3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A másfél éve még erőteljesen fejlődő outletpiacot is megtépázta a recesszió, írja a Napi Gazdaság.

A legnagyobbnak számító Premier Outlets Center korábban száz százalékot közelítő feltöltöttségén jókora foghíjakat ütött a recesszió, ám ennek ellenére is hatalmas tömegeket vonz és lényegében a rossz gazdasági helyzetben is megőrizte piacvezető szerepét. A konkurens GL Outlet üzletszáma saját honlapja szerint kilencre fogyatkozott, a Premier mellett épült M1 pedig lényegében üresen áll. A Polgár mellett épült M3 Outlet azonban szinte egyedüliként látványos fejlődést mutat - mondta Szebenyi Miklós, a komplexum igazgatója. A majd ötven üzlet kihasználtsága jelenleg 65 százalékon áll, ez év végére eléri a 75 százalékos feltöltöttséget. Nagyjából 2010 végére lehet elgondolkodni a komplexum fejlesztésén, de szerinte legkorábban 2011-ben várható a kapacitások bővítése.

A Premier első ütemének kapacitásaival megegyező méretű M3 lényegében ugyanazokkal a márkákkal büszkélkedhet, mint a biatorbágyi konkurens. A cél itt is az volt, hogy ismert, minőségi gyártói márkákat vonzzanak, amelyek meghatározzák a vásárlói kört. Szebenyi szerint azonban meg kell találni az egyensúlyt: a vidéki vásárlóerő gyengébb, így a fél áron kínált felső kategóriás termékeket is drágának tartják. Ettől függetlenül a központ forgalma idén 5-6 százalékkal növekedhet, annak köszönhetően, hogy folyamatosan töltődik az üzletsor.

A két prosperáló outlet üzletei a teljes ruházati piac (400-440 milliárd forint) forgalmának szűk 10 százalékát adják, és bár Szebenyi ebben nem hisz, a komplexumok erejüknél fogva képesek simítani a ruházati forgalom csökkenését. Ezt jelzi, hogy mindkét centrum a hétvégeken meglepő tömegeket képes vonzani. A Premierben például akkor is jellemzően sokan vannak, amikor a plázákban csak lézengenek a vásárlók. Ugyancsak az outletek erejét bizonyítja, hogy a belvárosban és a plázákban is megjelentek az outletboltok, s a kereskedelmi formának megfelelően az egyes márkák zászlóshajójának számító boltokból visszamaradt készletet minimum 30 százalékos vagy ennél nagyobb kedvezménnyel értékesítik. Az sem véletlen, hogy a belvárosi ruházati üzletek a kiárusításaikat gyakran az outletek akciós időszakához igazítják és a kedvezmények is gyakran megegyeznek az outletekével. (Az outleteknek köszönhetően jelennek meg a belvárosban a 70 százalékos kedvezmények is.)

Ez a fajta értékesítési forma az elemzők szerint Magyarországon azért volt képes rövid idő alatt meghódítani a vásárlókat, mert olyan márkákat vonzott, amelyeknek erős háttere van az ugyancsak gyorsan népszerűvé vált plázákban. Ugyanakkor ez a komplexumok hátránya is egyben, hiszen a legmagasabban pozicionált márkák igyekeznek távol tartani magukat a minőségi, de középre helyezett márkáktól. Így a magyar outletekben nagyon kevés luxusterméket gyártó cég van jelen önálló bolttal, rendszerint valamely multibrand vagy disztribútor üzletében lehet találkozni ilyenekkel, írja a Napi Gazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!