fél négyig a vonatoknak csak a 10 százaléka közlekedett.

Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke az MTI kérdésére azt mondta: Miskolcon, a Tiszai pályaudvaron a kocsi-, és a jegyvizsgálók munkabeszüntetése mellé néhány forgalomirányító is csatlakozott, így az állomáson bizonytalan a vonatközlekedés.

Szolnok elérhető

Szolnokon vasárnap délután voltak ugyan járatkimaradások, 20-30 perces késések, de minden irányba indultak vonatok. A délutáni időszakban egyedül Cegléd-Kecskemét irányába nem tudtak vonatot ajánlani. Budapestre indultak szerelvények, ugyanígy a főváros felől is érkeztek járatkimaradással vonatok.

A szakszervezet vasárnap nulla órakor fogott sztrájkba, folytatva a februárban meghirdetett, és időközben többször felfüggesztett határozatlan idejű országos vasutassztrájkot, azonban 18 óráig csak az ország Dunától keletre fekvő területein sztrájkoltak. Akkor még nem érintette a munkabeszüntetés a fővárost, és Cegléd kivételével Pest megyét sem.  A vasutassztrájk miatt vasárnap folyamán kiszámíthatatlan volt a belföldi és a nemzetközi vasúti közlekedés az ország keleti felében.

A VDSZSZ Szolidaritás azt reméli, hogy a nyomás fokozásával sikerül elérniük, hogy a MÁV elmozduljon eddigi merev álláspontjáról, és érdemi tárgyalásra kerül sor hétfőn. A VDSZSZ elnöksége szerint nagy volt a nyugati országrészben a vasutasok igénye arra, hogy csatlakozzanak a munkabeszüntetéshez.

MÁV: irreálisak a követelések

A MÁV álláspontja nem változott, nincs jogi alapja a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) követeléseinek, ezek irreálisak - mondta Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója vasárnap Budapesten.

A MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint a MÁV Cargót a privatizációs törvény szabályai alapján értékesítették, amely szerint csak a privatizált társaság munkavállalói részesülhetnek részvényjuttatásban.

Heinczinger István elmondta, hogy a MÁV Cargo 3.200 dolgozója 5 százalékos részvénycsomagot kap a privatizációt követően. A kiszervezett leányvállalatok dolgozóinak követelt 10 százalékos  pótlékot sem tudják teljesíteni, mert ez 6 milliárd forint többlet kiadást jelent, amelyet a költségvetésből kellene finanszírozni. A MÁV Zrt. vezérigazgatója kijelentette: a kiszervezési pótlék fizetésére nincs kötelezettsége a munkáltatónak.

A MÁV Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a VDSZSZ munkabeszüntetése nem általános vasutassztrájk, hanem a vasúttársaságoknál lévő reprezentatív szakszervezetek közük csak az egyik sztrájkol.

Heinczinger István a szakszervezet felvetésére, miszerint nyilatkoztatják a dolgozókat, elmondta: a munkavállalók a jelenléti ívet írják alá, amely a munkabér elszámolásának dokumentuma.

Heinczinger szerint a vonatok többsége járt

A MÁV Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: a vonatok jelentős része közlekedett a sztrájk ideje alatt is, a vidéki nagyvárosok főpályaudvaraira ugyan nem mentek be a vonatok, de az előtte és mögötte lévőkre igen, köztük pedig buszok szállították az utasokat. Heinczinger István ismertetése szerint vasárnap nulla órától reggel hét óráig a menetrendben szereplő 504 vonatból 436 teljes útvonalon közlekedett, 13 rövidített útvonalon járt, 68 maradt ki. Vasárnap nulla óra és 12 óra között a menetrendben lévő 1.148 vonatból 975 teljes útvonalon közlekedett, 27 részleges útvonalon járt, 173 elmaradt. A tehervonatok - a záhonyi térség kivételével - az egész ország területén közlekedtek.

Kozák Tamás, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója az új menetrendet ért bírálattal kapcsolatban megjegyezte: a 2009. évi menetrend megegyezik a 2008. évi kibocsátással, azaz 86 millió vonatkilométert és 1,1 millió vonatszámot tartalmaz. A személyszállító vasúttársaság minden évben utasszámlást végez, a menetrendmódosítást ehhez igazítják. Az új menetrendet optimalizálták, például korábban volt olyan vonat, amelyen 10-en utaztak, ezen a vonalon ritkítottak, az iskolajáratokat a nyári szünidőben megszüntetik. Nyugat-Magyarországon részleges ütemes menetrendet vezettek be, azaz akkor közlekedik teljes egészében ütemesen a járat, amikor az indokolt.

Kozák Tamás megjegyezte: elvi szinten mindenki egyetért a változtatás szükségességével, de amikor konkrét intézkedések történnek, akkor helyi érdekek sérülnek, a szakmai kérdés pedig politikai szintre kerül.

Heinczinger: amig én vagyok a vezér, addig nem lesz pénzosztás  

Kérdésre válaszolva Heinczinger István elmondta, őt le lehet váltani, de amíg ő a MÁV Zrt. vezérigazgatója, addig nem fognak a MÁV Cargo privatizációs bevételéből más társaság dolgozóinak juttatni, mert ez nem törvényes. Szerinte tárgyalni kell, mert erre törvényi kötelezettsége van mindkét félnek.

A MÁV vezetői hangsúlyozták: a vasárnap érvénybe léptetett új vasúti menetrendet a közlekedési minisztérium a korábbi évek gyakorlatának megfelelően megrendelte.

Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke az MTI-nek elmondta: a MÁV vonalain az új menetrendben 104 nemzetközi vonatjárat közlekedik, vasárnap ezeknek csupán fele járt a sztrájk miatt. A szomszédos vasúttársaságokat a MÁV-START Zrt. értesítette a munkabeszüntetésről, így előfordulhat, hogy erre való tekintettel nem indítják a Budapestre jövő járataikat. A nemzetközi és a belföldi járatok közlekedése továbbra is bizonytalan, járatkimaradásokra, útvonal-rövidülésekre, késésekre kell számítani. A konkrét járatok indulásáról a pályaudvarokon adnak felvilágosítást.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!