A heves tiltakozások ellenére nem ítélte el az osztrák reklámtanács azt a hirdetést, amelyben a Hirt nevű helyi sörgyár topless lányokkal reklámozta termékeit, adta hírül a napokban az osztrák Kurier. A döntést azzal indokolta, hogy a kampány nem veszélyezteti az ifjúságot.
Nincs összefüggés, mégis mehet
A plakáton látható "hölgyemények" hajszíne az eladni kívánt sör színéhez igazodik, melleiket csak kezeik takarják, miközben csábos tekintettel "szólítják le" a potenciális vásárlókat - feltehetően elsősorban férfiakat.
Igaz, a "felmentő ítélettel“ egyidejűleg a reklámtanács azt javasolta a sörgyárnak, hogy a jövőben "érzékenyebben“ közelítsen ehhez a témához, és kerülje hasonló típusú hirdetések közzétételét.
A testület a reklámban elsősorban azt kifogásolta, hogy a női testek és a hirdetett áru között nem ismerhető fel közvetett vagy közvetlen összefüggés - ez pedig nem helyénvaló a kereskedelmi kommunikációban.
A sörgyár szerint csak szimbólum
Az ügyből már csak a hirdetés körül támadt médiafelhajtás miatt is hasznot húzó sörgyár vitatja utóbbi állítást, és tagadja azon vádakat, miszerint hirdetésében áruként vagy "szextárgy"-ként kezeli a hölgyeket.
Hivatalos álláspontjuk szerint plakátjukon azért szerepeltetnek meztelen nőket, mert ezáltal tudják leginkább jelképezni azt a tisztaságot, amelyen a Hirt "sörfözési művészete" alapul.
Orális hirdetés az Axe-tól
Az erotikus hirdetésekért természetesen nem kell a szomszédba menni, hiszen a magyar fogyasztók szeme is nap mint nap megakadhat hasonló reklámokon - botrány azonban csak kevésből lesz.
Az utóbbi évek egyik legnagyobb tiltakozását az Axe Body Sutra 2006-os kampányának hirdetése váltotta ki. Az ominózus plakáton egy félmeztelen fiú előtt térdepel egy leányzó, köldökmagasságban - illetve kicsit lejjebb. (A reklámon szereplő "használati utasítás" így szólt: "Fújd be magad a Body Sutra figurák alapján, és a csajok odaltalálnak, ahova szeretnéd" - a szerk.)
Mint azt Felker Noémi, a kampányt tervező Noe's Ark ügynökség ügyvezetője az idei Reklámhéten elmondta, a hirdetéssel elsősorban fiatal korú srácokat próbálták elérni. Ezért a kampány része volt egy "kollégiumi turné" is - ennek során dekoratívan öltözött lányok dezodorral ébresztették szobájukban azokat az egyetemista vagy főiskolás fiúkat, akik ezen igényüket előre jelezték.
A negatív reklám is jót tett
Az ügyvezető szerint a kampány elérte célját: az Axe Aeresol termékei - a tervezett húsz százalékos célt túlteljesítve - harminc százalékos forgalomnövekedést produkáltak 2006 utolsó negyedévében. Az eladásokat - "negatív reklám is reklám" alapon - az is segítette, hogy a tiltakozások nyomán számos média foglalkozott a hirdetéssel, emelte ki a szakember.
Felker Noémi összességében úgy véli, az "alapvető emberi ösztönökre fókuszáló” módszer működik, női (vagy férfi) testtel igenis könnyebb eladni termékeket. Arra azonban figyelni kell - tette hozzá -, hogy a reklám ne legyen ízléstelen vagy öncélú - hogy ezt melyik esetben sikerült elkerülni, annak eldöntését Olvasóinkra bízzuk.
W. B.
Menedzsment Fórum