A jegyárak és utazási kedvezmények hatóságilag szabályozottak, ezekről a minisztérium dönt - emlékeztetett Balogh-Fazekas Anita, a MÁV-Start Zrt. szóvivője. Az MTI érdeklődésére elmondta: a társaság egyetért azzal, hogy január 1-jével nem emelkednek a jegyárak, hiszen a 2007-es évben történt jegyáremelések hatására kevesebb utas választotta a vonattal történő közlekedést. A MÁV-Start Zrt. ezért azt kérte a minisztériumtól, hogy lehetőség szerint ne emelkedjenek az árak.
Arról, hogy év közben lehet-e áremelkedés, szintén a minisztérium dönt majd, a MÁV-Start Zrt. javaslatait is mérlegelve - jegyezte meg. A MÁV-Start Zrt. reményei szerint a korábbi árak fenntartása megállítja az utasszám csökkenésének tendenciáját. A stabil árak fenntartásán kívül a vonzó utazási ajánlatokkal is szeretnék növelni az utasszámot. A társaság alapvető célja a hatékonyság javítása, a költségek csökkentése is.
A MÁV által nyújtott vasúti személyszállítás bruttó díjtételei utoljára 2007 május 1-jén a belföldi tarifa- és kedvezményrendszer változásával átlagosan 17 százalékkal emelkedtek.
Marcsa Ildikó, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója arról tájékoztatott, hogy náluk is csökkent az idén az utasszám. Mivel a rövidebb utazási távolságoknál a tarifaemelkedés érzékenyebben érintette az utasokat, ezért sokan az ilyen távolságok esetében inkább a gyaloglást választották, vagy kerékpárra ültek. Egy újabb áremelés valószínűleg tovább erősítené ezt a tendenciát. Ezért a Volán társaságok számára is fontos, hogy lehetőség szerint ne csökkenjen tovább az utasok száma. Megjegyezte, hogy ennek a közszolgáltatásnak a finanszírozását nemcsak az utasok által fizetett jegyár-bevétel szolgálja.
Az Európai Unióban érvényes rendelkezések szerint a társaságokra kompenzáció nélkül nem lehet ráhárítani a veszteséges közszolgáltatás többletköltségeit, ezért ha ilyen szolgáltatás nyújtására - közlekedéspolitikai, vagy társadalompolitikai megfontolásból - állami vagy önkormányzati megrendelés érkezik, azt külön meg kell téríteni. Erre a célra - 2008-ban gyakorlatilag először - 8 milliárd forintos veszteségkiegyenlítő keret áll rendelkezésre a központi költségvetésben, amely kifejezetten a közforgalmú autóbusz közlekedésben használható fel.
Amennyiben a költségcsökkentési, takarékossági intézkedések ellenére ez a keret nem fedezi a többletkiadásokat, lehetséges, hogy év közben mégis kezdeményezni kell a szaktárcánál a tarifaemelést - jegyezte meg a szakmai igazgató.