5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Tavaly sem sikerült megállítani az utasok elvándorlását a MÁV Start Zrt.-nél: a teljes utasszám 1,5 százalékkal csökkent 2007-hez képest. Bár a MÁV Csoport összességében 41,6 milliárd forint mérleg szerinti eredménnyel zárta az évet, ez a MÁV Cargo eladásából befolyó mintegy 97,5 milliárd forint bevételnek köszönhető. Idén mintegy 220 milliárd forintra lenne szüksége a vasúttársaságnak a menetrend tartásához, ebből az állam 163 milliárdot biztosíthat a közszolgáltatási szerződés keretén belül. Utóbbit azonban még nem írták alá, tart az alkudozás.

Heinczinger még alkudozik Hóniggal (Fotó: MTI)

Rt.-vé alakulása, azaz 1993 óta a legsikeresebb pénzügyi évét zárta 2008-ban a MÁV Zrt.: a mérleg szerinti eredmény 41,6 milliárd, a működési eredmény pedig 9,3 milliárd forintot tett ki, mondta el szerdai sajtótájékoztatóján Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója.

Ha nincs a Cargo-üzlet, 56 milliárd a mínusz

Igaz, a pozitív eredmény mögött - mint ahogy azt a vezérigazgató is megjegyezte - a MÁV Cargo értékesítése áll. Mint ismert, az árufuvarozó céget tavaly 102,5 milliárd forintért vásárolta meg a Rail Cargo Austria. A vételár öt százaléka - mintegy ötmilliárd forint - a MÁV Cargo dolgozóit illeti, így a MÁV Zrt.-t mintegy 97,5 milliárd forinttal gazdagodott az üzleten, tette hozzá Heinczinger.

Ez azt jelenti, hogy a MÁV Cargo eladása nélkül 56 milliárd forintos veszteséggel zárta volna az évet a Csoport. 2007-ben a mérleg szerinti konszolidált veszteség ennek "csupán" mintegy ötöde, 12,4 milliárd forint volt.

A pozitívumok közé tartozik viszont, hogy a MÁV csoportszinten - Heinczinger elmondása szerint - tavaly 18,1 milliárd forint megtakarítást ért el. Ezen belül a személyi kiadások 2,6 milliárd forinttal csökkentek, miközben a létszám csupán mintegy négyszáz fővel, 37 800-ról 37 400-ra redukálódott.

Az utasszámot illetően azonban már nincs mivel büszkélkedni, hiszen a menedzsmentnek nem sikerült megállítania a csökkenő tendenciát. A fizető utasforgalom a tervezettől közel hat százalékkal, a bázistól pedig két százalékkal maradt el, összességében pedig 1,5 százalékkal esett vissza a vonaton utazók száma 2007-hez képest.

Az utasok negyede nem fizet

Ráadásul az utasok negyede - mintegy 34-36 millióan – ingyen vonatozik, utánuk tavaly mintegy húszmilliárd forintot fizetett ki az állam a MÁV-nak. Még megdöbbentőbb adat, hogy – a bérleteseket nem tekintve – a fizető utasoknak mindössze 11 százaléka vált teljes árú jegyet.     

Heinczinger mindezt figyelembe véve azt tartaná kívánatosnak, ha a jövőben a MÁV a teljes jegyár kifizetését követelhetné meg az utasoktól, a kedvezményre jogosultak pedig más csatornákon – és feltehetően utólag – juthatnának hozzá a jegyár-támogatáshoz. Megjegyezte azt is, hogy sok kedvezmény ma alanyi jogon jár, miközben például a tehetősebb nyugdíjasok igenis állni tudnák utazásuk költségét.           

Ami az idei évet illeti, Heinczinger szerint a közszolgáltatási szerződés keretén belül mintegy 163 milliárd forintot kaphat a személyszállítást végző MÁV Start Zrt. a költségvetésből. Ez az összeg egyelőre nem végleges, hiszen a szerződést még nem írták alá.

Hónig Péter közlekedési miniszter korábban úgy nyilatkozott: ajánlatot vár a vasúttársaságtól arra vonatkozóan, mekkora összeg szükséges ahhoz, hogy az általuk elérni kívánt színvonalon biztosítani tudják a társaság működését. Heinczinger szerint május 26-ig elkészítik a jelentést, addig nem kívánt nyilatkozni a részletekről.

220 milliárd kellene a működéshez

Annyit azért elmondott, hogy - a jelenlegi költségszinttel számolva – mintegy 220 milliárd forintra lenne szüksége a MÁV-nak a decemberben kihirdetett menetrend teljesítéséhez. Megjegyezte azt is, hogy idén - a 2008-as költségszinthez képest – maximum kilencmilliárd forintot tudnak megtakarítani.  

A vezérigazgató egyúttal vitába szállt a Reformszövetség közelmúltban publikált jelentésével, amely átláthatatlannak ítélte a vasúttársaság gazdálkodását. Heinczinger szerint a MÁV hatékonysága kielégítő, amit szerinte az egy főre jutó utas- és vonatkilométer adatok is bizonyítanak.

Hónig csökkentené az állami támogatást

Kiemelte, hogy míg a MÁV átszámítva mintegy 800 millió eurót kap az államtól, addig az osztrák vasútnál 1,6 milliárd, a MÁV-nál mintegy ötven százalékkal kisebb belga vasútnál pedig 2-3,2 milliárd euró az éves állami juttatás mértéke.

Egyben reményét fejezte ki, hogy – 2002 és 2006 után - 2010-ben ismét kiugró támogatásban részesül a társaság az állam részéről. 

Hónig Péter mindezzel kapcsolatban múlt héten utalt arra, hogy ma túl sokba – évi mintegy húszezer forintba – kerül a MÁV minden egyes állampolgárnak. Emellett kiemelte azt is, hogy tapasztalatai szerint sok olyan változtatást is meg kellene tenni a cégnél, amihez nincs szükség pénzre.

Példaként említette, hogy a működés költséghatékonyabbá tételét, a jelenleginél nagyobb tisztaságot és biztonságot, jobb vezetési kultúrát és nagyobb odafigyelést vár el a cégtől. Ezzel együtt Hónig nem tervez személycseréket a MÁV menedzsmentjében.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!