A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) ma reggel aláírta a kivitelezői szerződést az M0 déli ág II. Konzorciummal az M0 útgyűrű déli szektor M6 autópálya és 51-es főút közötti szakaszának bővítéséről.
35 milliárdos üzlet
A győztes konzorciumot az A-HÍD Építő Zrt., a Közgép Zrt., a Colas Hungária Kft., valamint az osztrák Strabag két magyarországi leányvállalata, a Strabag-MML Kft. és a Magyar Aszfalt Kft. alkotja - a cégek nettó 34 milliárd 870 millió forintért végzik el a munkát.
A beruházás keretében a már most meglévő kétszer kétsávos autóutat kétszer három forgalmi-, plusz leállósávos autópályává bővítik - az új sávot 26 centiméter vastagságú beton burkolat borítja majd. Emellett 11 műtárgyat is építenek - köztük két folyami nagyhidat, a Hárosi Duna-hidat és a Soroksári Dunaág-hidat -, valamint megvalósul az M0 déli szektor és Budapest XXII. kerület közúti kapcsolatának Növény utcai külön szintű csomópontja is.
A környezet védelme érdekében 6,8 hektár erdőt telepítenek, és 1300 méter hosszan zajvédő falat húznak fel. A forgalmat a bővítés ideje alatt is fenntartják, forgalom-korlátozásokra azonban számítani kell.
A munkálatok várhatóan három hónapon belül elkezdődnek, a tervezett befejezési határidő 2012. június 30., mondta el a szerződéskötés alkalmából tartott sajtótájékoztatón csütörtökön Fazakas Orsolya. A NIF Zrt. kommunikációs igazgatója szerint az új sávokat az ezt követő 4-6 héten belül vehetik majd birtokba az autósok.
Két szakaszon már dolgoznak
A déli gyűrű további két szakaszára kiírt tenderek már idén tavasszal, illetve nyáron lezárultak. Az 51-es főút és az M6 autópálya közötti 6,3 kilométer hosszú szakaszt az EMWL Autópálya Konzorcium - vezető tag: Euroaszfalt Kft., további tagok: MAHÍD 2000 Zrt., W-MIX Kft., Lavinamix Kft – végzi 9,7 milliárd forintért, a tervezett befejezési határidő 2010 vége. Az M1-M6 autópálya közötti 6,6 kilométeres szakaszra kiírt tender nyertese a Colas-Hungária Építőipari Kft. lett nettó 10,9 milliárd forintos ajánlati árral - itt 2011 harmadik negyedévében várható a lezárás. A munkálatok mindkét esetben elkezdődtek.
Összességében az M1-es autópályától az M5-ösig tartó, 29,5 kilométer hosszú M0 déli szektor bővítése, valamint egy új útszakasz építése összesen 111,3 milliárd forintba kerül. Ennek 85 százalékát finanszírozza az EU, a többit a magyar költségvetés állja, tette hozzá Fazakas Orsolya.
Az M0 útgyűrű déli szektor befejezésével azonban még mindig csupán "háromnegyed gyűrű" lesz Budapest körül - az észak-nyugati rész egyelőre előkészítés alatt van, jegyezte meg a sajtótájékoztatón Galuska János beruházási igazgató.
Kigolyózták az olcsóbbat
Ami a most lezárult tendert illeti, azon eredetileg az M0 déli ág II. Konzorciumnál 6,5 milliárd forinttal kedvezőbb ajánlatot benyújtó Porr Építési Kft.-t hirdették ki győztesnek. Az általuk vállalt 27,3 milliárd forintos ár tartható lett volna – pályázatukat azonban furcsa indokokra hivatkozva érvénytelenítették.
Az mfor.hu azon kérdésére, hogy nem érzi-e a NIF Zrt. a közérdekkel ellentétesnek, hogy a legdrágább ajánlatot tévő pályázó lett a befutó, Fazakas Orsolya kommunikációs igazgató korábban annyit közölt, hogy a közbeszerzési törvény előírásai szerint, jogszerűen jártak el.
Az M0 déli ág II. Konzorciumot nagyrészt azok a cégek (A-HÍD Építő Zrt., Közgép Zrt., Strabag) alkotják, amelyek a Margit-híd felújítására kiírt tenderen is diadalmaskodtak. Az MH 2009 konzorcium bruttó 26 milliárd forintért végzi el a munkálatokat – 2008 májusában a fővárosi önkormányzat cége csupán 13 milliárd forintra becsülte a felújítás összköltségét.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum
Szorul a hurok Budapest körül
Néhány hónapon belül megkezdődik az M0 útgyűrű déli szektor harmadik szakaszának bővítése is, az erről szóló szerződést ma írták alá. A győztes konzorcium 35 milliárd forintért vállalta a munkát – a 6,5 milliárddal olcsóbb vetélytársat furcsa körülmények között kizárták. A déli szektorban 2012 nyarára fejeződnek be a munkálatok, azonban még így is csak "háromnegyed gyűrű" lesz a főváros körül. Mfor.hu háttér.