4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Év közben előfordultak napi likviditási gondok, szükség volt rendkívüli intézkedések megtételére - olvasható a közlekedési vállalat tavalyi beszámolójában. Ezek mellett nem véletlen, hogy a 32,2 milliárd forintos normatív támogatás mellett további 24 milliárdnyi állami pénzt kellett a cégbe pumpálni, hogy életben tartsák. Mfor.hu-háttér.

Az állam mentette meg a csődtől a BKV-t

A BKV likviditási mutatói a korábbi években sem voltak optimálisak, 2011-ben további romló tendencia mutatkozott, amely a vállalat egyre kritikusabb likviditási helyzetét tükrözi - olvasható a BKV tavalyi beszámolójának kiegészítő mellékletében. A cég elismeri, hogy év közben voltak olyan időszakok, amikor napi likviditási gondjaik voltak. A fentiek alapján ha nem egy állami cégről lenne szó, akkor azt mondhatnánk, hogy a BKV halálra van ítélve, gyakorlatilag csődben van.

A közlekedési vállalat életben tartása miatt tavaly a 32,2 milliárd forintos állami normatív támogatás mellett három részletben összesen 24 milliárdos állami segítségre volt szüksége a BKV-nak. Márciusban tíz-, augusztusban kilenc-, míg december elején további ötmilliárd forintot kapott az államtól a cég.

"A társaság fizetőképességének megőrzéséhez és a felhalmozott adósságállomány csökkentéséhez változatlanul szükség van a magyar állam és Budapest Főváros Önkormányzatának támogatására" - olvasható. Emellett a cég a likviditás biztosítására év közben folyamatosan folyószámla-hiteleket vett igénybe, melyek állománya az év végén 16,46 milliárd forint volt. A záró hitel- és kölcsönállomány együttesen 56,25 milliárd forint volt. "A fenti mutatók kedvezőtlen értékei rontják a vállalat hitelfelvételi esélyeit is" - olvasható a beszámolóban.

Az összesen 56,2 milliárd forintos állami működési támogatás mellett a BKV további 45,2 milliárd forintnyi beruházási támogatást kapott, melyből a legnagyobb tétel a négyes metró 29 milliárdos összege volt. Emellett 15,3 milliárd forintnyi fejlesztési támogatás érkezett a Fővárosi Önkormányzattól.

Idén sokat kell törleszteni

A BKV kötelezettségállománya kismértékben csökkent 2011-ben, az év végén 117,7 milliárd forintot tett ki. Jelentős volt az átrendeződés ugyanakkor a rövid- és a hosszú lejáratú kötelezettségek között, mivel az idén 35,8 milliárd forintnyi törlesztés lesz esedékes, és ezt át kellett sorolni a rövid lejáratú kategóriába.

A cég hitelállománya számottevően csökkent, hiszen a 2010-es 63,8 milliárd forint után 56,25 milliárdot tett ki. Ez annak volt köszönhető, hogy 16,2 milliárd forintos törlesztés mellett csak 8,6 milliárdnyi új hitelt vett fel a vállalat. A szállítói kötelezettségek állománya azonban 39,8 milliárd forintról 49,9 milliárdra emelkedett, amiben a legnagyobb tételt a négyes metróhoz kapcsolódó 30,1 milliárdos adósság tette ki. A pénzügyi lízing és az egyéb kötelezettségek állománya kismértékben csökkent az előző évhez képest.

Különösen aggasztó, hogy a BKV hosszú lejáratú kötelezettségeinek állománya mindössze 6,6 milliárd forint volt az év végén, a fennmaradó 111,2 milliárd rövid lejáratú hitel volt. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a cég saját bevallása szerint eladósodottsági mutatói rontják hitelfelvételi esélyeit, akkor nem sok jónak néz elébe a közlekedési vállalat, mivel ezt a hitelállományt hamarosan vagy törleszteni kell, vagy pedig újabb hitellel kell megújítani.

Nagyot buktak az Alstom bankgaranciáján

Arról már korábban beszámoltunk, hogy a BKV tavaly közel hatmilliárd forintos mérleg szerinti veszteséget szenvedett el, ami jórészt a pénzügyi műveletek 6,5 milliárdos veszteségének volt köszönhető, üzemi szinten ugyanis nyereséges volt a cég.

A pénzügyi műveleteken belül azonban van egy érdekes tétel: a metrószerelvényekkel kapcsolatos huzavona több mint másfél milliárd forintos veszteséget hozott a BKV-nak. A cég ugyanis 2011-ben felbontotta a szerződést a francia Alstommal, mivel nem sikerült megszerezni a szerelvények típusengedélyét, így 107,9 millió eurós bankgaranciát hívott le a BKV. Ez 30,1 milliárd forintos könyv szerinti értéken került be. Júliusban azonban a két cég újraélesztette a szerződést, így a bankgaranciát is vissza kellett utalni, azonban a forint gyengülése miatt ebből 1,533 milliárd eurós árfolyamvesztesége származott a cégnek.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!