Történetmesélés az üzleti kommunikációban
A történetmesélés nem új eszköz: amióta ember az ember, történeteket mesél. A hétköznapi életünket olyannyira áthatják a történetek, hogy szinte már észre sem vesszük őket: történet-alapúak a magánéleti beszélgetéseink, a filmek és a híradások, amiket nézünk, a könyvek, amiket olvasunk.
Az üzleti kommunikációban viszont – mostanáig – nem használtuk ki a történet adta lehetőségeket. Magyarországon legalábbis semmiképp sem. Úgy "nevelődtünk" ugyanis, hogy az üzleti kommunikációban elsősorban világosnak, racionálisnak és objektívnek kell lennünk – ennek az elvárásnak pedig nem felelnek meg az emóciókat kifejező és kiváltó, a szubjektív gondolkodásnak teret engedő történetek…
Mi, a Personal Brand Institute-ban azt valljuk, hogy a történeteknek óriási jelentőségük van az üzleti kommunikációban. Elég csak olyan kiemelkedő kommunikátorokra gondolnunk, mint Steve Jobs vagy Warren Buffett, akiknek a sikereiben vitathatatlan a történetek szerepe. Személyes élményeiket izgalmas történetekbe foglalva könnyebben nyerték meg a munkatársaikat a saját véleményüknek, döntéseiknek − és könnyebben nyerték meg az üzleti partnereiket, illetve a szélesebb közönséget a termékeiknek, szolgáltatásaiknak.
Miben rejlik a történetmesélés hatása, varázsa?
- A hiedelemmel ellentétben a tények és adatok nem megvilágosítják, hanem elhomályosítják az elmét. A jó történet ezzel szemben a legösszetettebb problémát is érthetővé és emlékezetessé teszi.
- Az érvek vitatkozásra, kritizálásra, szembenállásra késztetnek, a jó történet ezzel szemben bevonja a hallgatóságot. Elismerést ébreszt, kötődést alakít ki, részesévé tesz az "ügynek". A jó történet segítségével a hallgatóság túllép a védekezési mechanizmusokon – így előtérbe kerülhetnek az igazán fontos gondolatok, érzések.
- A jó történet egyetértést vált ki, és együttműködést alakít ki.
Miért félnek a vezetők a történetmeséléstől?
Azért, mert úgy gondolják, hogy:
- nekik nincsenek történeteik,
- a történeteik nem elég érdekesek,
- nem tudnak történetet mesélni,
- a személyesség nem fér meg a szakszerűséggel,
- a történet azonos az anekdotával, azaz nem több, mint puszta színesítő-szórakoztató elem.
A történetmesélés: a meggyőzés és a változásmenedzsment új eszköze
Mi a Personal Brand Institute-ban azért dolgozunk, hogy ezeket a félelmeket feloldjuk. Segítünk a vezetőknek új meggyőzési stílusuk kialakításában: lehetőségeket és módszereket kínálunk saját történeteik megtalálására, felépítésére és közvetítésére.
A történeteket 4 forrásból merítjük:
- Egy helyzet (esemény, időszak), amikor a vezető sikeres volt, ragyogott;
- Amikor valami nem sikerült neki;
- Egy példakép, egy mentor;
- Egy izgalmas esemény, egy könyv vagy egy film.
A történeteket 6 típus mentén dolgozzuk ki:
- Ki vagyok én?-történetek,
- Miért vagyok itt?-történetek,
- Oktatási történetek,
- Vízió-történetek,
- Értékekről szóló történetek,
- "Tudom, hogy mire gondolnak"-történetek.
Mivel tudjuk, hogy a jó történet önmagában kevés, nagy hangsúlyt fektetünk a jól elmesélt történetre:
- Felépítés/stílus,
- Hihetőség,
- Előadásmód.
Összegzésképpen: a történetmesélésről azt gondoljuk, hogy fantasztikus lehetőség, de egyben óriási felelősség is, sokféle buktatóval. Csak hozzáértéssel szabad és érdemes élni vele!
dr. Tóth Tamás, Györffy Kinga