A világ egyik legnagyobb közösségi szolgáltató cége, a mikroblogot üzemeltető Twitter értéke 7 milliárd dollár lehet, legalábbis erre jutott egy befektetési alap a közelmúltban végzett átvilágítása során. Az internetes társaság, mely vélhetően – a többi dotkom céghez hasonlóan hamarosan tőzsdére kerül – egyelőre zárt körben juthat néhány százmillió dollárnyi friss tőkéhez, állította a Bloomberg hírügynökségnek a tárgyalások kapcsán érintett egyik résztvevő.
Az összeg már csak azért is meglepő, mert gyakorlatilag hónapról-hónapra egyre komolyabb számok jelennek meg. Az első komolyabb befektetői csoportok érkezésekor 2009-ben egymilliárd dollárra taksálták a Twittert. Ez azonban egy év alatt többszörösére nőtt, hiszen 2010 decemberében, amikor a Kleiner Perkins Caufield & Byers befektetési társaság 200 millió dollárral beszállt a cégbe, a becslések 3,7 milliárdról szóltak. Alig fél év telt el azóta, és a legfrissebb számok tehát már ennek a duplájára taksálják a Twitter értékét.
A Magyarországon meglehetősen szűk körben elterjedt szolgáltatás egy idén márciusi adat szerint 200 millió felhasználóval büszkélkedett világszerte, ám ez a szám azóta vélhetőleg jóval magasabb (250 millió körül lehet), hiszen a tavasz folyamán napi átlagban félmillió új felhasználóval bővült a mikroblog szolgáltatást igénybe vevők száma. A cég által megfogalmazott cél az 1 milliárd felhasználó, ami azonban vélhetőleg nem lesz egyszerű, hiszen a Facebook esetében az 500 milliós szint felett a növekedés számottevően lelassult. (A legnagyobb közösségi site közel 700 millió felhasználóval rendelkezik).
A kritikusok szerint a problémák nem is feltétlen a felhasználói számmal, illetve annak növekedési ütemével, hanem a cég üzleti modelljével vannak. Bár időről időre napvilágot látnak különböző bevételt generáló kezdeményezések, ám ezek átütő sikere még várat magára. A cég elsősorban a hirdetési bevételekre támaszkodik, és ugyan az egy évvel korábbi számokhoz képest idén megtriplázza bevételét, ám az így is csak 150 millió dollárt fog kitenni. Összehasonlításképpen a Facebook éves árbevétele a becslések szerint 1,86 milliárd dollár, míg a Google csak az első negyedévben 8,58 milliárd dolláros bevételt ért el.
Az óvatosabb elemzők arra is felhívják a figyelmet, hogy a Twitter körül ugyan nagy a felhajtás, ám az elmúlt hetekben megszaporodott az internetes cégek részvénykibocsátása, elég csak az elmúlt időszak nagy IPO-ira gondolni, hiszen a LinkedIn, a Pandora, vagy az orosz keresőcég, a Jandex is tőzsdére lépett. A közösségi vásárlás nagyágyúja, a Groupon néhány hete, míg a szektor viszonyait tekintve fejőstehénnek számító cég, a Zynga - mely elsősorban a Facebookra fejlesztett játékok kapcsán vált ismertté - a napokban jelentette be, hogy egymilliárd dollár értékben bocsát ki részvényeket. És akkor még ott van az internet jelenleg talán legfényesebb csillaga, a Facebook, amely várhatóan 2012 első felében léphet tőzsdére. A Twitternek tehát komoly vetélytársakkal kell megküzdenie a befektetők kegyeiért.
mfor.hu