Tovább bővült a szupermarketek hálózata: tavaly 23, idén eddig kilenc új egységet nyitottak, és ezzel számuk 406-ra emelkedett. A Tesco hat, míg a Spar három szupermarketet nyitott idén eddig.
A szupermarket fő vonzereje hagyományosan az élelmiszer. Ezt bizonyítják a Nielsen adatai is: élelmiszerből a szupermarket csatorna értékben mért forgalma jóval az átlag felett, 18 százalékkal emelkedett tavaly, az előző évhez képest. Ugyanakkor a csatorna piaci részesedése tavaly egy százalékponttal, tíz százalékra nőtt a Nielsen által mért 90 kategória értékben mért bolti eladásaiból, az előző évhez viszonyítva.
Ezt a tíz százalékos piaci részesedést a legnagyobb forgalmú tíz élelmiszerkategória közül a következőkben haladja meg a szupermarket: Húskészítmény, sajt, gyümölcslé, tejföl, hűtött szeletes édesség és gyümölcsjoghurt, áll a társaság közleményében.
Ha végigtekintünk a 90 kategóriában a szupermarketek piaci részesedésén, akkor a legnagyobb számot a müzlinél találjuk (21 százalék). Utána, valamivel alacsonyabb aránnyal találjuk a mélyhűtött félkész sajtot és a paradicsomlevet.
A Nielsen cenzusa szerint egyre nagyobb a szupermarketek átlagos eladótere. Múlt év végén 606 négyzetmétert regisztráltak, egy évvel korábban 587-et, míg előtte 572-t.
Az összességében kedvező eladási adatok a szupermarket vevőkre gyakorolt vonzerejét tükrözik. A fogyasztók boltválasztásában legfontosabbak éppen azok a tényezők, amelyek a szupermarket fő jellemzői.
A magyar vásárlók igényei
A magyar vásárlók számára ugyanis a kedvező ár/érték arány mellett elsők között szerepel a megfelelő választék, amelyhez hozzátartozik a könnyen áttekinthető és vonzó termékkihelyezés is. A vevők szeretik rövid idő alatt és könnyen megtalálni mindazt, amire szükségük van. Ugyanakkor értékelik a személyzet által nyújtott szolgáltatásokat, valamint a gyorsaságot a pénztárnál.
A vásárlók elvárják, hogy egy üzletben a pénzükért cserében értéket kapjanak. A jó bolti akciók, promóciók és a saját márkás termékek segíthetik a bolttal kapcsolatos percepciókat abba az irányba terelni, hogy a vevők előnyös ár/érték viszonyt érzékeljenek.
A szupermarket előnyös megítéléséhez járul hozzá, hogy a vevők egy csoportja külön odafigyel a minőségi termékekre. Itt a vevők nagy része nem csak a minőségi termékek jelenlétét várja el, például friss áruból vagy készételekből, hanem fontos a számára megfelelő választék is a magas minőségű árucikkekből.