Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta, a fogyasztás sok tényezőtől függ, de ezek közül az egyik legfontosabb az, hogy beindul-e a második félévben a gazdasági növekedés. Ha a várakozásoknak megfelelően igen, akkor az növeli az üzemanyagok iránti keresletet is.
A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint a visszaesés leginkább a 98-as benzint érintette, amelyből 42,3 százalékkal fogyott kevesebb az első negyedévben, míg a 95-ös benzinnél 14 százalékos, a gázolajnál 9,1 százalékos volt a visszaesés. Benzinből összesen 298 millió 944 ezer 491 liter, míg gázolajból 345 millió 370 ezer 327 liter fogyott. Szakemberek már korábban elképzelhetőnek tartották, hogy a növekvő munkanélküliség, a lakossági jövedelmek és a nemzetközi szállítmányozás visszaesése, a jövedéki adó és az áfa emelése negatívan hat majd az üzemanyag keresletre.
Hegedűs Miklós kifejtette, az adatokat befolyásolhatta az is, hogy az elhúzódó tél miatt február-márciusban kisebb lehetett a lakossági kereslet, mint a korábbi években. Aláhúzta, az adatok elemzésekor egyrészt figyelemmel kell lenni arra is, hogy a fogyasztás a korábbi években sem növekedéskor, sem visszaeséskor nem változott ekkora mértékben. Másrészt igaz az is, hogy az adatok csak a kutak mintegy 85 százalékának az eladásait tartalmazzák.
Elmondta azt is, hogy jóllehet a benzinturizmus biztosan hat a belföldi keresletre, emiatt a vásárlások csak viszonylag kis mértékben estek vissza a magyar kutaknál. Egyrészt nem éri meg mindenkinek a határon túl tankolni, másrészt a szállítmányozók szerződéses alapon tankolnak a nemzetközi kúthálózatoknál, s vásárláskor kedvezményt kapnak.
Az ügyvezető elmondta, bár a lakossági jövedelmek visszaesése negatívan hat a fogyasztásra, a fellendülő gazdaság jelentősen élénkítheti a keresletet, ami azonban nagymértékben függ például a szállítási igényektől, a mezőgazdasági munkáktól, az építőipari munkáktól és az autópálya-építésektől is.
MTI/Menedzsment Fórum