3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Itthon egyre többször kiáltják ki szexistának a pikánsnak szánt reklámokat: az elmúlt hetekben például egy kaszinó hirdetéséről állapította meg az előzetes kontroll, hogy nemi előítéletet tükröz. A szakemberek szerint nincs baj, az érdekvédők viszont állítják: komoly gond van a szexualitás reklámbeli ábrázolásával, főleg a nők esetében, derül ki az mfor.hu körképéből.

Betiltott erotikus reklámok: tekintse meg galériánkat!

[ajanlo=1478][igazitas=right/]A nők köztéri plakátképei egyébként sokszor keltik azt az érzetet, hogy azok pusztán szexuális tárgyak, mivel úgy állítják be a női testet, hogy azzal adják el az árut. Gyakran az sem egyértelmű, milyen terméket hirdetnek, mivel nem az, hanem a női test van a középpontban. Jellemző, hogy a hölgyeket meztelenül vagy hiányos öltözetben fotózzák, valamint nem mutatják egész testüket, csak egy-egy testrészként utalnak rájuk.

Az Anyahajó Kulturális Egyesület által üzemeltetett Tűsarok internetes női magazin már többször felemelte hangját a nőket lealacsonyító szexista reklámok ellen és panaszt is tett a Magyar Reklámszövetségnél. Pál Kata, a Tűsarok felelős szerkesztője lapunknak elmondta: szerintük nagyon nagy probléma a nők természetellenes ábrázolása a reklámokban.

Hozzátette: a szexualitással sokszor a kreativitás hiányát szeretnék elkendőzni, ami egyértelműen a reklámkészítők és a megrendelők felelősségét mutatja. A magyar reklámok valószínűleg épp emiatt szerepelnek rosszul a nemzetközi szakmai szemléken.

[ajanlo=1493][igazitas=left/]Ráadásul Magyarországon még mindig a nők végzik a bevásárlások nagy részét, így ezekkel a hirdetésekkel széles körű potenciális fogyasztóréteget is veszítenek a gyártók. A Lidó kaszinó reklámjával kapcsolatban hozzátette: létezik egy vörös női szájat és egy "látens leszbikus" ikerpárt ábrázoló mutáció is hasonlóan megkérdőjelezhető feliratokkal, de ezekkel ebben az esetben nem foglalkozott senki.

[ajanlo=1479][igazitas=right/]A Gazdasági és Versenyhivatal (GVH) adatai alapján 2004-ben összesen 65 versenytanácsi határozat született reklámokkal és reklámozással kapcsolatban. A legjellemzőbb a fogyasztók tisztességtelen befolyásolása volt. Ebből 50 esetben avatkozott be a GVH (2003-ban például csak 37 esetben került erre sor). 47 ügyben állapítottak meg komolyabb jogsértést, és 33 esetben szabtak ki bírságot, összesen 321,45 millió forintot. Összehasonlításképp: a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) becslése szerint tavaly összesen 154,7 milliárd forintot költöttek hirdetésekre.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség tavalyelőtt 52 olyan határozatot hozott, amelyekben megállapította, hogy a hirdetések megsértették a reklámtörvényt. Az egyik ilyen országos plakátkampány esetében - amikor egy bulvárlapot népszerűsítettek egy hátulról lekapott meztelen, kissé előredőlő női hátsóval - 3 millió forint bírságot szabtak ki, az azt közzétevőket pedig egyenként 100 ezer forint bírsággal sújtotta a hatóság.

Körte Ildikó

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!