2p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Első ízben lépik túl a százmilliárd eurót az Európai Unió közös költségvetésének tényleges kifizetései 2001 folyamán.

A tagjelöltek támogatására elkülönítendő összegek éppen olyan mértékben nőnek jövőre -- azaz 2,9 százalékkal --, mint a büdzsé kiadásainak egésze, s elérik a 3,328 milliárd eurót.

Az idén 3,240 milliárd eurót oszt szét kötelezettségvállalás formájában az EU a tagjelöltek csatlakozás előtti felkészülését támogatandó. (A ténylegesen kifizetett összeg ettől némileg eltér, ezért készül minden uniós költségvetés két változatban: elkülönítendő és kifizetendő összegekre). Jövőre a jelenlegi inflációs rátával nagyjából megegyező mértékű emelésre számíthatnak a kelet- és közép-európaiak: a 2,7 százalékos növelés 3,328 milliárd eurónyi szétosztható pénzt jelent.

Ezeket a sarokszámokat tartalmazzák az Európai Bizottság által tegnap előterjesztett jövő évi előzetes költségvetési tervezet irányelvei. Magával a tervezettel a tavasz folyamán rukkol elő Brüsszel, s azt mind a tagállamoknak, mind az Európai Parlamentnek jóvá kell majd hagyniuk, de a bővítés előkészítésére fordítandó összegek már aligha változnak.

A tagjelölteknek jutó pénz felét a közigazgatást, illetve a hátrányos helyzetű régiókat támogató PHARE osztja szét, egyharmadát a közlekedési és környezetvédelmi beruházásokat finanszírozó ISPA, egyhatodát pedig a mezőgazdaságot és a vidékfejlesztést segítő SAPARD.

Az irányelvek értelmében 2001-ben az EU története során első ízben emelkednének 100 milliárd euró fölé a tényleges kifizetések. Ez többek közt a közös agrárpolitika (CAP) támogatásainak bő kétmilliárd eurós növelésének következménye, amit Brüsszelben főként a kergemarhakór kihatásaival magyaráznak. A tizenötök hátrányos helyzetű térségeit segítő strukturális alapok (a CAP után az uniós költségvetés második legnagyobb tétele) kifizetései viszont minimális mértékben még csökkennek is. Feltűnő még az adminisztrációra fordított pénzek átlagnál gyorsabb ütemű növelése, amit a bizottság saját szervezeti reformjával magyaráz.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!