3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Orbán Viktor régóta dédelgetett álma, hogy Magyarország legyen Európa legiparosodottabb országa. Ehhez mindenképpen jól jönne, ha a – felröppent hírek szerint – újabb gyáregységet építene a Mercedes, illetve a BMW hazánkat választaná új üzeme helyszínéül.

A VS.hu információi szerint elképzelhető, hogy a járműgyártás területén újabb német beruházások jönnek Magyarországra. A portál szerint a Mercedes-üzem bővítése és a BMW új gyártócsarnoka jöhet szóba a jelentősebb tervek közül. Ismerve, hogy a hazai ipar milyen mértékben van kitéve az autógyáraknak, két ilyen beruházás biztosan az egekbe lökné az ipari termelést, azonban Orbán Viktor álmához, vagyis Európa legmagasabb GDP-arányos iparához aligha lenne elég.

A hazai ipar GDP-arányos termeléséről európai viszonylatban is összehasonlítható teljes adatsorral csak 2013 viszonylatában rendelkezünk. Tavaly előtt Magyarország a 6. helyen állt ebben a tekintetben, bár Németország és Litvánia előnye szinte elhanyagolható volt. Az első helyen álló Románia viszont közel 6 százalékponttal előzött meg minket, vagyis Magyarország csak akkor állhatna az élen, ha az ipar 28,13 százaléknál is nagyobb mértékben járulna hozzá a nemzeti össztermékhez.

2013-ban a hazai GDP folyó áron 29,8 ezer milliárdot tett ki, míg az ipar hozzáadott értéke 6,6 ezer milliárd forint volt. Ha minden más sort változatlannak tekintünk, akkor a 28,1 százalékos arányhoz iparunknak legalább 2,5 ezer milliárd forinttal kellett volna jobban teljesítenie. Ez 32,3 ezer milliárdos GDP-t és 9,1 ezer milliárdos ipart jelentett volna, amely a 6,6 ezer milliárdhoz képest elképesztően magas, 37,8 százalékos növekedés.

Bár a KSH a tavalyi utolsó negyedévre vonatkozóan még nem közölt adatokat, az első 9 hónap alapján látszik, hogy a GDP-arányos ipari termelés csak minimális mértékben emelkedett, 22,48 százalékon állt, tehát ha a minket 2013-ban lehagyó országokban nem történt komoly visszaesés az iparban, akkor aligha kerültünk közelebb célunkhoz.

A járműgyártás a teljes iparon belül tavaly 26,1 százalékkal részesedett, amelyhez nagy részben az Audi, a Mercedes, a Suzuki és az Opel járult hozzá. A legnagyobb szereplő Audi tavaly 135 232 autót és több mint 2 millió motort gyártott. Ahhoz tehát, hogy a teljes ipar hozzáadott értékét 37,8 százalékkal megnöveljük, olyan elképesztően sok autónak kellene az tervezett új gyárakból kigördülnie, ami aligha mozog a realitások talaján.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!