Az első negyedévre a kormány 852,7 milliárdos mínuszt várt, ám az első két hónap kedvező adatai alapján ezt a célt 786,2 milliárd forintra módosította. Ennek alapján a pénzforgalmi hiány változatlanul 6,3, az eredményszemléletű pedig 6,8 százalék helyett 6,7 százalék lesz a tervek szerint. Az első két hónapban a GDP arányában a tervezett 1,8 százalékos hiánycélhoz képest csak 1,6 százalék volt a deficit.
A lefelé módosítás egyébként túlságosan nem meglepő. Szakértők szerint a kormány - okulva a korábbi évek kellemetlen tapasztalataiból, amikor rendre túlnőtt a hiány a prognózison - az idei költségvetési keretszámok összeállításánál igencsak pesszimista verziót állapított meg. Persze hozzá kell tenni, hogy a 2006-os évi gigantikus hiányhoz képest - a GDP 9,8 százalékát tette ki - a 3-3,1 százalékos faragás mindenképpen jelentős spórolást jelent.
Óvatos duhaj a kormány
Eredetileg 4,7 százalékos deficitet tervezett a kormány, ám az év második felében felfelé módosított a prognózison: 10,1 százalékban, tehát az eredeti terv több mint duplájában állapítva meg a deficitet - ez az év végére "csak" 9,8 százalék lett. Tavaly olyan extra kiadások duzzasztották fel a hiányt, mint a választás (választási költségvetés) és a bebukott autópályatrükk - a kormány nem tudta büdzsén kívül elszámolni az autópályaépítések költségeinek nagy részét.
Nincs napirenden a sáveltörlés
Jelenleg nincs olyan javaslat a kormány és a jegybank részéről, amely a forint jelenlegi árfolyamsávjának eltörlésére vonatkozik - jelentette ki az MTI kérdésére Kovács Álmos, a Pénzügyminisztérium szakállamtitkára. Elméletileg egyetért a szaktárca azzal, hogy a lebegő árfolyam jobb az inflációs célkövetés rendszerében - tette hozzá.
Az árfolyamsávból adódó korlát a gyakorlatban nem okoz problémát az inflációs célkövetésben, hiszen a Magyar Nemzeti Bank által kitűzött 2008. évi inflációs cél eléréséhez nincs szükség olyan erős árfolyamra, amelyet a harminc százalékos intervenciós sáv széle akadályozna meg - tette hozzá. "Gyakorlati oldalról nem látunk erős érvet arra, hogy ezt az elméleti problémát a sáv változtatásával kezeljük" - érvelt a szakállamtitkár.
A lapunk által megkérdezett szakértők szerint ésszerű és logikus lenne a sáv eltörlése, ám annak most egyáltalán nincs itt az ideje.