Az elektronikus közvetítők szektor a sokszínű "harmadik felet" tömörítik. Ezek a cégek segítenek a világhálón történő eligazodásban, keresésben, a megfelelő honlap, szolgáltatás vagy termék megtalálásban. Az eladó és a vevő közötti űrt töltik ki az információs rengetegben, csökkentve ezzel a tranzakciós költségeket és kockázatot.
Az elektronikus kereskedelem szektorában olyan cégek lelhetőek fel, amelyek "saját" termékeiket és szolgáltatásukat online katalógusból értékesítik. Míg a közvetítők elsődleges feladata a például a hasonló termékek és szolgáltatások minőségi (ár, elérhetőség, szállításai határidő, vagy bármely a fogyasztó által megválasztott kritérium) összehasonlítása (információ nyújtása a fogyasztónak, hogy melyik elektronikus kereskedőt válassza; útbaigazítás).
Természetesen a fent említett meghatározások alapján nem lehet minden vállalatot egyértelműen valamelyik szektorba besorolni. A több szektorban is megjelenő vállalatok jelentősen megnehezítik a kategorizálást, mégis érdemes ezen felosztás alapján vizsgálatokat végezni, hogy tisztább képet kaphassunk az Internetiparban uralkodó trendekről, mozgásokról.
Az internetgazdaság szektorai és szereplői között kölcsönös összefüggés mutatható ki. Ahogy a hálózati infrastruktúra fejlődése a szélessávú adatátvitel felé mozdította el a fejlesztések egyik főáramát, az alkalmazás-készítők - ennek hatására - a multimédiás alkalmazások felé fordították a figyelmüket. A harmadik és negyedik szektort alkotó vállalatok mind az első és mind a második szektorban lezajló változásokat figyelembe véve tervezhették meg saját termék-innovációjukat (multimédiás tartalmak szolgáltatása, valamint új digitális szolgáltatások megjelenése). Ezen összefüggések feltárása magyarázatot ad a különböző szektorokban tevékenykedő vállalatok között kialakult stratégiai szövetségek létrejöttének okaira is. Az együttműködésnek köszönhetően a szinergikus hatásokat kihasználva a fogyasztók számára értékes kapcsolt szolgáltatásokat képesek kifejleszteni.
1.4. Az Internetgazdaság szektorai a számok tükrében
Az Internetgazdaságot nem lenne célszerű az elért vállalati eredmények alapján megítélni, ugyanis egy új, gyorsan változó, magas kezdeti fix költségekkel jellemezhető ágazatban nem feltétlenül fordulnak azonnal termőre a beruházások.
Az Internetgazdaság növekedésére vonatkozó egyéb adatok azt mutatják, hogy az elmúlt két évben jelentős prosperitás jellemezte az ágazatot. A munkahelyek számának növekedését felülmúlta a bevételek növekedési üteme. Az alkalmazottak száma 1999 II. negyedéve és 2000 II. negyedéve között 22,6 százalékkal, míg a bevételek 58,8 százalékkal és az egy főre jutó bevétel pedig 29,5 százalékkal emelkedett. Azonban ez a kép nem általánosítható, mert a különböző szektorok eltérő tendenciákat mutatnak (7).
(6) Forrás: www.internetindicators.com, Cisco System által támogatott kutatás
(7) Ezek az eltérések a szükséges inputok különbözőségéből fakadnak.
Új gazdaság: az információ és a hálózatok (1) - Az Internetgazdaság mérése
Az Internetgazdaság nem feleltethető meg a híradásokban magukról sokat hallató dotcom cégekkel, ugyanis az internetes gazdaságnak csak egy részhalmazát teszik ki ezek a vállalkozások.