6p

A Duna House lett 2007 legjobb ingatlanközvetítő irodája a Magyar Ingatlanszövetség értékelése szerint. A tulajdonos testvérpár Izraelből érkezett, nyelvtudás és "ingatlanos" tapasztalat nélkül kezdte felépíteni a néhány év alatt franchise hálózattá bővült céget. Guy Dymschiz ügyvezető igazgató az mfor.hu-nak adott interjújában a múlt és a jelen mellett arról is beszélt, hogy az euróbevezetés Budapesten is felviszi majd az ingatlanárakat.

"A  vevő sokszor nem azt veszi meg, amit keresett"

- Információim szerint Ön Németországban született, majd Izraelben nevelkedett. Ön és testvére 1998-ban kezdett el ismerkedni a magyar ingatlanpiaccal. Előtte mivel foglalkoztak, és hogy került a képbe Magyarország?

- Guy Dymschiz: Én ügyvédként dolgoztam, a testvérem közgazdász, de számítástechnikával foglalkozott. Az ingatlanpiacra volt némi rálátásom ügyvédként, akadtak ilyen ügyeim, de alapvetően a nulláról kellett kezdeni itt. Miért pont itt? Ismerősöktől hallottam, mekkora lehetőségek vannak Magyarországon. 1998-1999-ben az izraeliek körében divat volt itt lakást venni; ezt hallva gondoltunk egyet, és idejöttünk.

- Volt valami oka annak, hogy el akartak onnan jönni, vagy csak "szembejött" ez a lehetőség?

- G.D.: Csak próbálkoztunk; Izraelben is jó volt, de egyrészt gondoltuk, itt több a lehetőség, másrészt beleszerettem Budapestbe. Először egy mellékes businessnek indult, aztán fő business lett belőle, és ide is költöztünk.

- Mi tetszett meg Budapestben?

- G.D.: A város gyönyörű, és az emberek is szimpatikusak voltak. Tetszett, hogy Európa, hogy egy kulturált ország, de mégsem olyan hidegek az emberek, mint például Németországban.

- Hogyan kezdték el?

- G.D.: Először a külföldi befektetőknek adtunk el lakóingatlanokat, majd amikor láttuk, hogy gyengül a külföldi befektetési hullám, és már itt voltunk elég ideje ahhoz, hogy átlássuk a piacot, észrevettük, mekkora vákuum van a hálózatok terén. Csak kis irodák működtek, míg külföldön már beindult a hálózatrendszer. Mi meg lecsaptunk a lehetőségre.

- Nem volt gond a nyelvismeret hiánya? Gondolom, akkor még nem beszélt ilyen jól magyarul.

- G.D.: Először csak tolmácsokon keresztül vagy angolul üzleteltünk, de hamar rájöttem, hogy hatékonyabb lenne elsajátítani a nyelvet és ezáltal a magyar gondolkodásmódot, mert enélkül sokkal nehezebb. Nekiálltunk magyarul tanulni, és addig nem is vágtunk bele a Duna House franchise átalakításába, amíg nem beszéltem magyarul.

Ráadásul a magyar nem az a nyelv, ami csak úgy ragad az emberre, mint sok nyugat-európai nyelv. A magyart akarni kell megtanulni, mert már a nyelv logikája is más, mint a legtöbb nyelvé.

- Végül mikor kezdték el a bővítést?

- G.D.: 2003-ban. Először három saját irodával teszteltük a rendszert, majd abból született meg a mostani rendszer, melyben 90 irodában, 700 ember dolgozik a Duna House neve alatt.

- 2007-ben pedig már megnyerték a Magyar Ingatlanszövetség az "Év franchise ingatlanközvetítője" díjat. Számítottak erre?

- G.D.: Igen. 2006-ban csatlakoztunk a szövetséghez, és azt gondoltuk, hogy már abban az évben elvihetjük a díjat. De mivel akkor még nem voltunk tagok egy egész éve, ezért várnunk kellett. Gondoltuk, hogy megnyerjük, mert rövid idő alatt sokat fejlődtünk, jók lettek az eredményeink.

- Miért volt ilyen biztos ebben?

