3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kereskedelmi láncok erőfölényét egyre erőteljesebben érzik a beszállítók: legtöbbször azonban nem a kisméretű, árbevételű és gyenge alkupozíciójú vállalkozásokat érinti a piaci erővel való visszaélés, sokkal gyakoribb, hogy a közepes méretű cégekre kényszerítenek az új kereskedelmi törvénybe ütköző feltételeket - írja a Napi Gazdaság.

Míg a kilencvenes évek közepén a beszállítók többsége szerint egyenrangú partnerekként szerződtek a kiskereskedelmi láncokkal - így ennek megfelelően értékarányos kontraktusokat alkudtak ki -, addig napjainkra, ha sikerül is írásba foglalni az együttműködést, a megállapodás jobbára a láncok érdekeit szolgálja - derül ki az MKIK Gazdaság és Vállalkozáselemző Intézete (GVI), a nagyméretű kiskereskedelmi láncok és a beszállítók kapcsolatát vizsgáló felméréséből. A megkérdezett beszállítók negyven százaléka szerint a partnerlánc határozza meg a feltételeket, és hiába az olykor hosszú hónapokon át zajló tárgyalás, gyakorlatilag nincs alternatívája a kereskedők diktálta feltételek elfogadásának, legfeljebb az, ha új partner után néznek.

Leggyakrabban a harmadik személy és a legkedvezőbb feltételek alkalmazását kötik ki írásban vagy szóban a kereskedelmi láncok. Utóbbi feltételt jogsértő volta ellenére hozzávetőleg negyven százalékban szerződésben is rögzítik, szóbeli megegyezés pedig az esetek 15 százalékában születik róla. A harmadik személy alkalmazása gyakorlatilag azt jelenti, hogy a kereskedő olyan szolgáltatást kér a beszállítótól, ami alapvetően az ő feladata, vagyis kereskedelmi szolgáltatás lenne. Ennek elvégzését a kereskedelmi törvény rögzíti. Van olyan lánc, amely ezen felül azt is meghatározza, hogy hol, mely cégektől és mennyiért veheti igénybe ezt a szolgáltatást a beszállító.

Jellemzően logisztikai szolgáltatásról - a szállítás mellett például helyi termékelhelyezésről, polcrendezésről - van szó, ami a kiskereskedelem alfája és ómegája. (A termék forgalma nagyban függ a kihelyezéstől és az állandó polcfeltöltéstől.) A láncok által meghatározott ilyen jellegű díj akár 30-40 százalékkal is eltérhet attól, amit ugyanaz a merchandiser cég másik áruházban alkalmaz.

A kereskedelmi törvény ezt ugyancsak erősen tiltja, arról nem beszélve, hogy mindez versenytörvénybe is ütközik. A kereskedők év közben is gyakran változtatnak egyoldalúan a szerződések feltételein - a válaszadók közel negyede számolt be ilyen tapasztalatról -, nemritkán az érvényes szerződéssel ellentétes új követelésekkel állnak elő, és ha a beszállítók tiltakoznak ez ellen, akkor a kereskedők az áru kilistázásával, az áru polcról való eltűntetésével fenyegetőznek - számol be a Napi Gazdaság. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!