4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A történetmesélés, vagy az angol terminológia alapján storytelling az emberiség történetével egyidős, a menedzsment területeken azonban a legutóbbi időkig nem volt bevett gyakorlat. A történeteknek azonban óriási jelentőségük van az üzleti kommunikációban, a nemzetközi tapasztalatok alapján ennek meghonosításán hazai szakemberek is dolgoznak.

Történetmesélés az üzleti kommunikációban
 
A történetmesélés nem új eszköz: amióta ember az ember, történeteket mesél. A hétköznapi életünket olyannyira áthatják a történetek, hogy szinte már észre sem vesszük őket: történet-alapúak a magánéleti beszélgetéseink, a filmek és a híradások, amiket nézünk, a könyvek, amiket olvasunk.
 
 
Az üzleti kommunikációban viszont – mostanáig – nem használtuk ki a történet adta lehetőségeket. Magyarországon legalábbis semmiképp sem. Úgy "nevelődtünk" ugyanis, hogy az üzleti kommunikációban elsősorban világosnak, racionálisnak és objektívnek kell lennünk – ennek az elvárásnak pedig nem felelnek meg az emóciókat kifejező és kiváltó, a szubjektív gondolkodásnak teret engedő történetek… 
 
 
Mi, a Personal Brand Institute-ban azt valljuk, hogy a történeteknek óriási jelentőségük van az üzleti kommunikációban. Elég csak olyan kiemelkedő kommunikátorokra gondolnunk, mint Steve Jobs vagy Warren Buffett, akiknek a sikereiben vitathatatlan a történetek szerepe. Személyes élményeiket izgalmas történetekbe foglalva könnyebben nyerték meg a munkatársaikat a saját véleményüknek, döntéseiknek − és könnyebben nyerték meg az üzleti partnereiket, illetve a szélesebb közönséget a termékeiknek, szolgáltatásaiknak.
 
Miben rejlik a történetmesélés hatása, varázsa?
  • A hiedelemmel ellentétben a tények és adatok nem megvilágosítják, hanem elhomályosítják az elmét. A jó történet ezzel szemben a legösszetettebb problémát is érthetővé és emlékezetessé teszi.
  • Az érvek vitatkozásra, kritizálásra, szembenállásra késztetnek, a jó történet ezzel szemben bevonja a hallgatóságot. Elismerést ébreszt, kötődést alakít ki, részesévé tesz az "ügynek". A jó történet segítségével a hallgatóság túllép a védekezési mechanizmusokon – így előtérbe kerülhetnek az igazán fontos gondolatok, érzések.
  • A jó történet egyetértést vált ki, és együttműködést alakít ki.
Miért félnek a vezetők a történetmeséléstől?
 
Azért, mert úgy gondolják, hogy:
  • nekik nincsenek történeteik, 
  • a történeteik nem elég érdekesek,
  • nem tudnak történetet mesélni,
  • a személyesség nem fér meg a szakszerűséggel,
  • a történet azonos az anekdotával, azaz nem több, mint puszta színesítő-szórakoztató elem.
A történetmesélés: a meggyőzés és a változásmenedzsment új eszköze
 
Mi a Personal Brand Institute-ban azért dolgozunk, hogy ezeket a félelmeket feloldjuk. Segítünk a vezetőknek új meggyőzési stílusuk kialakításában: lehetőségeket és módszereket kínálunk saját történeteik megtalálására, felépítésére és közvetítésére.
A történeteket 4 forrásból merítjük:
  • Egy helyzet (esemény, időszak), amikor a vezető sikeres volt, ragyogott;
  • Amikor valami nem sikerült neki;
  • Egy példakép, egy mentor;
  • Egy izgalmas esemény, egy könyv vagy egy film.
A történeteket 6 típus mentén dolgozzuk ki:
  • Ki vagyok én?-történetek,
  • Miért vagyok itt?-történetek,
  • Oktatási történetek,
  • Vízió-történetek,
  • Értékekről szóló történetek,
  • "Tudom, hogy mire gondolnak"-történetek.
Mivel tudjuk, hogy a jó történet önmagában kevés, nagy hangsúlyt fektetünk a jól elmesélt történetre:
  • Felépítés/stílus,
  • Hihetőség,
  • Előadásmód.
Összegzésképpen: a történetmesélésről azt gondoljuk, hogy fantasztikus lehetőség, de egyben óriási felelősség is, sokféle buktatóval. Csak hozzáértéssel szabad és érdemes élni vele!
 
dr. Tóth Tamás, Györffy Kinga
Personal Brand Institute
www.personalbrandinstitute.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!