3p

Ausztriában szabad alig fedett női keblekkel sört reklámozni, legalábbis ezt jelzi a helyi reklámtanács közelmúltban meghozott állásfoglalása. Magyarországon a legnagyobb port talán az Axe "orális hirdetése" verte fel - a reklám készítője szerint a módszer működik, egy szép női vagy férfitesttel jól el lehet adni termékeket. Az ellenzők viszont azt hangoztatják, hogy az ilyen típusú hirdetések sértik a nők méltóságát és áruvá degradálják testüket. Mfor.hu háttér.

A heves tiltakozások ellenére nem ítélte el az osztrák reklámtanács azt a hirdetést, amelyben a Hirt nevű helyi sörgyár topless lányokkal reklámozta termékeit, adta hírül a napokban az osztrák Kurier. A döntést azzal indokolta, hogy a kampány nem veszélyezteti az ifjúságot.

Nincs összefüggés, mégis mehet 

A plakáton látható "hölgyemények" hajszíne az eladni kívánt sör színéhez igazodik, melleiket csak kezeik takarják, miközben csábos tekintettel "szólítják le" a potenciális vásárlókat - feltehetően elsősorban férfiakat. 

Igaz, a "felmentő ítélettel“ egyidejűleg a reklámtanács azt javasolta a sörgyárnak, hogy a jövőben "érzékenyebben“ közelítsen ehhez a témához, és kerülje hasonló típusú hirdetések közzétételét.

A testület a reklámban elsősorban azt kifogásolta, hogy a női testek és a hirdetett áru között nem ismerhető fel közvetett vagy közvetlen összefüggés - ez pedig nem helyénvaló a kereskedelmi kommunikációban.

A sörgyár szerint csak szimbólum

Az ügyből már csak a hirdetés körül támadt médiafelhajtás miatt is hasznot húzó sörgyár vitatja utóbbi állítást, és tagadja azon vádakat, miszerint hirdetésében áruként vagy "szextárgy"-ként kezeli a hölgyeket.

Hivatalos álláspontjuk szerint plakátjukon azért szerepeltetnek meztelen nőket, mert ezáltal tudják leginkább jelképezni azt a tisztaságot, amelyen a Hirt "sörfözési művészete" alapul.

Orális hirdetés az Axe-tól   

Az erotikus hirdetésekért természetesen nem kell a szomszédba menni, hiszen a magyar fogyasztók szeme is nap mint nap megakadhat hasonló reklámokon - botrány azonban csak kevésből lesz.

Az utóbbi évek egyik legnagyobb tiltakozását az Axe Body Sutra 2006-os kampányának hirdetése váltotta ki. Az ominózus plakáton egy félmeztelen fiú előtt térdepel egy leányzó, köldökmagasságban - illetve kicsit lejjebb. (A reklámon szereplő "használati utasítás" így szólt: "Fújd be magad a Body Sutra figurák alapján, és a csajok odaltalálnak, ahova szeretnéd" - a szerk.) 

Mint azt Felker Noémi, a kampányt tervező Noe's Ark ügynökség ügyvezetője az idei Reklámhéten elmondta, a hirdetéssel elsősorban fiatal korú srácokat próbálták elérni. Ezért a kampány része volt egy "kollégiumi turné" is - ennek során dekoratívan öltözött lányok dezodorral ébresztették szobájukban azokat az egyetemista vagy főiskolás fiúkat, akik ezen igényüket előre jelezték.

A negatív reklám is jót tett

Az ügyvezető szerint a kampány elérte célját: az Axe Aeresol termékei - a tervezett húsz százalékos célt túlteljesítve - harminc százalékos forgalomnövekedést produkáltak 2006 utolsó negyedévében. Az eladásokat - "negatív reklám is reklám" alapon - az is segítette, hogy a tiltakozások nyomán számos média foglalkozott a hirdetéssel, emelte ki a szakember.

Felker Noémi összességében úgy véli, az "alapvető emberi ösztönökre fókuszáló” módszer működik, női (vagy férfi) testtel igenis könnyebb eladni termékeket. Arra azonban figyelni kell - tette hozzá -, hogy a reklám ne legyen ízléstelen vagy öncélú - hogy ezt melyik esetben sikerült elkerülni, annak eldöntését Olvasóinkra bízzuk.

W. B.

Menedzsment Fórum
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!