Tavaly decemberben és idén januárban a Tréning Kerekasztalt alkotó cégek (Ad Sidera, Business Success, Concordia, Door Training, Easy Learning, Human Telex Consulting, Mercuri, Profil Tréning, Omegaglen, TMI) belső felmérést végztek a magyar tréningpiacról.
Megjegyezzük, hogy a megállapítások a tréningpiac meghatározó cégei véleményének összesítéséből adódnak, így a piac megítélésének tekintetében egyfajta reprezentativitásról beszélhetünk, ugyanakkor ez semmiféleképpen nem tekinthető statisztikai értelemben vett reprezentativitásnak. Tekintse tehát az Olvasó a Tréning Kerekasztal szubjektív véleményének az alábbiakat.
A magyar tréningpiac 1998-2000. között folyamatosan tovább bővült, forgalma a tavalyi évben mintegy 6-8 milliárd forint között alakult. A bővülés oka (összhangban az országos növekedés tendenciáival) már nem elsősorban a külföldi vállalatok újabb magyarországi nagybefektetéseinek, hanem a közepes és kisebb méretű hazai vállalkozások bekapcsolódásának köszönhető. A megbízások elnyeréséért ádáz verseny zajlik, a tenderek a piac 30-40%-ára jellemzőek, a tréningpiaci szereplők együttműködése előfordul, de nem jellemző. A regionális megbízások, tréningmegoldások ma már nem ritkák.
A megrendelői oldalon, a jobb információellátottságnak és a már eddig felhalmozódott tapasztalatoknak köszönhetően, az ügyfelek "kifinomodása" figyelhető meg.
A megbízó személyek között, némi felsővezetői dominancia mellett (vagy ezek ellenére?) viszonylagos egyenletes korbeli és nembeli (53% nő) eloszlásról beszélhetünk, a nemzetiségi hovatartozás alapján a megrendelőknek mintegy 80%-a magyar, 20%-a külföldi.
A szolgáltatói oldal tekintetében egyfajta konszolidáció zajlott, a kezdeti nagyszámú új és számos esetben jelentős kockázattal bíró belépőt felváltotta a korábbi szereplők megerősödése, szolgáltatási palettájuk egyértelművé tétele, illetve néhány tréningszolgáltató eltűnése.
A trénerek végzettségüket tekintve színes képet mutatnak, a legtipikusabb végzettségek (sorrendben) a közgazdász, a mérnök, a pszichológus és a pedagógus (illetve számos többdiplomás tanácsadó dolgozik a piacon).
Összességében a tréningpiac fejlődési tendenciájában a mennyiségi jellemzőket is megelőzve a minőségi jellemzők a legfontosabbak. Kifinomult, céljaikkal és igényeikkel tisztában lévő, a piacot jobban átlátó ügyfelek egyre sokoldalúbb, szakmailag megalapozott, magas minőségű tréningprogramokat várnak és kapnak - az idő egyre növekvő szorítása ellenére.
A www.treningkerekasztal.hu honlapon bővebben olvashat a felmérésről.
Tréningpiac: hogyan tovább?
A Tréning Kerekasztalt alkotó cégek belső felmérést végztek a magyar tréningpiacról. Tekintse az Olvasó a Tréning Kerekasztal szubjektív véleményének az alábbiakat.