4p

A VTF (Vállalkozások Társadalmi Felelősségvállalása) története

Az elmúlt évek során az üzleti világban egyre többször hallani egy új betűszót: VTF. A nagyobb társaságoknak VTF menedzserei vannak, VTF irányelveket alkalmaznak, de még a világ üzleti életének vezetői is VTF-ről beszélnek az évenkénti találkozójukon, a davosi Világgazdasági Fórumon. Az OECD és az EU támogatja a VTF-et, az Egyesült Királyság kormánya VTF minisztert nevezett ki! A magyarországi Brit Kereskedelmi Kamara 2005-ben VTF munkacsoportot hozott létre, a magyarországi Amerikai Kereskedelmi Kamara a Közép-európai Egyetem Üzleti Iskolájával közösen VTF tanfolyamokat indít a vállalkozásoknak.

Olvassa el cikkünket angol nyelven.

Mi ez az új divat? A "VTF (Vállalkozások Társadalmi Felelősségvállalása, angolul CSR ü Corporate Social Responsibility) meghatározása: az üzlet oly módon történő vezetése, amely megfelel az üzleti élettel szembeni etikai, kereskedelmi és társadalmi elvárásoknak, illetve túlmutat azokon." (www.bsr.org/resourcecenter) Hát nem ez lenne a természetes? Mi új, vagy különleges van a VTF koncepciójában? Néhány vállalat már a XIX század végén bevezette a szociális felelősség elvét - például az amerikai gyógyszeripari cégek olyan vállaltvezetési szabályzatot vezettek be, amely hangsúlyozta a közegészségügy szolgálatának szükségességét a profitképzés mellett. A Nobel-díjas közgazdász Milton Friedman már 1970-ben megkérdőjelezte a VTF koncepcióját, azzal érvelve, hogy az üzlet egyetlen feladata a profit növelése - legalábbis a törvény keretein és az elfogadott társadalmi normákon belül.

A vállalatokat érő külső nyomás azonban még sohasem volt ennyire erős, mint manapság. A szociális felelősség hagyományos megközelítése költséges, és a civil társadalom aktivistái csökkenthetik a cégek hasznát, amennyiben ragaszkodnak ahhoz, hogy az üzleti életnek nagyobb szerepet kellene vállalnia a világ jobbá tételében. Az aktivisták kérik a vállalatokat, hogy vezessenek be felelős foglalkoztatási, környezetvédelmi és emberi jogi politikát, illetve foglalkozzanak a speciális érdekek követeléseivel (az állatok jogai, a nők jogai, az esőerdők megőrzése stb.). Új elem az, hogy civil szervezetek és a társadalmi aktivisták hatnak a nagyvállalatok vezetésére. Az olyan világméretű óriáscégek, mint a Levi Strauss and Co., Nestlé, Nike, Shell Oil, Starbucks, és még sok másik, úgy tűnik: figyelnek. A Levi Strauss leállította a munkák kihelyezését egy olyan országba, amelynek gyászos az emberi jogi megítélése; a Nestlé az angol kávépiacra olyan kávét vezetett be, amelyet tisztességes kereskedés útján vásárolt a helyi termelőktől; a Nike leállítatta a gyermekmunkát ázsiai üzemeiben; a Shell Oil, miután ökológiai és munkaerő visszaélésekkel vádolták Nigériában, elkezdte közzétenni a világméretű szociális és környezetvédelmi tevékenységét; a Starbucks pedig az esőerdőket megvédő módszerrel termelt kávét vásárol.

Az okos cégek nem környezetvédelmi vagy szociálpolitikai kérdésnek tekintik a VTF-et, hanem üzleti stratégiájuk részének. A VTF-et az irányelvek, a gyakorlat és a programok átfogó sorozatának kell tekinteni, amelyek szervesen függenek össze az üzleti tevékenység minden részével.
A mai világgazdaságban fontos a vállalkozások társadalmi és környezetvédelmi felelősségvállalása annak érdekében, hogy megfeleljenek a befektetők, a fogyasztók, az alkalmazottak és azon közösség elvárásainak, amelyekben tevékenységüket végzik. Bebizonyosodott, hogy a szociális követelmények változóban vannak, és ami évtizedekkel ezelőtt normális üzleti gyakorlatnak számított, az mára elfogadhatatlanná vált. Hosszú távon a VTF hasznot hajtó befektetés lehet.

- A Vállalkozások Társadalmi Felelősségvállalása ellenzői azt mondják, hogy a VTF-et pártoló vállalatok csak túlreagálják a harcos globalizáció- és kereskedelem-ellenes társadalmi aktivisták támadásait, és megengedik nekik, hogy diktáljanak a vállalatoknak. Egyetérthetünk ezzel az állítással?

- A társadalmi aktivisták szerint a legtöbb vállalat a VTF-et csak a PR eszközének tekinti, ahelyett, hogy üzleti politikájuk középpontjába állítaná. Igazuk van az aktivistáknak?

Játssz!

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!