4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A reklámadóból befolyó 8 milliárd forint elenyésző összeg ahhoz képest, hogy milyen konfliktushelyzetet vállal fel a kormány az emberek egy jelentős része számára komoly véleményformáló erővel bíró médiával szemben. Jogosan merül fel tehát, hogy ki jár jól a lépéssel?

Már a tavalyi évben is felröppent a reklámadó kérdése, amelyet hétfőn egyéni képviselői indítvány keretében nyújtottak be. Ráadásul a korábbinál szigorúbb feltételek mellett, így nem a reklámbevételt, hanem az árbevételt veszik alapul. A várható állami bevétel így sem fogja valószínűleg meghaladni a 10 milliárd forintot. Nevetséges összeg ez, ha a költségvetés főszámait nézzük, amelyek hozzávetőleg 16 ezer (bevétel) és 17 ezer milliárd (kiadás) forintot tesznek ki. Felmerül tehát a kérdés, hogy miért jó mindez a kormány számára.

Kicsinyes bosszú?

Adódna a válasz, hogy a magyar kormány berágott a sajtóra, utálja a médiát, így akar bosszút állni. Nem lehetetlen, de azok a külföldi kézben lévő médiacsoportok, amelyeknek a profitabilitását most aláássák, az önkormányzati választásokon okozhatnak még kellemetlenséget, amit nem biztos, hogy a kormány számára érdemes felvállalni.

Pedig valakinek jól kell mindezzel járni. Más logikus magyarázat aligha adódik a reklámadóra. De ki lesz ennek a győztese?
A tervezetet ismerve a legnagyobb vesztes egyértelműen az RTL-csoport, amely közel 5 milliárd forintot lesz kénytelen befizetni az államkasszába. Bár korábban voltak olyan feltételezések, hogy a TV2 számára ez nem is lesz olyan rossz, és az adó felhozhatja a piaci versenyben, ha a szikár számokat nézzük, ennek ellent kell mondjunk. A tavalyi évet majd 11 milliárdos mínusszal záró csatorna számára közel 2 milliárd forint extrasarc akkor sem fog jól esni, ha a legnagyobb versenytársának még ennél is nagyobb gombócot nyomnak le a torkán.

A Fidesz-közelinek mondott médiavállalkozóknak bár kisebb összeggel kell, hogy hozzájáruljanak a költségvetés bevételeihez, mint a nagy kereskedelmi tévék, azért ők is százmillióik bánhatják. Tehát a "Simicskázók kórusa" ezúttal kénytelen lesz egy ütemet várni.

Van ugyanakkor két olyan cég, amely kifejezetten jól fog kijönni a történetből. Ennél a két vállalkozásnál a magyarországi hozzáadott értéke gyakorlatilag nulla, nem tekinthetők említésre méltó munkáltatóknak, nincs hazai k+f tevékenység, és a profitot hazaviszik, sőt a magyar vevőiktől származó árbevételük számottevő részét külföldi egységeiknél mutatják ki.

Hahó Fészbukosok! Köszönjük nektek...

Ne köntörfalazzunk tovább, a magyar kormány tudatosan vagy sem, a Google és a Facebook számára "szabta testre" a törvényt, ők lesznek a reklámtörvény legnagyobb nyertesei. Előbbi ugyan rendelkezik magyarországi vállalattal, ám a 2013-as évre itt kimutatott 1,2 milliárd forintos bevétel köszönőviszonyban sincs a Magyarországról származó tényleges értékesítéssel. Az iparági szakértők által mérvadónak tekintett felmérés szerint a websearch piac (melynek legnagyobb hányada a Google kasszáját gyarapítja) 15,4 milliárd forintot tett ki tavaly, a cég ráadásul az úgynevezett display hirdetések piacán is az egyik nagy szereplő. Összes bevétele tehát „TV2-es magasságokban” lehet, ami azt jelenti, hogy a kereskedelmi tévét sújtó 2 milliárdos adófizetést fogja megúszni.

A Facebook, amelyet egyébként a választási kampányban irányultságtól függetlenül a magyar pártok mindegyike alaposan tömött pénzzel, még ennél is jobb helyzetben van. Nekik ugyanis semmilyen magyar cégük sincs, tehát aligha fognak egy fillért is befizetni reklámadó címszó alatt.

A törvényjavaslat benyújtója, L. Simon László kedd reggel a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában kijelentette, hogy ez csak a nyitánya egy folyamatnak, és a közösségi oldalakat is bevonnák az adózói körbe.


A Reklámszövetség közleménye arra a megállapításra jut, hogy "A reklámadó összege a médiavállalkozások oldalán költségnövekedésként jelentkezik, amelyet a médiavállalatoknak ki kell gazdálkodni - mivel az áremelés a jelenlegi piaci viszonyok között szinte lehetetlen, ezért félő, hogy a kieső bevételre adott válasz csak a munkahelyek megszüntetése, valamint a magyar nyelvű tartalom-előállítás visszafogása lehet." Tehát kedves médiában dolgozó kollégák lehet gondolkozni a folytatáson!

Sem a Facebook, sem a Google nem állít elő magyar nyelvű tartalmat, így az eddig is megspórolt áfa mellett most náluk maradó reklámadós pénzből sem fognak újabb embereket felvenni, és további magyar nyelvű tartalmat előállítani. Arra viszont még akár esély is van, hogy írországi központjaikba felvegyenek néhány, komoly szaktudással rendelkező és angol nyelven jól beszélő állását vesztő informatikai és médiaszakembert...

Király Béla
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!