3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ferdinand Dudenhöffer neves német autóipari szakértő helyesnek és szükségesnek tartja az üzemanyag-adóztatási rendszer megváltoztatását Európában az EU javaslata alapján.

"Nem helyénvaló dolog a dízel üzemanyag mesterséges szubvencionálása az adófizetők pénzéből" - mondta a Duisburg-Essen egyetem autóipari tanszékének professzora, a CAR egyetemi autótechnológiai kutató intézet vezetője, a szakmában "autópápának" nevezett szakértő a dpa német hírügynökségnek adott interjúban.

Az EU Bizottság szerdán bemutatott jogalkotási irányelve az üzemanyag energiatartalmára és széndioxid kibocsátására helyezné át az adókivetési alapot a jelenlegi mennyiségi alapról. Ferdinand Dudenhöffer a javaslatot a jelenlegi megoldásnál igazságosabbnak és ésszerűbbnek tartja.

Indoklásként a professzor a jelenlegi adóztatási megoldás történelmi gyökereire utalt vissza: "Akkoriban a közúti áruszállítás ösztönzése, a költségek alacsonyan tartása volt a cél. Dízel üzemanyagot szinte kizárólag haszongépjárművek használtak. Manapság viszont a személygépjárműveknek már közel 50 százaléka dízeles" - mutatott rá.

A professzor "a lehetőségek hideg fejjel való mérlegelésére" szólította fel az autóipart. Szerinte ugyanis a tervezett hosszú átmeneti periódusnak köszönhetően az autóipar nyertesként kerülhet ki az adóztatási rendszer módosításából. "Nem lesz szükség a jelenlegi technológiai sokféleség fenntartására, jobban lehet majd a hibrid technológiára összpontosítani" - mutatott rá, hozzátéve, hogy a váltás meg is növelheti a keresletet a vegyes hajtásláncú járművek iránt.

Az autóipari szakmai érdekképviseleti szervezet, a VDA (Verband der Automobilindustrie) már a múlt héten tiltakozásának adott hangot Brüsszel tervezetével szemben.

A VDA véleménye szerint az EU-Bizottság amellett, hogy figyelmen kívül hagyja a németországi történelmi hagyományokat, javaslatával egyenest saját klímapolitikai céljait keresztezi. A német autóiparnak éppen a dízel technológia területén sikerült a legnagyobb eredményeket elérnie az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésében. Brüsszel javaslata ezeket az eredményeket sodorja veszélybe.

A VDA adatai szerint az idei első félévben Németországban üzembe helyezett autók 45,6 százaléka volt dízel üzemű. A német gyártmányoknál az arány még ennél is magasabb, 51,1 százalék volt. A dízel járművek beszerzési ára magasabb, mint a benzineseké, de hatékonyabb üzemanyag-felhasználásuknak és az alacsonyabb üzemanyagáraknak köszönhetően összességében olcsóbbak, mint a benzinesek.

Brüsszel új adóztatási irányelve felszámolná a dízel járművek üzemeltetési előnyét. Németországban a benzin adótartalma literenként 64 cent, a dízelé pedig 47 cent. Amennyiben Németország nem csökkenti a benzin adótartalmát, a dízelét kell majd megemelnie, mégpedig literenként 75 centre - ami meg is jelenik majd a benzinkutak áraiban.

A német benzinpreis.de oldal nyilvántartása szerint kedden egy liter normálbenzin és szuperbenzin átlagosan 1,597 euróba, a szuperplusz 1,630 euróba, a dízel 1,475 euróba, az E10 bio-keverék pedig 1,569 euróba került Németországban. Az ADAC német autóklub szerint a nyersolaj egy literre vetített ára 0,463 euró volt.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!