5p

A jövő nyári szezonra megduplázná az elérhető városok számát a sármelléki repülőtér, tudta meg az mfor.hu. A FlyBalaton szerint a már jelen lévő légitársaságok tavasztól újabb célállomásokra repülnének, emellett újabb két fapadossal tárgyalnak a járatindításról. Ami már biztos, hogy a Ryanair - a korábbi tervekkel ellentétben - télen sem tűnik el teljesen Sármellékről.

Újabb célállomások tavasztól?

Jövő tavasztól öt-nyolc új célállomással bővülhet a FlyBalaton kínálata, mondta el az mfor.hu-nak Palkó Lajos. A sármelléki repülőtér értékesítési és marketingigazgatója szerint a már most jelen lévő légitársaságok közül a jelenleg két-két városba repülő Ryanair és a Germanwings egyenként két-három új desztinációt nyithat, emellett két újabb fapados légitársaság megjelenésére is komoly esély van. Mindez azt jelenti, hogy a repülőtérről jelenleg közvetlenül elérhető városok száma a 2008-as nyári menetrendre akár meg is duplázódhat.

Jönnek a skandináv turisták

A marketingigazgató szerint a tárgyalások még folynak, így konkrét városokat és légitársaságokat egyelőre nem kívánt megnevezni. Annyit azonban elárult, hogy Skandináviából legalább két-három várost kapcsolnának be a hálózatba, emellett a még kiaknázatlan lehetőségeket rejtő térségek, így Hollandia, Olaszország, Franciaország és Kelet-Németország egyes városai kerülhetnek fel a Balatonról elérhető célpontok közé. Végleges döntés november végére, december elejére várható.

 

Az, hogy a fenti lehetőségekből mennyi valósul meg, nagyban függ attól is, hogy a repülőtér mekkora "marketinges hátszelet" tud biztosítani a turisták ezreit ideszállító légitársaságoknak. A források növelése érdekében a repülőtér nemrég egy olyan közös légi marketingalap létrehozását kezdeményezte, amelynek célja, hogy a külföldi célállomások vonzáskörzetében hírverést csapjanak a térségnek. "A Balaton neve még nem cseng olyan jól, mint például Mallorcáé, de megfelelő kampányokkal a magyar tengert is fel lehet futtatni" - emelte ki Palkó Lajos.

Szerinte megfelelő promócióval a téli szezon is feléleszthető, például ha a régió gyógyfürdőit állítják a kampány középpontjába. Az ez irányba tett erőfeszítéseket jelzi, hogy jövőre valószínűleg már télen is közlekednek majd a svájci Helvetic fapados légitársaság Sármellék-Zürich járatai.

Hét járat Ferihegyről

A Ryanair újabb célállomással bővíti magyarországi kínálatát: október 30-tól Dublinba is repül majd Ferihegyről, méghozzá naponta. Az ír diszkont légitársaság késő ősztől hét városba ajánl járatokat Budapestről, amelyeken összesen 420 ezer utasra számítanak az első évben, közölte az mfor.hu-val Tomasz Kulakowski. Összehasonlításul: a legnagyobb ferihegyi fapadosnak számító WizzAir 2006-ban 630 ezer utast szállított magyarországi járatain.

Palkó Lajos szerint a légi marketingalapnak több száz millió forintra lenne szüksége, amit a Magyar Turizmus Zrt., az önkormányzatok és a helyi turisztikai szolgáltatók közösen dobnának össze. A FlyBalaton a szállodák részéről nemrég pozitív visszajelzéseket kapott, ám az csak október végére derül ki, végül mekkora összegből gazdálkodhatnak majd. Korábbi felmérések szerint egyébként egy nyolcvan százalékos telítettséggel üzemelő légijárat évente mintegy 200-300 ezer vendégéjszakát hozhat a térségnek.

Télen is lesz London-Sármellék járat


A marketingigazgató pozitív példaként említette a Ryanair Sármellék-London járatát, amely - többek között a kinti aktív marketingtevékenységnek köszönhetően - éves átlagban is hozza a nyolcvan százalékos foglaltságot. Bár Tomasz Kulakowski, a légitársaság közép-európai értékesítési vezetője korábban úgy nyilatkozott, hogy ezt a járatot is törlik a téli menetrendből, erre végül mégsem kerül sor.

"Látva, hogy az október végén induló budapesti járatok iránt hatalmas az érdeklődés, úgy döntöttünk, hogy megtartjuk a Sármellék-London összeköttetést. Azt gondoljuk, hogy az továbbra is sikeres marad" - indokolta a döntést lapunk kérdésére Kulakowski. A megállapodás egyéb vonatkozásairól - például arról, milyen típusú háttértámogatások játszhattak közre a visszatáncolásban - sem a légitársaság, sem a repülőtér nem közölt részleteket.

A téli menetrendben szereplő menetrend szerinti járatok száma azonban még így is csökkent tavalyhoz képest: mivel Frankfurt-Hahnba október végétől már Ferihegyről is repül a Ryanair, a Sármellék-Frankfurt összeköttetést idén télen szüneteltetik. Ezzel együtt Palkó Lajos szerint az ír fapados budapesti megjelenése nem fogja majd vissza sármelléki aktivitásukat.

Ferihegy nem vetélytárs

"A FlyBalatonnak nem Feriheggyel kell versenyeznie, hanem saját régiójára kell koncentrálnia. A szomszédos országokban sikeresen működnek egymáshoz közel fekvő repülőterek, miért ne lehetne ez Magyarországon is így?" - érvelt a marketingigazgató. Azt azonban elismerte, hogy a Ryanair ferihegyi startja nem hagyja teljesen érintetlenül a sármelléki repülőteret, amely a budapesti utasok és az eleve a fővárost megcélzó turisták nagy részének búcsút mondhat.

Összességében a Ryanair megtartása életbevágóan fontos a repülőtér számára. Ezt jól mutatja, hogy a FlyBalaton idei évre tervezett 120 ezres utasforgalmának több mint felét az ír fapados hozza: a londoni járaton 40 ezer, a frankfurtin pedig 30 ezer utassal számolnak 2007-ben.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!