A hazai kiskereskedelmi ingatlanok esetében 2009-ben jellemzően kínálati piacról beszélhetünk, derül ki a GVA Robertson mfor.hu-hoz eljuttatott elemzéséből. A háttérben a kiskereskedelmi forgalom visszaesése áll, ami miatt a bevásárlóközpontok bérlői visszafogták terjeszkedési stratégiájukat.
Ötből egy
Ezt figyelembe véve az ingatlanfejlesztők sok projekt esetében döntöttek úgy, hogy a bevásárlóközpontok átadását 2010-re halasztják. A Budapesten jelenleg fejlesztés alatt álló öt nagy bevásárlóközpont-projekt közül - Allee, Corvin Atrium, Mundo, Terminál, Neo – például csupán egy, az Allee fejeződik be idén.
Beszédes tény az is, hogy a fővárosban a 2009 első félévére tervezett csaknem 100 ezer négyzetméternyi kiskereskedelmi terület átadásából semmi nem valósult meg. Vidéken is csupán az átadások húsz százalékára került sor – ez alig több mint 9 ezer négyzetméternyi új kiskereskedelmi területet jelent.
Több bérlő visszalépett
"A jelenlegi gazdasági helyzetben új boltok nyitását többször is meggondolják a kiskereskedelmi márkák képviselői" – magyarázta a trend hátterét Varga Ágnes, a GVA Robertson kiskereskedelmi részlegének vezetője. – "Az új építésű beruházások esetében több visszalépésről tudunk. Néhány esetben ez csak taktikai lépés a bérlő részéről a kedvezőbb feltételek elérése érdekében, más esetekben viszont a márkák terjeszkedési stratégiájának tényleges újraértékelése áll a háttérben."
"A jövő évre halasztott átadások azt jelentik, hogy nagy valószínűséggel 2010-ben is fennmarad a kínálati piac" – tette hozzá a hazai kilátásokkal kapcsolatban. – "A kiskereskedelemnek, illetve azon keresztül a bérlői keresletnek valószínűtlenül nagyot kellene a jövő év folyamán javulnia, hogy megszüntesse a bérleti piacon tapasztalható kínálati nyomást. Az egyensúlyi helyzet kialakulása így a 2011-2012-es időszakra várható."
A GVA Worldwide globális ingatlantanácsadó hálózat más európai tagjai is a hazaihoz hasonló tendenciákról számolnak be.
Lengyelországban például több kiskereskedelmi fejlesztés áll finanszírozásra, illetve kedvezőbb pénzügyi környezetre várva. A brit irodák is több elhalasztott kiskereskedelmi projektről számolnak be, Bukarestben pedig 25-30 százalékra tehető az elhalasztott projektek aránya.
Kevesebbet vásárolunk
A bérlői kereslet alakulását alapvetően meghatározó tényező, a kiskereskedelmi forgalom tekintetében egy éven belül két jelentősebb hullám tapasztalható. Az egyik a tavaszi szezonkezdés, a másik (lényegesen jelentősebb) a november elején kezdődő karácsonyi szezon.
Mivel idén az első negyedéves forgalmakban nem mutatkozott jelentős visszaesés, ezért a kiskereskedők számára a 2009 karácsonyi időszak eredményei jelentősen befolyásolják a 2010-es év terveit.
A KSH adatai alapján a kiskereskedelmi forgalom volumene 2009 első félévében 3,2 százalékkal esett vissza ez előző év hasonló időszakához képest. Ezzel a trenddel némileg ellentétesek, a vártnál jobbak a júniusi kiskereskedelmi eredmények. A hatodik hónapban kisebb visszaesés látható a tavalyi évhez képest, de ezt részben a júliusi áfa-emelés miatt előre hozott vásárlások okozzák.
Akik ellenállnak
A válságnak leginkább ellenálló kiskereskedelmi piaci szegmenst Magyarországon a hipermarketek adják. Ennek fő oka az élelmiszerek mellett megtalálható sokszínű árúkínálat és a viszonylag alacsony árszínvonal.
Emellett a bejáratott, központi helyeken működő bevásárlóközpontok esetében sem esett vissza jelentősen a kereslet – ez igaz hazánk mellett például Romániára és Lengyelországra is.
Menedzsment Fórum