Elvetette az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. első privatizációs koncepcióját a gazdasági tárca - értesült a Népszabadság. A Concorde Értékpapír Zrt. és a UBS Investments Bank párosára vár a feladat, hogy megvizsgálja: milyen eredményt hozhat, ha a sztrádaüzemeltetőt eladása előtt - francia, olasz mintára - 30-35 éves szerződésekkel kistafírozott, az állami költségvetéstől független, kizárólag piaci bevételeiből gazdálkodó koncessziós társasággá alakítják.
A gazdasági tárcánál azonban már most úgy számolnak: akár háromszor magasabb árajánlatokat is remélhetnek a felpumpált ÁAK kérőitől, mint ha az állam az eredeti az üzemeltetést és az elektronikus útdíjrendszer ellenőrzési jogát hirdetnék meg.
Mint ismert Kóka János gazdasági miniszter tavaly május elején jelentette be, hogy az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. 20-40 százalékát adná el a tőzsdén keresztül, ebből nagyjából 30 milliárd forint bevételre számít. A szakértők azonban az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. nélkül nem tartják tőzsdeképesnek az ÁAK Zrt.-t.
A szakértők akkor úgy vélték fizetős úthálózatot üzemeltető társaságokkal kapcsolatos hangulat továbbra is kedvező, s ez az ÁAK privatizációjához vonzó környezetet teremt. A privatizációt előkészítő tanulmány ugyanakkor az ÁAK méretét nem tartják elégségesnek a tőzsdei privatizációhoz. A társaság viszonylag kis szereplő lenne. Valószínűsítik, hogy ez a befektetői keresletben és a tranzakció bevételében is látszódna.