A VS.hu információi szerint elképzelhető, hogy a járműgyártás területén újabb német beruházások jönnek Magyarországra. A portál szerint a Mercedes-üzem bővítése és a BMW új gyártócsarnoka jöhet szóba a jelentősebb tervek közül. Ismerve, hogy a hazai ipar milyen mértékben van kitéve az autógyáraknak, két ilyen beruházás biztosan az egekbe lökné az ipari termelést, azonban Orbán Viktor álmához, vagyis Európa legmagasabb GDP-arányos iparához aligha lenne elég.
A hazai ipar GDP-arányos termeléséről európai viszonylatban is összehasonlítható teljes adatsorral csak 2013 viszonylatában rendelkezünk. Tavaly előtt Magyarország a 6. helyen állt ebben a tekintetben, bár Németország és Litvánia előnye szinte elhanyagolható volt. Az első helyen álló Románia viszont közel 6 százalékponttal előzött meg minket, vagyis Magyarország csak akkor állhatna az élen, ha az ipar 28,13 százaléknál is nagyobb mértékben járulna hozzá a nemzeti össztermékhez.
2013-ban a hazai GDP folyó áron 29,8 ezer milliárdot tett ki, míg az ipar hozzáadott értéke 6,6 ezer milliárd forint volt. Ha minden más sort változatlannak tekintünk, akkor a 28,1 százalékos arányhoz iparunknak legalább 2,5 ezer milliárd forinttal kellett volna jobban teljesítenie. Ez 32,3 ezer milliárdos GDP-t és 9,1 ezer milliárdos ipart jelentett volna, amely a 6,6 ezer milliárdhoz képest elképesztően magas, 37,8 százalékos növekedés.
Bár a KSH a tavalyi utolsó negyedévre vonatkozóan még nem közölt adatokat, az első 9 hónap alapján látszik, hogy a GDP-arányos ipari termelés csak minimális mértékben emelkedett, 22,48 százalékon állt, tehát ha a minket 2013-ban lehagyó országokban nem történt komoly visszaesés az iparban, akkor aligha kerültünk közelebb célunkhoz.
A járműgyártás a teljes iparon belül tavaly 26,1 százalékkal részesedett, amelyhez nagy részben az Audi, a Mercedes, a Suzuki és az Opel járult hozzá. A legnagyobb szereplő Audi tavaly 135 232 autót és több mint 2 millió motort gyártott. Ahhoz tehát, hogy a teljes ipar hozzáadott értékét 37,8 százalékkal megnöveljük, olyan elképesztően sok autónak kellene az tervezett új gyárakból kigördülnie, ami aligha mozog a realitások talaján.
mfor.hu