Hasznos lehet megvizsgálni, hogy mi áll az esetleges nem megfelelő teljesítmények hátterében.
Ezek leggyakrabban a következőkből eredhetnek:
- képességbeli hiányosságból
-
- eszközök hiányából
-
- önbizalmi problémákból
-
- nem megfelelő motiváció
-
- egyéb belső kommunikációs problémák.
Célszerű tehát írásbeli értékelést készíteni. A beszélgetést segíti, ha ez már néhány nappal az értékelés előtt rendelkezésre áll, és az érintettnek is eljuttatják.
Értékelni, de hogyan?
Fontos, hogy a beszélgetés során megőrizve a tárgyilagosságot, mind a felmerült problémákat, mind a pozitív észrevételeket ismertessük. Célszerű egyensúlyt keresni a kritika és a dicséret között.
Fontos dolog, hogy a hangsúly ne a munkatárs személyén legyen, hanem annak teljesítményén. A kritikai észrevételek és visszacsatolásokat a dolgozók felé olyan magatartási formákra, eseményekkel kapcsolatban kell tenni, amelyek megváltoztathatóak, illetve amelyek a cég piaci pozíciójának szempontjából fontosak. Ilyenkor célszerű konkrét javaslatokkal előállni, amelyek segíthetnek a hiba korrigálásában.
Hasznos ilyenkor a munkatársak bevonása, érdemes megkérdezni, mit tehetne szerintük a vezetés a hatékonyabb működésért, hogyan támogathatná munkájukat, hogy elérjék céljukat.