5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2005. július 1-je és 2006. június 30-a között rekord összeget, 3,01 billió dollárt költöttek el a fogyasztók a világ 250 legnagyobb kiskereskedelmi vállalkozásánál, ami hat százalékkal meghaladja az előző évre vonatkozó 2,84 billió dollárt, derül ki a Deloitte Touche Tohmatsu és a STORES magazin nemrég kiadott közös felméréséből.

A kiskereskedelmi értékesítési adatok megmutatják, hogy világviszonylatban a 250 legnagyobb kiskereskedőnél a fogyasztói költés elérte a figyelemre méltó másodpercenkénti 90,000 dollár, percenkénti 5,4 millió dollár összeget.

A "Global Powers of Retailing 2007" ("A világ legnagyobb kiskereskedői - 2007") jelentés árbevétel alapján rangsorolja a világ 250 legnagyobb kiskereskedői vállalkozását, bemutatja az ötven leggyorsabban fejlődő vállalatot, és megvizsgálja azokat a legjelentősebb kihívásokat, amelyekkel a kiskereskedőknek szembe kell nézniük. A rangsor a vállalatok 2005. július 1-je és 2006. június 30-a közötti pénzügyi évére vonatkozó nyilvános adatok alapján készült, amely időszakra a közleményben 2005-ként utalunk.

Ira Kalish, a Deloitte Services LP kutatási részlegének fogyasztói üzletág igazgatója kifejtette: "Bár a világgazdaság gyengülést mutatott, a 2006. júniusában véget ért üzleti év a világ vezető kiskereskedőinek többsége számára jól alakult. Ezt a teljesítményt azonban nem lesz könnyű fenntartani."

Erősödők és ingadozók

Miközben az első tíz helyen szereplő kiskereskedő az utóbbi években viszonylag stabil csoportot alkotott, a jelentésből kiderül, hogy az utóbbi évtizedben a Home Depot, a Tesco, a Costco, és a német diszkontáruház, a Schwartz jelentős mértékben javított a pozícióján.

Kalish hozzátette: "Az árbevétel növekedés mutatja meg leginkább egy vállalat hatékonyságát a fogyasztói szükségletek meghatározása és kielégítése terén. 2007-ben a legnagyobb kihívás a kiskereskedők előtt az lesz, hogy fenntartsák ezt a növekedési ütemet."

Azonban nem minden kiskereskedő realizált erős növekedést. Negyvenkilenc kiskereskedőnek, azaz a 250 legnagyobb kiskereskedő 20 százalékának csökkentek az értékesítési bevételei. E vállalatok közel fele európai székhelyű, ahol a szétválások és a vagyonjog átszállása miatt több vállalatnak csökkent az árbevétele (pld. Ahold, Littlewoods, Modelo Continente, KarstadtQuelle). Részben ezzel is magyarázható, hogy a 250-es toplistán szereplő európai vállalatok átlagon aluli (8,6 százalékos) árbevétel növekedést realizáltak. Ezzel szemben a legnagyobb növekedést a latin-amerikai kiskereskedők érték el (20,3 százalék), a 250 vállalat által elért növekedés átlagának (8,4 százalék) több mint kétszeresét.

A nyereségesség szempontjából a latin-amerikai kiskereskedők vezetnek
A jelentés szerint a 250-es toplistán szereplő vállalatok átlagos nettó nyereséghányada egészséges növekedést mutatott, és 3,5 százalékra nőtt az előző évi 2,7 százalék után, jelentősen meghaladva például a 2000-es értéket (1,7 százalék). Régiók szerint a latin-amerikai kiskereskedők voltak a legnyereségesebbek, nettó jövedelmük átlagosan elérte az értékesítés 4,4 százalékát, míg az ázsiai kiskereskedők voltak a legkevésbé nyereségesek, 2,9 százalékos nyereséghányaddal. Európán belül az angol vállalatok vezetik a listát 5,5 százalékos átlagos nettó nyereséghányaddal. Németország, melynek piacát alacsony nyereséghányad jellemzi, 2 százalékos átlag nettó nyereséghányaddal követte a többieket.

A gyorsan mozgó fogyasztási cikkek csoportja áll az élen

Értékesítési volumen alapján a legnagyobb szektor a 250-es listán a gyorsan mozgó fogyasztási cikkek (Fast Moving Consumer Goods - FMCG) csoportja (pld. Wal-Mart, Carrefour, Metro), amelyet 133 vállalat képvisel. A csoport teljesítménye azonban nem éri el a fennmaradó 117 vállalat átlag teljesítményét. Érdekes módon más szektorban tevékenykedő vállalatokkal összevetve átlagosan az FMCG-k vannak jelen a legkevesebb országban.

A szaküzletek megvetik a lábukat a 250-es listán

Bár a 250-es toplistán szereplő vállalatok többsége az élelmiszer szektorban tevékenykedik (ideértve a szupermarketeket, cash & carry raktárakat, diszkont áruházakat, és kisboltokat), az utóbbi tíz évben csökkent a jelenlétük a listán. 1995-ben a 250 vállalat 61 százaléka élelmiszer-kereskedelemmel foglalkozott; ebben az évben azonban a 250-ből 135 vállalat (58 százalék) tevékenykedik ezen a téren, mivel a szaküzletek nemzetközi viszonylatban is előre törtek és az élelmiszer-kiskereskedők helyébe léptek a listán.

A Deloitte szakértője kifejtette: "A szaküzletek növekvő jelenléte egyrészt a középosztály erősödését mutatja világszerte - ők ugyanis egyre több jövedelmet költenek berendezésekre és háztartási cikkekre -, másrészt a divat-trendek globalizációját. A trendek hatására a szaküzletek várhatóan globális viszonylatban is terjeszkedni fognak annak érdekében, hogy kielégítsék ennek a csoportnak az új vásárlási szükségleteit."

Az 50 leggyorsabban növekedő vállalat

A jelentés szerint az utóbbi öt évben a világ leggyorsabban növekedő kiskereskedelmi vállalatainak bevétele átlagosan 24,3 százalékkal nőtt - ami majdnem háromszorosa a legjobb 250 vállalat által elért átlagos növekedésnek (8,4 százalék). Sok esetben, például az első helyezett izlandi székhelyű Baugur Csoport esetében is, felvásárlások okozták a jelentős árbevétel növekedést. Érdekes módon az 50 leggyorsabban növekedő kiskereskedő cég közül 36 csak egy szektorban működik, például fogyasztói elektronikai cikkek, gyógyszeripar, divat.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!