Az elemzés alapján az állami intézmények számára 5+1, a nemzetközi gyakorlatban bevált megoldási lehetőség javasolható a költségcsökkentésre és a létszámleépítésre, amelyek segítségével a kényszerű intézkedésekből akár előny is kovácsolható.
A cég szerint a fűnyíróelv alkalmazása súlyos károkat okozhat - érdemes tehát a létszám - és költségcsökkentést alapos struktúra-átalakítással kezdeni.
A PSC-nél felhívják a figyelmet arra: sok közigazgatási, közszolgáltatást nyújtó intézmény - jogszabályból fakadó funkcionalitásaik hasonlósága révén - jól összehasonlítható, szabványosítható és összemérhető tevékenységet végez. Ennek alapján pedig újjá lehet szervezni az intézmény működését.
De a szakértő emlékeztet: sok tartalék található a párhuzamosan működő, de azonos tulajdonossal rendelkező - például jellemzően önkormányzati - intézmények, vállalatok körében is. Az elmúlt időszakban megkezdődött összevonások is azt jelzik, hogy jelentős költségmegtakarítást remélnek a fenntartók az intézmények, állami cégek centralizációjától.
Habár készültek az elmúlt években úgynevezett feladatkataszterek, az állami feladatok részletes megtervezése elengedhetetlen. A feladatkataszter alapján ugyanis meghatározható, hogy az adott állami intézménynek pontosan milyen szolgáltatásokat kell nyújtania.
Jelentős költségek takaríthatóak meg akkor is, ha az intézmények tulajdonosai a korszerű és ésszerű, innovatív beruházásokat a költségmegtakarítás lehetőségeket mérlegelve, ezek alapján választják ki a legcélszerűbbeket, például az új informatikai rendszereket.
Ma már az állam is alkalmazhatja a humánus leépítést. A kényszerből leépítendő dolgozóknak karriertanácsokkal, munkahelykereséssel és átképzésekkel olyan hathatós segítséget lehet nyújtani, amelynek segítségével az elhelyezkedés sokkal könnyebb lehet. Mindezen tevékenységek finanszírozására ráadásul akár EU-s forrás is igénybe vehető.
Varga Zsigmond szerint Magyarországon a kormányzati szándék mellett a költségvetési szigor kényszere adhatja a végső lökést ahhoz, hogy az állami szervezetek nekilássanak hatékonyabbá és eredményesebbé tenni a működésüket. A szakértő úgy véli, ezért most nagy lehetőség előtt áll a kormányzat: az évtizedek óta halogatott működés-korszerűsítés megvalósításával minőségi ugrás következhet be, amelynek hosszú távon a mindennapi ügyintézésben érintett állampolgárok lehetnek a nyertesei.
MTI