3p

Míg az orosz katonai repülőgépgyártás mintegy 20 százalékos világpiaci részesedésével a világ a legjelentősebbjei közé tartozik, a polgári repülésről ez nem mondható el. A szovjet időkben a Tupoljevek, Antonovok, Iljusinek a világ repülőgép-állományának mintegy negyedét adták, ma ez a részesedés alig 1 százalék.

Bár a híres orosz repülőgépgyárak a mai napig is léteznek, a nagy állami légitársaság, az Aeroflot szétesése után előálló mintegy 400 kisebb cégnek nincs pénze új repülőgépek vásárlására. Az új finanszírozási forma a lízing.

Évek óta tartó vita után az állam igyekszik kézbe venni a repülőgépgyártás sorsát: idén februárban az orosz elnök elrendelte, hogy egyetlen szervezetben kell egyesíteni a gyártókat, és a mintegy egymillió alkalmazottat foglalkoztató ágazatot újjá kell szervezni, hogy a gyors gazdasági növekedés igényeit, valamint a külföldi igényeket is ki tudja elégíteni.

Túl sokat vállalnak a kicsik

Az egyes kis orosz repülőgépgyártókkal az a probléma, hogy az alapanyagtól a késztermékig mindent maguk gyártanak, nem kellően tőkeerősek, és gondjaik vannak azzal, hogy befektetőt találjanak. A megoldást az ágazati szakértők a szakosodásban látják, valamint abban, hogy a repülőgép-fejlesztéseket a gyártók közösen hajtsák végre.

Az ágazati fedőszervezet első projektje egy orosz regionális repülőgép (RRJ) kifejlesztése lenne, 95 férőhellyel. A nemzetközileg is versenyképes hazai gépet 2008-ig akarják kifejleszteni, több olyan külföldi cég bevonásával, amelyek Oroszországban már működnek.

Az Aeroflothoz kerülhetnek az állami részesedések

Iljusin IL-62

A közlekedési tárca azt fontolgatja, hogy az Aeroflotba helyezi a konkurens légitársaságokban meglévő állami részesedéseket. Ez a terv az orosz vagyonügynökség szerint sokkal üdvösebb elképzelés, mint az AiRUnion holding létrehozása a szintén 51 százalékban állami KrasAir körül, ami az állami részesedés elmosódásával járna. (A KrasAir, a Domodedovo Airlines, a Samara, az Omskavia és a Sibaviatrans fúziója 42 százalékos állami hányadot eredményezne az AirUnionban.)

Ha az Aeroflot kapná meg a konkurensek állami pakettjeit, akkor ismét monopolizálhatná a piacot, mint a szovjet időkben. Mindamellett a Kreml az utóbbi időben feltűnő hajlamot mutatott a stratégainak ítélt ágazatok ellenőrzés alá vonására. Elemzők az Aeroflotnak adják a legtöbb esélyt a töredezett orosz légi közlekedési piac egységesítéséért vívott, várhatóan elhúzódó csatákban. Az orosz állam 61 légitársaságban bír részesedéssel, és 57-et birtokol teljes egészében.

Tupoljev TU-154

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!