A VDSZSZ eredeti követelése 10 százalékos többlet béremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutas számára. Ez egészült ki azzal a követeléssel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, valamint a pénzügyminiszter által bejelentett további inflációnövekedést a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja.
Az egyeztetést követően Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke elmondta: a MÁV-csoport tagjai újabb javaslattal nem álltak elő, továbbra is azt állítják, hogy nincs meg a lehetőségük a szakszervezeti követelés teljesítésére. A szakszervezet nem látja okát annak, hogy a követelésekből visszalépjen. Hangsúlyozta: hivatalosan is a birtokukban vannak azok a dokumentumok, amelyek alapján állítják, hogy követeléseik teljesíthetők.
A VDSZSZ alelnöke szerint politikai döntés, hogy a munkáltató nem akar engedni álláspontjából, hiszen akkor ez a munkavállalói csoport jobban megerősödne, és egyéb jogos követeléseket is tudna majdan támasztani, akár a későbbiekben bekövetkező vasút-átalakítások okán is.
Újabb sztrájk jöhet
Bárány Balázs megismételte korábbi kijelentését, miszerint a sztrájkfelhívás továbbra is érvényben van, és ha úgy ítélik meg, folytatják a munkabeszüntetést a követelések teljesüléséig.
Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke elmondta: a MÁV álláspontja továbbra is az, hogy irreális - jogilag és gazdaságilag megalapozatlan - követeléseknek nem lehet engedni. Az érdekvédő szervezet képviselői minden egyes alkalommal ugyanazokat az eleve teljesíthetetlen követeléseket vetik fel, miközben minimális kompromisszumkészséget sem tanúsítanak - tette hozzá.
A MÁV Zrt. továbbra is hangsúlyozza, hogy a MÁV Cargo Zrt. eladásából befolyó összeget a magyar vasút fejlesztésére, a szolgáltatások minőségi javítására és a hitelek törlesztésére kívánja fordítani. A 38 mellékvonallal kapcsolatban Kavalecz Imre elmondta: a 12 mellékvonal esetében május 31-ig közszolgálati megrendelés van a szakminisztériumtól, a többi mellékvonalra pedig a decemberi menetrendváltásig. Mellékvonalak üzemeltetésével kapcsolatos döntés nem a vasúttársaság kompetenciája - hangsúlyozta.
Kavalecz Imre emlékeztetett arra, a Fővárosi Munkaügyi Bíróság április 17-én meghozott nem jogerős kiegészítő végzésében megállapította, hogy a VDSZSZ további 1,1 százalékos bérfejlesztési követelése nem tekinthető jogszerűnek.
Emlékeztetett arra, hogy a VDSZSZ-sztrájk miatt jelentős a kára keletkezett már eddig is a vasúttársaságoknak. A legutóbbi, április 7-i veszteség a MÁV-nál 70 millió forintra rúgott, a MÁV-Start jegy-visszatérítési összege belföldön 2 711 390 forint, nemzetközi viszonylatban 1 068 445 forint volt, továbbá 79 745 forint költségtérítést fizettek vissza az utasoknak.
Az anyagi káron felül erkölcsi kárt is okozott a sztrájk a cég szerint, hiszen az irreális követelésekért tartott VDSZSZ-sztrájk miatt bizonytalan és kiszámíthatatlan volt a vasúti közlekedés, a távolsági forgalomban utazók nem minden esetben juthattak el céljaikhoz.
A MÁV határozattan visszautasítja a VDSZSZ elnökének állítását, miszerint a vasútnál az elégséges szolgáltatásról azért nem lehet megállapodni, mert az állam által kinevezett menedzsment megakadályozza ezt. A MÁV ragaszkodik ahhoz, hogy az utasok és fuvaroztatók érdekében a sztrájk ideje alatt is a megfelelő vonatmennyiség közlekedjen. A vonatok harmada biztosítja a minimális közszolgáltatási feladatokat, azaz a munkába és iskolába járást.