Elkötelezettség, légkör és kultúra
A szervezet iránti elkötelezettséget gyakran úgy értelmezik, hogy az jellemzően az egyén gondolatait, hozzáállását és viselkedését tükrözi. Azonban a szervezeti elkötelezettség társasági elkötelezettség olyan értelemben, hogy a szervezetnek bizonyos mértékig befolyást kell gyakorolnia arra, hogy a dolgozók elkötelezettsége összhangban legyen a szervezet kitűzött céljaival, vagyis alapja legyen a szervezet sikereinek. Ehhez a szervezetnek mindenki által látható és érthető módon kell a tagok elkötelezettségét irányítani, kialakítani és ezen túlmenően figyelni kell az elkötelezettségek egyneműségére is. A szervezeti elkötelezettség előfeltétele, hogy az egyéni elkötelezettségek szervezeti elkötelezettséggé alakuljanak, melyek szimmetrikusak a fókusz és az elkötelezettség következményeit illetően.
Az erős kultúrát rendszerint a következetességgel kapcsolják össze: A hitek és az értékek következetesen oszlanak meg a szervezetben (Brown, 1995, p.183). Amennyiben a hiteket, értékeket nem részarányosan sajátítják el és egyénenként változó az elkötelezettség mértéke, ez nem vezet erős szervezeti kultúra kialakulásához. Az erős kultúrát gyakran összekötik a szervezet magas teljesítményének elérésével. Az elkötelezettségre vonatkozó hipotézist, amely megmutatja a kultúra erősségét Brown (1995) dolgozta ki.
Elsősorban, az erős szervezeti kultúra elősegíti a célkitűzéseket, egyfajta egyezség a célok elérésére.
Másodsorban, az erős szervezeti kultúra nagyfokú motivációt segít elő.
Harmadszor, az erős kultúrájú szervezet könnyebben tanul a múltjából, lévén, hogy megállapodott normarendszere van (mindig a fejlődésre törekszik) és kialakult szokásokat, szertartásokat követ.
A cikk előzménye
Szervezeti kultúra és szervezeti légkör - 2
A szervezeti kultúra és a szervezeti légkör meghatározó szereppel bír a napi munkára. A szervezeti kultúra általában a földrajzi kultúrával szoros kapcsolatban áll, ám a globalizálódó világban a korábbi homogenitás felbomlott.