- G.D.: Mert a magyar piacon az ingatlanpiaci hálózatok jogviszonya szürke területen mozog; sok a tisztázatlan pont benne, például a közvetítők kapcsolódásának meghatározásában. Sok a kiskapu, nem egyértelmű, hogy mit lehet, és mit rizikós csinálni. Így mi tiszta vizet öntöttünk a pohárba, és egy új rendszert hoztunk létre, aminek a lényege, hogy közvetítőink önállóan dolgoznak, maguknak termelve a profitot, felénk pedig egy franchise díjat fizetnek.

- Az elején nehéz volt partnereket találni?

- G.D.: Az elején saját embereink voltak a franchise partnereink, akik már ismerték a rendszert, és látták, hogyan működik. Nem igazán kerestünk kívülről partnereket. Később viszont már hirdetésre is jöttek újak, és lehetőségünk volt arra is, hogy megválogassuk, kivel kötünk üzletet.

- Mennyire kockázatos vállalkozás az Önök partnerének lenni?

- G.D.: Kisebb a kockázata, mintha valaki önálló vállalkozást nyitna, nyilván a profitot is megosztjuk valamennyire. A nemzetközi statisztikák szerint a franchise vállalkozások hét százaléka megy tönkre, míg ez az arány a saját vállalkozások esetében kilencven százalék. Mi tartjuk a nemzetközi átlagot.

- Van még hely a magyar piacon több ingatlanirodának?

- G.D.: Magyarország még messze van a telítettségtől, mármint az ingatlanközvetítést tekintve. Nyugaton az ingatlan-tranzakciók 70-90 százalékában működnek közre ingatlanközvetítők. Itthon ez az arány még csak 30 százalék. Tehát még lehet duplázni, triplázni.

- Mi ennek az alacsony arányszámnak az oka?

- G.D.: Az, hogy régebben nem a szakmaiság jellemezte a piacot. Ha egy ingatlanos nem profi, nem sokáig marad a piacon, hiszen senki nem szeret sokszor feleslegesen lakást nézni. Az ingatlanos, ha profi, időt spórol, és több lehetőséget teremt.

Az emberek többsége az elején nem akar közvetítőt, mert azt gondolja, hogy egyedül is meg tudja oldani, újságból. Aztán rájön, hogy mégis jól jön a segítség. Sok rossz tapasztalat vezet az ingatlanközvetítői szerep megerősödéséhez.

- Sokszor említi a profi ingatlanközvetítőt, és amikor jöttem, láttam, hogy ingatlanközvetítői tanfolyamra gyülekeztek a fiatalok. Mit tanítanak nekik, ami hozzátartozik a profizmushoz, és esetleg egy kívülálló nem gondolna rá?

- G.D.: Először is csak fele arányban tanítható a szakma, a másik fele érzék kérdése. Elsősorban azt a szemléletmódot tanítjuk meg itt, ami sokak számára újdonság: az igazán jó ingatlanos nem abban jó, hogy lyukat beszél a vevő hasába, hanem attól, hogy megérzi, mit akar a vevő. Ha ez megvan, akkor az ingatlan már eladja magát.

- Mennyire tudatosak a magyar lakásvásárlók?

- G.D.: Azt tapasztaljuk, hogy az esetek nagy részében nem azt veszi meg a vevő, amit eredetileg keresett. Ugyebár nem gyakran vesz lakást az ember, és olyankor nagyon meggondolja, mit akar. De amikor kitalálja, mit szeretne, sok szempontot nem vesz figyelembe, amiről az ingatlanközvetítőtől értesül, és esetleg befolyásolhatja a végleges választást. Tehát ez a fajta együttműködés folyamatosan alakul, és ezért is kell ráérezni a vevő szándékaira, mert ők sokszor nem is tudják megfogalmazni azokat.

- Globálisan hogyan látja a magyar ingatlanpiac jövőjét?

- G.D.: A közvetítéseket illetően optimista vagyok, de az eladások nagyon csökkentek. Rejtélyes számomra, és más ingatlanszakemberek számára is, miért kerülnek Magyarországon feleannyiba az ingatlanok, mint a környező térségben, amikor ez a város sokkal fejlődőképesebb, mint például Bukarest. Azt gondolom, hogy nagy változást fog okozni az euró bevezetése, ami majd felviszi az ingatlanárakat. Az értékesítésben pedig egyértelműen a nagy hálózatoké a jövő. Kérdés, hogy melyik lesz az a 2-3 hálózat, amelyik megmarad a piacon.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!