3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A reklámok célja a figyelem felkeltése, ami azonban nem jelent egyet a közlekedésbiztonság veszélyeztetésével, nem ismert egyetlen olyan kutatás sem, amely alátámasztaná, hogy a reklámoknak szerepük lenne a közúti balesetekben - közölte Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára.

A főtitkár azután közölte írásban véleményét a távirati iroda kérdésére, hogy a közlekedésre vonatkozó több szabályt is módosított csütörtökön a parlament: ezek egyikeként kimondta a Ház, hogy tilos a villany- és telefonoszlopokon reklámozni, csakúgy, mint a közutak mentén reklámokat elhelyezni, ha azok zavarják a közlekedők figyelmét.

A parlamenti döntés az eddigi rendelkezést változtatja azáltal, hogy a közutakon, azok felett és mellett nem lehet olyan jelzés, egyéb tárgy és berendezés, amely a közúti jelzésekkel – azok alakjával, színével - összetéveszthető, akadályozza a láthatóságot, és alkalmas arra, hogy a közlekedők figyelmét elterelje, vagy veszélyeztesse a közlekedés biztonságát. A már kint lévő tárgyakat legkésőbb idén szeptember 30-ig el kell távolítani.

Kimondja a törvény ezen belül azt is, hogy nem lehet reklámtábla, reklámhordozó és egyéb reklámcélú berendezés lakott területen belül a közutakon - kivéve az úttesten kívüli burkolatlan részt -, azok felett és azok tartozékain - kivéve a járdát és a kerékpárutat -, továbbá a villany- és telefonoszlopokon, függetlenül attól, hogy azok hol vannak. Ezen felül azonban a közutak lakott területen kívüli szakasza mellett sem lehet olyan reklámtáblákat elhelyezni, amelyek a közlekedők figyelmének elterelésére alkalmasak.

A Magyar Reklámszövetség főtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy a villany- és telefonoszlopokra vonatkozó kitétel most is szerepel a hatályos törvényben. Markovich Réka ugyanakkor rögzítette: a lakott területen kívüli reklám-elhelyezési tilalom új elem. Nagyon sajátos, lényegében ambivalens annak a tilalmi körnek a megfogalmazása, amely a figyelem elterelésére alkalmas reklámok elhelyezését tiltja: a reklámok célja a figyelem felkeltése, ami azonban nem jelent egyet a közlekedésbiztonság veszélyeztetésével.

"Nem ismerünk egyetlen olyan kutatást sem, amely alátámasztaná, hogy a reklámoknak szerepük lenne a közúti balesetekben. A szakmai álláspontunkat nem kérték ki, így nem tudtuk megkérni a jogalkotót, hogy szakmailag, adatokkal támassza alá a döntését. Ki és milyen módon fogja megítélni, hogy egy reklám alkalmas-e a figyelem elterelésére? Ez gyakorlatilag teljes tilalmat jelent (ahogyan a törvényjavaslat indoklásában is szerepel), amelyet azonban nem látunk alátámasztottnak, de még csak alátámaszthatónak sem" - fogalmazott az MRSZ főtitkára.

Markovich Réka közölte azt is: a közelmúltban módosult ez a törvény (négy négyzetméterben maximálva a lehetséges méretet), amelyhez a piaci szereplők megpróbáltak azóta alkalmazkodni, az ilyen gyakori módosítás azonban meglehetősen megnehezíti a jogkövető magatartást.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!