A tachográfot forgalmazó, beépítésre és illesztésre felhatalmazott vállalkozások (mintegy 140 ilyen van) listája a megyei közlekedési felügyeleteknél megtekinthető, de azt a szaktárca hivatalos lapja, a Közlekedési és Vízügyi Értesítő 2002-ben közzétette.
A tachográfok beszerelését a gépkocsivezetők vezetési és pihenőidejének ellenőrzése érdekében rendelték el. Ez az EU-tagországokban hosszú ideje már közlekedésbiztonsági okokból kiemelten kezelt kérdés. Az idén a belföldi forgalomban a techográf használata még nem kötelező, azonban az EU-ba történő csatlakozás előkészületeit 2003-ra így e téren is biztosítja hazánk.
Új követelmény a 12 tonna feletti áruszállító gépkocsikon, a 10 tonna feletti autóbuszokon és a veszélyes árut szállító járműveken a sebességkorlátozó berendezés. Alkalmazását az 1988. január 1-je után forgalomba helyezett járművekre írja elő az év elején hatályba lépett rendelet. Az utólagos beszereltetésre azonban egy év áll rendelkezésre, vagyis 2003. január 1-fiétól már a forgalomban való részvétel feltétele lesz a sebességkorlátozó.
Mi indokolja a sebességkorlátozót, ha a KRESZ amúgy sem engedné meg a gyorsabban közlekedést? tehetnénk fel a kérdést. A rendeleti szabályozás alá vont kör meghatározásából jól látszik, hogy azokról a nehézjárművekről van itt szó, amelyeknek a megfelelő dinamikájú közlekedéshez a nagy motorteljesítmény feltétlenül szükséges, ugyanakkor a szállított személyek vagy áru biztonságához fokozott érdek fűződik. Ezeknél a járműveknél a sebességkorlátozás jogi eszközét kell kiegészíteni olyan műszaki eszközzel, amely a nagy sebesség elérését fizikailag korlátozza.
A hazai szabályozás a követelmények szigorúsága tekintetében tehát felzárkózott az EU-hoz. A technikai fejlődést követve hazánk is - a már ma is részvételünkkel működő járműgyártók elé állít fokozódó követelményeket. A hazai autós vagy éppen hivatásos jármű-üzemeltető tehát - ha ez év végéig teljesíti a csatlakozás előkészületéhez tartozóan kihirdetett műszaki-biztonsági követelményeket - "már csak" a megfelelő szintű karbantartásról kell hogy gondoskodjon az üzembiztonság és környezetvédelem érdekében.
Szigorodnak a követelmények az EU-szabályozás jegyében
A közúti járművek szennyezőgáz-kibocsátását tovább szigorító követelményeket az Európai Unióban már bevezették. Az EU-val összehangolt hazai szabályozás első ütemeként 2002. július 1-jétől új jármű csak úgy kaphat engedélyt a forgalomba helyezéshez, ha a szigorított előírásoknak megfelel.