Nem egészen nyolcezer autót loptak el hazánkban 2009-ben - a "jármű önkényes elvétele” elnevezésű cselekményeket is beszámítva -, csaknem ezerrel kevesebbet, mint 2008-ban, derül ki a Secret Control GPS Kft. most összesített, uniós adatokon alapuló statisztikáiból.
Máshol százezreket lopnak
A "legfertőzöttebb" országokban ennél nagyságrendekkel több gépkocsinak tűnik nyoma: Olaszországban több mint 250 ezer, Franciaországban több mint 200 ezer, Nagy-Britanniában pedig majdnem 200 ezer jármű jut ilyen sorsra évente.
Igaz, ezekben az országokban egyrészt lényegesen több autó fut az utakon, másrészt többen is engedhetik meg maguknak fenntartását: míg Magyarországon ezer emberre 360, addig Nagy-Britanniában több mint 500, Olaszországban pedig majdnem 700 járgány jut.
Magyarország a középmezőnyben
Lényegesen pontosabb képet ad a valós biztonsági helyzetről az ezer autóra jutó lopások száma - ebben a rangsorban Magyarország a 18. helyen áll az adatot szolgáltató 33 európai ország között. Itthon ezer gépkocsiból átlagban 2,2-t tulajdonítanak el, ami nagyjából a német átlagnak felel meg.
Érdekesség, hogy Románia és Bulgária nagyságrendekkel jobban áll nálunk - keleti szomszédunknál több mint ötször, a bolgároknál pedig 12-szer kisebb ez a mutató. A térségbeli országok közül csak Szlovákia és Csehország ért el rosszabb eredményt Magyarországnál - előbbinél három, utóbbinál 4,5 lopás jut ezer gépkocsira.
Vonzóbbak a fiatalabbak
Szintén meglepő eredmény, hogy a legrosszabb állapotok Svédországban és Dániában uralkodnak - a két skandináv ország 11,5, illetve 10,4 ez az adat. A lista másik végén - Romániát, Liechtensteint és Bulgáriát megelőzve - Izland áll, ahol a statisztikák szerint szinte nem is lopnak autókat.
A kutatás az első látásra meghökkentő eredményeket azzal magyarázza, hogy míg Nyugat- és Észak-Európában mindössze öt-hat év a kocsik átlagéletkora, addig itthon 11, Romániában pedig 12-13 év – a fiatalabb járművek nyilvánvalóan vonzóbbak a tolvajok számára. Emellett a fejlett államok központi fekvése és határainak teljes átjárhatósága is hozzájárul ahhoz, hogy náluk lényegesen magasabb a lopási ráta.
Településekre lebontva a leglesújtóbb állapotokat a déli nagyvárosokban, Nápolyban, Marseille-ben vagy éppen Athénban mérték, de Amszterdam, Párizs, Stockholm és Koppenhága is a rosszabbak közé tartozik. Magyarországon a "legbűnösebb" városnak Budapest számít: itt kötik el az autók több mint kétharmadát.
További érdekesség, hogy szinte minden, adatot szolgáltató országban folyamatosan csökken a lopások száma. Az egyetlen kivétel Törökország, ahol évi hét-nyolc százalékos pluszt jegyeztek fel.
Volt már nagyobb a baj
Magyarországon az ezredforduló környékén következett be jelentős javulás. Míg a kilencvenes évek második felében még évi 15-17 ezer autó tűnt el gazdájától, addig 2001-ben már csak alig több mint nyolcezer, és az elmúlt években is nagyjából ennyi autó vált kámforrá évente hazánkban.
W. B.