2p

Szinte bizonyossá vált kedden, hogy kiszáll az európai Airbus repülőgépgyártóból a brit részvényes, a 20 százalékot birtokló BAE Systems, miután a cég hivatalosan értesítette eladási opciójának érvényesítési szándékáról az Airbus 80 százalékát birtokló francia-német-spanyol EADS konzorciumot. A BAE az Airbus-részért várt pénzből amerikai terjeszkedését akarja finanszírozni.

A felek a tárgyalásokat eddig "konzultációs" szakaszban lévőnek mondták, de a Londoni Értéktőzsdén bejelentett döntés után a brit részvényes bármikor élhet a pakettre érvényes eladási opciós joggal. A piac a BAE szempontjából kedvezően reagált: a cég papírja a kedd délelőtti kereskedésben 0,54 százalékos, 2,25 pennys nyereséggel 4,1975 font volt a Londoni Értéktőzsdén (LSE).

A BAE Systems, Európa legnagyobb hadiipari vállalata április 7-én, az LSE-n közzétett rövidke nyilatkozatban jelentette be hivatalosan, hogy tárgyal az EADS-szel a nála lévő 20 százaléknyi Airbus-részesedés eladásáról. A közlemény után azonnal találgatások indultak meg annak a csaknem 150 ezer brit munkahelynek a jövőjéről, amelyek közvetlenül vagy közvetve az Airbustól függnek.

A gyártó két üzemet működtet Nagy-Britanniában; ezekben 13 ezren dolgoznak, de a hazai beszállítói háttér még további 135 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Wales-ben gyártják például a hamarosan kereskedelmi forgalomba álló Airbus A380-asnak, a világ legnagyobb utasszállító repülőgépének egyenként 87 méter hosszú, 34 tonna súlyú szárnyait, Angliában pedig a futóműveket. A Rolls-Royce - jóllehet független az Airbustól - a hajtóművek egyik fő szállítója.

Nem a BAE-től függnek a brit állások

A Financial Times az áprilisi BAE-bejelentés után mindazonáltal azt írta: a nagy-britanniai Airbus-állások sorsa már az elmúlt években sem annyira a BAE részesedésétől, mint inkább a brit kormány által visszatérítendő segély formájában az Airbusnak nyújtott több százmillió fonttól függött. Az üzleti napilap szerint London 380 millió fonttal (140 milliárd forint) is támogathatja az Airbus által tervezett, A350 típusjelű, nagy hatótávolságú, középkategóriás utasszállító kifejlesztését; a gépet az európai repülőgépgyártó a fő amerikai rivális, a Boeing ugyancsak fejlesztés alatt álló 787-es Dreamlinerével akarja versenybe állítani.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!