A "Global Powers of Retailing 2007" ("A világ legnagyobb kiskereskedői - 2007") jelentés árbevétel alapján rangsorolja a világ 250 legnagyobb kiskereskedői vállalkozását, bemutatja az ötven leggyorsabban fejlődő vállalatot, és megvizsgálja azokat a legjelentősebb kihívásokat, amelyekkel a kiskereskedőknek szembe kell nézniük. A rangsor a vállalatok 2005. július 1-je és 2006. június 30-a közötti pénzügyi évére vonatkozó nyilvános adatok alapján készült, amely időszakra a közleményben 2005-ként utalunk.
Ira Kalish, a Deloitte Services LP kutatási részlegének fogyasztói üzletág igazgatója kifejtette: "Bár a világgazdaság gyengülést mutatott, a 2006. júniusában véget ért üzleti év a világ vezető kiskereskedőinek többsége számára jól alakult. Ezt a teljesítményt azonban nem lesz könnyű fenntartani."
Erősödők és ingadozók
Miközben az első tíz helyen szereplő kiskereskedő az utóbbi években viszonylag stabil csoportot alkotott, a jelentésből kiderül, hogy az utóbbi évtizedben a Home Depot, a Tesco, a Costco, és a német diszkontáruház, a Schwartz jelentős mértékben javított a pozícióján.
Kalish hozzátette: "Az árbevétel növekedés mutatja meg leginkább egy vállalat hatékonyságát a fogyasztói szükségletek meghatározása és kielégítése terén. 2007-ben a legnagyobb kihívás a kiskereskedők előtt az lesz, hogy fenntartsák ezt a növekedési ütemet."
Azonban nem minden kiskereskedő realizált erős növekedést. Negyvenkilenc kiskereskedőnek, azaz a 250 legnagyobb kiskereskedő 20 százalékának csökkentek az értékesítési bevételei. E vállalatok közel fele európai székhelyű, ahol a szétválások és a vagyonjog átszállása miatt több vállalatnak csökkent az árbevétele (pld. Ahold, Littlewoods, Modelo Continente, KarstadtQuelle). Részben ezzel is magyarázható, hogy a 250-es toplistán szereplő európai vállalatok átlagon aluli (8,6 százalékos) árbevétel növekedést realizáltak. Ezzel szemben a legnagyobb növekedést a latin-amerikai kiskereskedők érték el (20,3 százalék), a 250 vállalat által elért növekedés átlagának (8,4 százalék) több mint kétszeresét.
A nyereségesség szempontjából a latin-amerikai kiskereskedők vezetnek
A jelentés szerint a 250-es toplistán szereplő vállalatok átlagos nettó nyereséghányada egészséges növekedést mutatott, és 3,5 százalékra nőtt az előző évi 2,7 százalék után, jelentősen meghaladva például a 2000-es értéket (1,7 százalék). Régiók szerint a latin-amerikai kiskereskedők voltak a legnyereségesebbek, nettó jövedelmük átlagosan elérte az értékesítés 4,4 százalékát, míg az ázsiai kiskereskedők voltak a legkevésbé nyereségesek, 2,9 százalékos nyereséghányaddal. Európán belül az angol vállalatok vezetik a listát 5,5 százalékos átlagos nettó nyereséghányaddal. Németország, melynek piacát alacsony nyereséghányad jellemzi, 2 százalékos átlag nettó nyereséghányaddal követte a többieket.
A gyorsan mozgó fogyasztási cikkek csoportja áll az élen
Értékesítési volumen alapján a legnagyobb szektor a 250-es listán a gyorsan mozgó fogyasztási cikkek (Fast Moving Consumer Goods - FMCG) csoportja (pld. Wal-Mart, Carrefour, Metro), amelyet 133 vállalat képvisel. A csoport teljesítménye azonban nem éri el a fennmaradó 117 vállalat átlag teljesítményét. Érdekes módon más szektorban tevékenykedő vállalatokkal összevetve átlagosan az FMCG-k vannak jelen a legkevesebb országban.
A szaküzletek megvetik a lábukat a 250-es listán
Bár a 250-es toplistán szereplő vállalatok többsége az élelmiszer szektorban tevékenykedik (ideértve a szupermarketeket, cash & carry raktárakat, diszkont áruházakat, és kisboltokat), az utóbbi tíz évben csökkent a jelenlétük a listán. 1995-ben a 250 vállalat 61 százaléka élelmiszer-kereskedelemmel foglalkozott; ebben az évben azonban a 250-ből 135 vállalat (58 százalék) tevékenykedik ezen a téren, mivel a szaküzletek nemzetközi viszonylatban is előre törtek és az élelmiszer-kiskereskedők helyébe léptek a listán.
A Deloitte szakértője kifejtette: "A szaküzletek növekvő jelenléte egyrészt a középosztály erősödését mutatja világszerte - ők ugyanis egyre több jövedelmet költenek berendezésekre és háztartási cikkekre -, másrészt a divat-trendek globalizációját. A trendek hatására a szaküzletek várhatóan globális viszonylatban is terjeszkedni fognak annak érdekében, hogy kielégítsék ennek a csoportnak az új vásárlási szükségleteit."
Az 50 leggyorsabban növekedő vállalat
A jelentés szerint az utóbbi öt évben a világ leggyorsabban növekedő kiskereskedelmi vállalatainak bevétele átlagosan 24,3 százalékkal nőtt - ami majdnem háromszorosa a legjobb 250 vállalat által elért átlagos növekedésnek (8,4 százalék). Sok esetben, például az első helyezett izlandi székhelyű Baugur Csoport esetében is, felvásárlások okozták a jelentős árbevétel növekedést. Érdekes módon az 50 leggyorsabban növekedő kiskereskedő cég közül 36 csak egy szektorban működik, például fogyasztói elektronikai cikkek, gyógyszeripar, divat.