2010. november 17. 14:07

Meglepő adatokat tartalmaz az a szerdán közölt statisztika, amelyben az európai országokat hasonlítják össze az autólopások gyakorisága szempontjából. Eszerint a "legfertőzöttebb" államnak Svédország és Dánia számít, míg Bulgária és Románia a legtisztább országok egyike. Hazánkban az ezredforduló környékén radikálisan csökkent, azóta nagyjából stagnál az elkötött gépkocsik száma – igaz, így is csak a középmezőnyben vagyunk az európai lopási ranglistán. Mfor.hu háttér.

Nem egészen nyolcezer autót loptak el hazánkban 2009-ben - a "jármű önkényes elvétele” elnevezésű cselekményeket is beszámítva -, csaknem ezerrel kevesebbet, mint 2008-ban, derül ki a Secret Control GPS Kft. most összesített, uniós adatokon alapuló statisztikáiból.      

Máshol százezreket lopnak

A "legfertőzöttebb" országokban ennél nagyságrendekkel több gépkocsinak tűnik nyoma: Olaszországban több mint 250 ezer, Franciaországban több mint 200 ezer, Nagy-Britanniában pedig majdnem 200 ezer jármű jut ilyen sorsra évente.

Igaz, ezekben az országokban egyrészt lényegesen több autó fut az utakon, másrészt többen is engedhetik meg maguknak fenntartását: míg Magyarországon ezer emberre 360, addig Nagy-Britanniában több mint 500, Olaszországban pedig majdnem 700 járgány jut.

Magyarország a középmezőnyben

Lényegesen pontosabb képet ad a valós biztonsági helyzetről az ezer autóra jutó lopások száma - ebben a rangsorban Magyarország a 18. helyen áll az adatot szolgáltató 33 európai ország között. Itthon ezer gépkocsiból átlagban 2,2-t tulajdonítanak el, ami nagyjából a német átlagnak felel meg.

Érdekesség, hogy Románia és Bulgária nagyságrendekkel jobban áll nálunk - keleti szomszédunknál több mint ötször, a bolgároknál pedig 12-szer kisebb ez a mutató. A térségbeli országok közül csak Szlovákia és Csehország ért el rosszabb eredményt Magyarországnál - előbbinél három, utóbbinál 4,5 lopás jut ezer gépkocsira.

Vonzóbbak a fiatalabbak 

Szintén meglepő eredmény, hogy a legrosszabb állapotok Svédországban és Dániában uralkodnak - a két skandináv ország 11,5, illetve 10,4 ez az adat. A lista másik végén - Romániát, Liechtensteint és Bulgáriát megelőzve - Izland áll, ahol a statisztikák szerint szinte nem is lopnak autókat. 

A kutatás az első látásra meghökkentő eredményeket azzal magyarázza, hogy míg Nyugat- és Észak-Európában mindössze öt-hat év a kocsik átlagéletkora, addig itthon 11, Romániában pedig 12-13 év – a fiatalabb járművek nyilvánvalóan vonzóbbak a tolvajok számára. Emellett a fejlett államok központi fekvése és határainak teljes átjárhatósága is hozzájárul ahhoz, hogy náluk lényegesen magasabb a lopási ráta.

Településekre lebontva a leglesújtóbb állapotokat a déli nagyvárosokban, Nápolyban, Marseille-ben vagy éppen Athénban mérték, de Amszterdam, Párizs, Stockholm és Koppenhága is a rosszabbak közé tartozik. Magyarországon a "legbűnösebb" városnak Budapest számít: itt kötik el az autók több mint kétharmadát.

További érdekesség, hogy szinte minden, adatot szolgáltató országban folyamatosan csökken a lopások száma. Az egyetlen kivétel Törökország, ahol évi hét-nyolc százalékos pluszt jegyeztek fel.

Volt már nagyobb a baj

Magyarországon az ezredforduló környékén következett be jelentős javulás. Míg a kilencvenes évek második felében még évi 15-17 ezer autó tűnt el gazdájától, addig 2001-ben már csak alig több mint nyolcezer, és az elmúlt években is nagyjából ennyi autó vált kámforrá évente hazánkban.

W. B.

mfor.hu

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.