Hogyan tovább az új évezredben
A tanácsadás a XXI. Században már nem csak a költségcsökkentésre, racionalizálásra fókuszál, hanem a legfontosabb feladatot az új profittermelő források megtalálásában, kiaknázásában látja. Az eredménynövelő területekre, mint például a logisztika, ügyfélkezelés, szervezetfejlesztés, humánerőforrás-menedzsment, integrált vállalatirányítási rendszerek óriási erőket kell összpontosítani, mivel a versenyerőt ezek határozzák meg.
Az informatika rendkívül gyors térhódítása tagadhatatlanul felforgatta az akár öt évvel ezelőtti paradigmákat, viszont vigyázni kell a számítástechnika túlmisztifikálására. Az a tény, hogy nélküle már nem lehet egy vállalat versenyképes, ugyanakkor soha nem szabad elfelejteni, hogy a vállalatokat emberek hozzák létre és emberek működtetik. Így ha a vállalati kultúrát nem sikerül megváltoztatni, akkor az új technológia által élvezett versenyelőny elvész. Beszélhetünk virtuális vállalatról, e-businessről, de valakinek termelnie is kell, ezért a vállalati folyamatok és a folyamatokban résztvevő emberek állandóan nyomon követésének nem szabad elsikkadnia.
Milyen a jó vezetési tanácsadó?
A menedzsment tanácsadónak az általam legfontosabbnak vélt jellemzője, hogy hasznot, pénzt hozzon megbízójának, amely explicit vagy implicit formában jelenhet meg.
Az elérendő közös célt kell oly módon kitűzni, hogy a megbízó és a tanácsadó együtt sírjon, együtt nevessen az eredményességtől függően. Ahhoz, hogy a tanácsadó lelkesen, minden erejét beleadva dolgozzon, részt kell vállalnia kliense kockázatában, úgy mintha a saját üzletét igazgatná.
Essősy Zsombor
Szükség van egyáltalán tanácsadókra?
Okoskodó feketeruhások, akik azért vannak, hogy sok pénzt nyúljanak le és aztán mosolyogva távozzanak - így jellemezte egy vállalatvezető a tanácsadókat, noha korábban még nem alkalmazott külső szakértőket. Szerencsére a megállapítás nem állja meg a helyét.