A legnagyobbnak számító Premier Outlets Center korábban száz százalékot közelítő feltöltöttségén jókora foghíjakat ütött a recesszió, ám ennek ellenére is hatalmas tömegeket vonz és lényegében a rossz gazdasági helyzetben is megőrizte piacvezető szerepét. A konkurens GL Outlet üzletszáma saját honlapja szerint kilencre fogyatkozott, a Premier mellett épült M1 pedig lényegében üresen áll. A Polgár mellett épült M3 Outlet azonban szinte egyedüliként látványos fejlődést mutat - mondta Szebenyi Miklós, a komplexum igazgatója. A majd ötven üzlet kihasználtsága jelenleg 65 százalékon áll, ez év végére eléri a 75 százalékos feltöltöttséget. Nagyjából 2010 végére lehet elgondolkodni a komplexum fejlesztésén, de szerinte legkorábban 2011-ben várható a kapacitások bővítése.
A Premier első ütemének kapacitásaival megegyező méretű M3 lényegében ugyanazokkal a márkákkal büszkélkedhet, mint a biatorbágyi konkurens. A cél itt is az volt, hogy ismert, minőségi gyártói márkákat vonzzanak, amelyek meghatározzák a vásárlói kört. Szebenyi szerint azonban meg kell találni az egyensúlyt: a vidéki vásárlóerő gyengébb, így a fél áron kínált felső kategóriás termékeket is drágának tartják. Ettől függetlenül a központ forgalma idén 5-6 százalékkal növekedhet, annak köszönhetően, hogy folyamatosan töltődik az üzletsor.
A két prosperáló outlet üzletei a teljes ruházati piac (400-440 milliárd forint) forgalmának szűk 10 százalékát adják, és bár Szebenyi ebben nem hisz, a komplexumok erejüknél fogva képesek simítani a ruházati forgalom csökkenését. Ezt jelzi, hogy mindkét centrum a hétvégeken meglepő tömegeket képes vonzani. A Premierben például akkor is jellemzően sokan vannak, amikor a plázákban csak lézengenek a vásárlók. Ugyancsak az outletek erejét bizonyítja, hogy a belvárosban és a plázákban is megjelentek az outletboltok, s a kereskedelmi formának megfelelően az egyes márkák zászlóshajójának számító boltokból visszamaradt készletet minimum 30 százalékos vagy ennél nagyobb kedvezménnyel értékesítik. Az sem véletlen, hogy a belvárosi ruházati üzletek a kiárusításaikat gyakran az outletek akciós időszakához igazítják és a kedvezmények is gyakran megegyeznek az outletekével. (Az outleteknek köszönhetően jelennek meg a belvárosban a 70 százalékos kedvezmények is.)
Ez a fajta értékesítési forma az elemzők szerint Magyarországon azért volt képes rövid idő alatt meghódítani a vásárlókat, mert olyan márkákat vonzott, amelyeknek erős háttere van az ugyancsak gyorsan népszerűvé vált plázákban. Ugyanakkor ez a komplexumok hátránya is egyben, hiszen a legmagasabban pozicionált márkák igyekeznek távol tartani magukat a minőségi, de középre helyezett márkáktól. Így a magyar outletekben nagyon kevés luxusterméket gyártó cég van jelen önálló bolttal, rendszerint valamely multibrand vagy disztribútor üzletében lehet találkozni ilyenekkel, írja a Napi Gazdaság.