A Világháló üzleti életben betöltött szerepét, a vállalatok várakozásait tükröző GKI-Westel e-Gazdaság Index 2002. II. negyedévében több mint egy éve nem látott szintre emelkedett, ami a bizalom visszatérését jelzi. A korábbi időszakokkal ellentétben azonban az Internet gazdasági befolyását, a kínálkozó lehetőségeket nem a nagyvállalatok, hanem a kis- és közepes cégek értékelték kedvezőbben. Az index emelkedéséhez főként a Világháló jelentékenyebbnek ítélt üzleti lehetősége járult hozzá.
Az első negyedévhez képest az ipari és szolgáltató cégek, valamint a turisztikai vállalkozások optimizmusa erősödött, míg a kereskedelmi és a pénzügyi szféra hasonló várakozásokkal tekint a jövőbe, mint egy negyedévvel korábban. A GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Mobil Távközlési Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft. együttműködésével megvalósuló – negyedéves felmérése az "e-gazdasági konjunktúra" feltérképezése mellett a mobiltelefon alapú kereskedelemmel (m-commerce) kapcsolatos vállalati véleményeket gyűjtötte össze.
A vállalatok többsége egyetért abban, hogy mobil-adatátviteli technológiák fejlődésével a kézi készülékeken lebonyolított kereskedelem sikeres üzleti modellé válhat, sőt a megkérdezettek 18%-a szerint a termékek, szolgáltatások többsége eladható, megrendelhető lesz mobil-telefonon keresztül is. A cégek 39%-a úgy véli, hogy bizonyos termékek, szolgáltatások esetében a modell már rövidtávon (1-3 év) is sikeres lesz, míg 30%-uk inkább középtávon (3-5 év) tartja életképes üzleti modellnek a mobil-kereskedelmet. Mindössze a felmérésben részt vevő cégek 18%-a nem lát fantáziát a lehetőségben, szerintük a mobil-kereskedelem egyáltalán nem fog elterjedni. A vállalatok elsősorban termékeik, szolgáltatásaik reklámozását tartják elképzelhetőnek mobiltelefonokon keresztül, 20%-uk már rövidtávon, 28%-uk pedig középtávon igénybe venné a szolgáltatást. A cég profiljának bemutatását kevesebben tartják valószínűnek, míg a termékek mobilkészüléken történő értékesítésére még 3-5 év távlatában is csak a cégek negyede lát esélyt.
A cégek 24%-a ugyanakkor határozottan állítja, hogy biztosan rendelne szállítóitól mobil-alkalmazásokon keresztül, ha erre lehetősége nyílna; elsősorban alapanyagokat, kiegészítő anyagokat (például irodaszerek), valamint javítási-karbantartási szolgáltatásokat vásárolnának a válaszadók. Az ellenérvként felhozott indokok többsége szerint a többi, már bevált rendelési forma az igényeket maradéktalanul kiszolgálja (a cégek 52%-a), de sokan kételkednek a mobil-alkalmazások biztonságában is (válaszolók 22%-a). A mobil-egyenleg terhére történő „mobiltelefonos” fizetés elterjedésére szintén a vállalatok valamivel több mint egynegyede lát lehetőséget saját árui, szolgáltatásai esetében. A „mobilfizetésnek” a cégek szerint a kisebb értékű megrendeléseknél van inkább létjogosultsága, de ott is csak abban az esetben, ha a biztonsági-bizalmatlansági problémákat megfelelően kezelni tudja. Fontos, hogy a rendszerek, illetve a fizetések kontrollálhatók, ellenőrizhetők legyenek.
Rég nem látott bizalom az internettel szemben
A GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Mobil Távközlési Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft. együttműködésével megvalósuló negyedéves Internet-gazdasági felmérésének eredményei.