4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Tárgyalást kezdeményezett a közlekedési minisztérium több szervezettel, hogy a májustól érvénybe lépő utazási kedvezmények átalakítása a lehető legkevesebb problémát okozza. A megbeszélés első, pontosabban nulladik fordulójában megvalósítható, de a valóságtól elrugaszkodott ötletek is napvilágot láttak. Mfor.hu tudósítás.

A hallgatói kedvezmények komoly csörtéket hoznak Táblázat!

A legingoványosabb terület: felsőoktatás

Szinte minden szervezet tett megjegyzést arra, hogy a diákok - ezen belül is a főiskolai, egyetemi hallgatók - utazási támogatását jelentősen átalakítaná a kormány. Első körben az ésszerű kifogásokat és javaslatokat vesszük sorra.

A 65 év feletti nyugdíjasok kedvezménye nem változik, míg a középiskolásokét és a felsőoktatásban részt vevőkét csökkentené a kormány - összegezte az Új Generáció, a szabaddemokraták ifjúsági szervezete. Az egyetemisták, főiskolások mobilitásához sokkal több társadalmi érdek fűződik, mint a nyugdíjasok ingyen utazásához - tette hozzá a liberálisok képviselője. Szerintük az lenne a jó megoldás, ha a hallgatók kilométerre válthatnának bérletet, és azt az adott kilométert például 200-at ott utazhassák le, ahol akarják.

A szocialisták fiataljai, a Fiatal Baloldal is síkra szállt, mert az új javaslat elvenné a levelezősöktől és az esti tagozatosoktól az utazási kedvezményeket. Arról nem is szólva, hogy a nappalisok kedvezménycsökkenését (lásd a táblázatban) a kormány a bérletvásárlással akarná kompenzálni. Vagyis a jegy drágább lesz, a bérlet viszont olcsóbb. Ugyanakkor egy kollégistának, aki havi egyszer-kétszer megy csak haza, nem éri majd meg bérletet venni.

A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája szerint a hallgatók, pontosabban a hallgatók családjai összesen 85 százalékkal fognak többet fizetni az utazásért, mint jelenleg. Ami a bérletkedvezményt illeti: azzal, hogy csak az iskola és a lakóhely között lesz csak kedvezményes bérlet váltható, a szakképzésben részt vevők kerülnek nehéz helyzetbe - szögezte le a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet. Elképzelhető ugyanis, hogy a tanulók több helyen is kénytelenek dolgozni a gyakorlati idő alatt, és ezeket az utazásokat nem támogatja majd a tervezet.

Felmann Balázst nem sikerült meggyőzniük a szervezeteknek a levelezők és estisek nehéz helyzetéről. A szakállamtitkár szerint valamilyen elv szerint el kell dönteni, hogy az állam meddig támogasson. Ez lehet életkorhoz vagy egyéb relációkhoz kötött. Egyszerűen azt is ki lehetne jelenteni, hogy az állami finanszírozású képzésben részt vevőket támogatja, a költségtérítéseseket viszont nem támogatja az állam.

A nappali kontra levelező megkülönböztetése az egyik megoldás - mondta, majd hozzátette - a levelezősöknek csak töredéke vesz részt állami finanszírozású oktatásban. Vagyis a megszorító intézkedések miatt mindenképpen meghúzza valahol a határt a kormány, kérdés, hogy hol.

Az elborult ötletek

Jóllehet leginkább a felsőoktatásban részt vevők kedvezményeinek átalakítása borzolta fel a kedélyeket, a legextrémebb ötletek mégsem ebből a körből kerültek ki. A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete például azt javasolta, hogy 18 éves korig, vagyis a tanköteles kor betöltéig mindenki utazzon ingyen. Ez szerintük egyébként is alanyi jogon jár. Emellett az egyesület a főiskolásoknak és egyetemistáknak szeretne kilencven százalékos támogatást - levelezősökkel és esti tagozatosokkal együtt.

A Magyar Köztisztviselők és Közalkalmazottak Szakszervezete azt a kérdést tette fel Felsmann Balázsnak: hány bőrt akarnak még lehúzni a közszféráról? Az ötven százalékos vasúti kedvezmény megkurtítása kapcsán fakadt ki a szervezet képviselője. (Jelenleg a közszolgák ötven százalékos vasúti kedvezményben részesülnek, bárhová utazzanak is az országban. Ez jövőre havi egy alkalommal lesz használható.)

A szakszervezet képviselője évi 72 alkalomra szeretné megkapni a vasúti kedvezményt, mert e nélkül ellehetetlenül az állami alkalmazotti kör. Hozzátette emellett, hogy annak idején Fock Jenő (1967-1975 között a minisztertanács elnöke) megpróbálta elvenni ezt a kedvezményt, és majdnem bele is bukott ebbe.

Felsmann Balázst nem rémítette meg, ami Fock Jenővel történt. Szerinte a közszféra vasúti kedvezménye egy speciális, pluszjuttatás, ami egyébként mindig is sántított. Vannak például olyan települések, ahol van iskola, de nincs vasút - a pedagógusok tehát nem használták a kedvezményt munka céljára. Ráadásul nem is arra lett kitalálva.

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!