Közeledett egymáshoz a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) és a hallgatói érdekképviseletek szervezetének álláspontja a keddi három órás egyeztetést követően, jelentette be kedden Felsmann Balázs.
Középiskolások: 67,5 helyett 50A tárca infrastruktúráért felelős államtitkára szerint a felek nagyjából egyetértettek egymással a 18 év alattiakat, azaz az alap- és középfokú oktatásban résztvevőket megillető kedvezmények reformjának kérdésében. Az eddig 86 és 90 százalékos bérletkedvezmények május elsejétől egységesen 90 százalékra nőnek majd, emellett a bérletek fajlagos értéke is növekedni fog. (Azok ára 22 menettérti jegy árának felel majd meg a korábbi 18 helyett.) Cserében viszont az eddigi 67,5 százalékos menetjegykedvezmény egységesen 50 százalékra csökken minden útirány esetében.
Lényegesen nagyobb vihart kavartak viszont a felsőoktatási hallgatók utazási kedvezményeit érintő reformok. A GKM javaslata szerint a lakóhely és iskola közötti utazások engedményei 67,5-ről 50 százalékra csökkennének, a bérletkedvezményeket pedig - nappali tagozatosok esetében - 90 százalékban egységesítenék. Arról a jövő héten tovább egyeztetnek majd, hogyan lehetne ezeket a kedvezményeket egymáshoz kapcsolni.
Amennyiben ebben a kérdésben sikerül egyezségre jutni, akkor a GKM májusban csupán a fenti változtatásokat vezetné be. Cserében - a hallgatói szervek követeléseinek helyt adva - májustól nem törölnék el az esti és levelező tagozatosok kedvezményeit, emellett a nem az iskola és a lakóhely közötti utazások finanszírozása is megmaradna. Igaz, csak 2008. január elsejéig, a többi pedig az egyeztetések eredményétől függne majd.
A felek abban egyetértettek, hogy a nappali, esti és levelező tagozat alapján történő megkülönböztetés nem megfelelő. Ehelyett - a GKM javaslata szerint - a jövőben azok részesülhetnének utazási kedvezményben, akik - tagozattól függetlenül - az első diplomájuk megszerzéséért tanulnak.
Az egyetemi és főiskolai hallgatók nem az iskola és a lakóhely közötti utazásait az állam a jövőben nem kívánja támogatni, viszont tárgyal a MÁV-val arról, hogy a társaság kiszélesíthetné üzletpolitikai alapú kedvezményeit. (Ide tartozik például a jelenleg is érvényben lévő 33 százalékos engedmény a 26 év alattiak számára.) A GKM ebben a kérdésben már csak azért sem kíván meghátrálni, mivel az egyetemisták a középiskolásoknál lényegesen többet utaznak iskolán kívülre.
Míg a diákszervezetekkel a jövő héten tovább tárgyalnak majd a kompromisszumos javaslatokról, addig a köztisztviselők érdekképviseleti szerveivel lezárultak az egyeztetések. A GKM fenntartja korábbi tervét, azaz eddig korlátlan számú utazásra érvényes 50 százalékos kedvezményüket évi 12 darab utazásra szűkítené le. Ezt a szervezetek egy része nem fogadta el, és az Országos Érdekegyeztető Tanácshoz kíván fordulni.
Mint arról az mfor.hu is beszámolt, a GKM-nek az elmúlt napokban mind
a fogyatékkal élőkszövetségeivel, mind
a nyugdíjasok képviseleti szerveivelsikerült dűlőre jutnia a helyközi szállítás kedvezményrendszerének átalakításáról. Igaz, esetükben könnyebb helyzetben volt a tárca, mivel az időseket megillető engedmények egyelőre lényegében nem változnak, a fogyatékkal élők kedvezményei pedig kibővülnek.
Wéber Balázs Menedzsment Fórum