
A tévézésre fordított időt növelheti, hogy egyre több tematikus csatorna jelenik meg, a digitális platform terjedésével a csatornaszám jelentősen nőhet - mondta el Kígyós Zsuzsa, a Deloitte pénzügyi tanácsadás üzletágának igazgatója. Ugyanakkor a tévéknek valamilyen módon mérniük kell a reklámok hatékonyságát, azt, hogy hányan vásárolnak egy-egy reklám hatására – tette hozzá. A szakemberek szerint a hazai piacon is hasonló tendenciák érvényesülnek majd, várhatóan 2009-ben megáll majd a tévézésre fordított idő csökkenése.
Az online reklámpiac jól jöhet ki a válságból, ugyan a cégek csökkenthetik reklámköltésüket, ám egyre hatékonyabb reklámozási formákat keresnek – közölte Guhala Péter, a Deloitte vezetési tanácsadás üzletágának vezetője. Az már régóta köztudott, hogy a reklámozási formák közül az online reklám a leghatékonyabb, mivel sokkal célzottabban lehet elérni vele a fogyasztókat, mint például a televíziós reklámokkal.
Az óriásrendezvényekkel, fesztiválokkal kapcsolatban a szakemberek úgy vélik, hogy a csökkenő szórakozásra fordítható költségek miatt az emberek sokkal jobban fognak válogatni, nehezebb lesz talpon maradni. Magyar viszonylatban a Sziget akkor tarthatja meg szerepét, ha tudja tartani a jelenlegi színvonalat programban és szervezésben – vélekedett Kígyós Zsuzsa.
Okostelefonok: a válság vesztesei?
2009-ben várhatóan lelassul majd a mobilpiac növekedése, de az úgynevezett okostelefonok piacán 20 százalékos növekedést várunk még így is – vázolta Bodor Kornél, a Deloitte iparági csoportjának vezetője. Ezek a komplex telefonok a szakember szerint jövedelmezők a gyártók számára, az ezen a területen elkönyvelhető növekedéssel könnyen kompenzálhatják a más területeken elszenvedett veszteséget. Világviszonylatban jelenleg a telefonos adatforgalom mintegy 25 százalékát bonyolítják az ilyen típusú készülékekkel – hangzott el a sajtóbeszélgetésen.
Ugyanakkor idén könnyen bajba kerülhetnek az okostelefonok gyártói a nemzetközi piacon. Az utóbbi években ugyanis dollártízmilliárdokat költöttek támogatásokra az államok, ez az összeg várhatóan csökkenni fog most.
A hazai helyzettel kapcsolatban Bodor Kornél elmondta: elsősorban a céges használat területén nőtt az okostelefonok részaránya az utóbbi időszakban. A mobiltelefonpiacon a válság idején fontos lehet a szolgáltatások és a termékek csomagban történő értékesítése, akár több gyártó és szolgáltató összefogása sem elképzelhetetlen a hatékonyabb, olcsóbb értékesítésért – világít rá a Deloitte felmérése.
Átrendeződhet a mobilpiac
A végződtetési díjak fokozatos csökkentése komoly érvágás a szolgáltatóknak, mivel jelenleg 8 eurócent körül vannak ezek a díjak, az Európai Unió tervei szerint ezt 1 eurócentre csökkentik – véli Guhala Péter.
A szakember szerint a szolgáltatók azt szeretnék elérni, hogy kártyás és az előfizetéses szolgáltatók között differenciálják a végződtetési díjakat, mivel a feltöltőkártyás felhasználók hagyományosan kevés kimenő hívást indítanak. Egyelőre a cégek is keresik a lehetőségeket, hogy honnan tudják pótolni a kieső bevételeket, olyan termékeket kell ajánlaniuk, melyeknél a termékjövedelmezőség pótolja a korábbi fogyasztójövedelmezőséget – hangsúlyozta a Deloitte szakembere.
Fizethetünk a fényképek feltöltéséért
Az internet fejlődésével a felhasználók egyre több tartalmat töltenek fel ingyenesen a világhálóra, ez jelenleg éves viszonylatban több százmillió dolláros költséget jelent a szolgáltatóknak, mivel tárolni kell a tartalmakat – derül ki a Deloitte világméretű felméréséből
Elképzelhető, hogy előbb-utóbb fizetni kell majd azért, ha valaki tartalmakat, például fényképeket tölt fel a világhálóra. A legvalószínűbb, hogy az alapján kell majd díjat fizetni, hányan tekintik meg az adott tartalmat – véli Kígyós Zsuzsa. Az viszont még a szakember szerint sem tisztázott, miért lesznek hajlandók az emberek fizetni.
A Deloitte szakemberei szerint a fizetős feltöltés háttere az lehet, hogy a felhasználók értékesítik majd az oldal reklámfelületeit, és az így szerzett bevételből fizetnek a szolgáltatóknak. A felmérés szerint az idei év nagy kérdése lehet, hogy ebből a formából tudnak-e bevételt termelni a cégek, hogy az tartalmak tárolásának költségei csökkenjenek.
Figyelnek minket
A szakemberek arra számítanak, hogy a jövőben a gyártók különböző kémprogramokkal figyelik majd a felhasználók szokásait, például azt, hogy milyen oldalakat látogatnak, milyen zenéket hallgatnak.
Valószínűleg az így szerzett információkat fel fogják használni a jövőbeni termékek fejlesztésekor, így a gyártók egyre testreszabottabb készülékeket kínálhatnak egy-egy felhasználónak – mondta el Guhala Péter.
BK