4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ismét eredménytelenül zárult az egyeztetés a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV között a szakszervezeti sztrájkkövetelésről, illetve a még elégséges szolgáltatásról csütörtökön. Az egyeztetést május 5-én folytatják.

A VDSZSZ eredeti követelése 10 százalékos többlet béremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutas számára. Ez egészült ki azzal a követeléssel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, valamint a pénzügyminiszter által bejelentett további inflációnövekedést a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja.

Az egyeztetést követően Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke elmondta: a MÁV-csoport tagjai újabb javaslattal nem álltak elő, továbbra is azt állítják, hogy nincs meg a lehetőségük a szakszervezeti követelés teljesítésére. A szakszervezet nem látja okát annak, hogy a követelésekből visszalépjen. Hangsúlyozta: hivatalosan is a birtokukban vannak azok a dokumentumok, amelyek alapján állítják, hogy követeléseik teljesíthetők.

A VDSZSZ alelnöke szerint politikai döntés, hogy a munkáltató nem akar engedni álláspontjából, hiszen akkor ez a munkavállalói csoport jobban megerősödne, és egyéb jogos követeléseket is tudna majdan támasztani, akár a későbbiekben bekövetkező vasút-átalakítások okán is.

Újabb sztrájk jöhet 

Bárány Balázs megismételte korábbi kijelentését, miszerint a sztrájkfelhívás továbbra is érvényben van, és ha úgy ítélik meg, folytatják a munkabeszüntetést a követelések teljesüléséig.

Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke elmondta: a MÁV álláspontja továbbra is az, hogy irreális - jogilag és gazdaságilag megalapozatlan - követeléseknek nem lehet engedni. Az érdekvédő szervezet képviselői minden egyes alkalommal ugyanazokat az eleve teljesíthetetlen követeléseket vetik fel, miközben minimális kompromisszumkészséget sem tanúsítanak - tette hozzá.

A MÁV Zrt. továbbra is hangsúlyozza, hogy a MÁV Cargo Zrt. eladásából befolyó összeget a magyar vasút fejlesztésére, a szolgáltatások minőségi javítására és a hitelek törlesztésére kívánja fordítani. A 38 mellékvonallal kapcsolatban Kavalecz Imre elmondta: a 12 mellékvonal esetében május 31-ig közszolgálati megrendelés van a szakminisztériumtól, a többi mellékvonalra pedig a decemberi menetrendváltásig. Mellékvonalak üzemeltetésével kapcsolatos döntés nem a vasúttársaság kompetenciája - hangsúlyozta.

Kavalecz Imre emlékeztetett arra, a Fővárosi Munkaügyi Bíróság április 17-én meghozott nem jogerős kiegészítő végzésében megállapította, hogy a VDSZSZ további 1,1 százalékos bérfejlesztési követelése nem tekinthető jogszerűnek.

Emlékeztetett arra, hogy a VDSZSZ-sztrájk miatt jelentős a kára keletkezett már eddig is a vasúttársaságoknak. A legutóbbi, április 7-i  veszteség a MÁV-nál 70 millió forintra rúgott, a MÁV-Start jegy-visszatérítési összege belföldön 2 711 390 forint, nemzetközi viszonylatban 1 068 445 forint volt, továbbá 79 745 forint költségtérítést fizettek vissza az utasoknak.

Az anyagi káron felül erkölcsi kárt is okozott a sztrájk a cég szerint, hiszen az irreális követelésekért tartott VDSZSZ-sztrájk miatt bizonytalan és kiszámíthatatlan volt a vasúti közlekedés, a távolsági forgalomban utazók nem minden esetben juthattak el céljaikhoz.

A MÁV határozattan visszautasítja a VDSZSZ elnökének állítását, miszerint a vasútnál az elégséges szolgáltatásról azért nem lehet megállapodni, mert az állam által kinevezett menedzsment megakadályozza ezt. A MÁV ragaszkodik ahhoz, hogy az utasok és fuvaroztatók érdekében a sztrájk ideje alatt is a megfelelő vonatmennyiség közlekedjen. A vonatok harmada biztosítja a minimális közszolgáltatási feladatokat, azaz a munkába és iskolába járást.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!