2p

A szerző az alábbiakban áttekinti az elekronikus kereskedelem fajtáit, és az e-commerce különböző válfajaiban rejlő lehetőségeket.

A szervezeteken belül létrehozott web alapú hálózatokat intraneteknek nevezzük. Ezek összekapcsolódhatnak egymással, ekkor extranetes megoldásokról beszélünk. Sok ilyen kisebb behálózott közösség képes komoly hatékonyságjavulást elérni azáltal, hogy beszerzéseit közös stratégia alapján bonyolítja.

Amennyiben máris lehet periodizálni a piacterek eddigi fejlődését, három fő vonulatot kell megkülönböztetni. Az első generációs oldalakat leginkább vevők/eladók hozták létre, a lényegi vonás a beszerzési feladatok egyszerűsítése, központi szolgáltatás az egyszerű katalógus-aggregálás, terméklisták készítése és széles körben láthatóvá tétele. A második hullám talán a mostani pillanathoz köthető: színvonalas piacterek megjelenése, szerteágazó értékesítési, árazási szisztémák, fejlett tranzakció-követés.

Azonban még mindig gyenge disztribúciós támogatás, kevés kapcsolat az ügyfelekkel. A harmadik generáció már komplex bánásmódot jelent, a piactér bizonyos fizetési garanciákat vállal, önálló logisztikai funkciókat teremt, aggregálja a fizetendő tételeket bizonyos időszak alatt, egy időpontot kínálva a kiegyenlítésre, intézi a számlázást. Ez lehet a magyarázat arra, miért tartják azt szakemberek, hogy a jövőben a független külső fél által üzemeltetett megoldások lesznek uralkodóak. Ilyen sokrétű teendőket nem szerencsés céges keretek közt végezni. A közös portálok működtetői között bizalmi problémák merülhetnek fel az adatkezelés kapcsán, valamint a közös technika szerzése és finanszírozása is komoly vitákat gerjeszthet.

Mindenesetre valamilyen formában egyre több vállalat bonyolít növekvő B2B forgalmat (elsősorban az Egyesült Államokban) a Gartner piackutató társaság elemzői szerint. 2000-ben a B2B kereskedelmi tranzakciók összértéke világszerte meghaladta a 433 milliárd dollárt (lásd az 3. sz. ábrát). Bár a Gartner az elmúlt fél évben bekövetkezett változások következtében kénytelen volt 1,3 milliárd dollárral korrigálni korábbi előrejelzését, 2005-re így is 8 ezer milliárd dolláros forgalmat prognosztizálnak. A közeljövőben a vállalkozások minden bizonnyal a megtakarításokra koncentrálnak majd, ezért várható, hogy a házon belüli megoldások helyett az e-beszerzés és a piacterek szerepe erősödik majd.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!