5p

Agresszív terjeszkedésbe fogtak Magyarországon a már megtelepedett gyorskávézók, hogy az újonnan belépő Starbucks, AmRest vagy a brit riválisok rosszabb esélyekkel induljanak a piacon. Mfor.hu háttér.

Mikorra várható? (Mfor.hu-montázs)

"Folyamatosan figyeljük a magyarországi lehetőségeket, de jelen pillanatban erre a piacra vonatkozó bejelentésünk nincsen. Minden egyes megjelenésünket hosszú előkészítő munka előzi meg, hogy megtaláljuk azt a kellő tapasztalattal rendelkező partnert, amely nemcsak szakmailag, de kulturálisan is illik a Starbucks márkához. A folyamat sokáig tarthat, de minden új területen a legmegfelelőbb pillanatban kívánunk megjelenni" - válaszolta Kate Bovey, a Starbucks Coffee International pr-menedzsere az mfor.hu azon kérdésére, fontolgatja-e a hazai megjelenést a világhírű kávézólánc.

Jövőre jöhet a Starbucks?

Ennek ellenére felröppent a hír, hogy a Starbucks már 2008-ban üzletet nyitna hazánkban - együttműködésben az AmRest (American Restaurants) céggel. A menedzser megerősítette, a vállalat valóban szerepet vállal a lánc lengyel, cseh és magyar üzleteinek nyitásában, de hogy erre a jövő évben sor kerül-e, az még kétséges.

Kávéházból vagy gyorskávézóból hazánk így sem szenved hiányt. A rendszerváltást követően lassan kezdett felélénkülni a kávéházba járás évszázados hagyománya, az utóbbi években pedig több gyorskávézó is megvetette lábát Magyarországon. Már wifizve kávézhatunk például a California Coffee Companynél, de beugorhatunk a Coffeeshop Company vagy a Gloria Jean's üzleteibe is.

Az esélyes megtelepedők közt tartják számon a Bulgáriában már megjelent brit Coffee Republicot, a Jamaica Coffee Shopot és a gyorskávézók felsőbb kategóriájába sorolt Le Pain Quotidient is.

A kávéházaknak van hagyománya

Mire vágynak a láncok?

A láncok legalább 7 méter hosszú portállal rendelkező, 100 négyzetméter körüli üzlethelyiségekről álmodnak. Erős gyalogosforgalmú, magas presztízsű helyen. Üzleti modelljükben az árbevétel 8-13 százalékát kitevő bérleti díjjal számolnak, ez optimális körülmények között 25 ezer eurós havi forgalmat, 100 négyzetméteres nagyságot és 20-33 euró/négyzetméteres havi bérleti díjat jelent. A magasabb presztizsű helyeken a bérleti díj ennek duplája, a bevásárló központokban akár négyszerese is lehet.
Forrás: Eston

"A take away (elvihető) típusú szolgáltatásoknak nincs hagyománya Magyarországon, még nem szilárdult meg irántuk a kereslet" - válaszolta a Gloria Jean's ausztrál lánc magyarországi egységének vezetője arra a kérdésünkre, miért csak mostanában kezdenek megjelenni a nagy külföldi nevek. "A valódi, gourmet kávéivásnak pedig kevés a híve" - tette hozzá a vezető.

Az kérdéses, miért szeretik annyira külföldön papírpohárból vagy gyorséttermi körülmények között szürcsölni a minőségi kávékat, de a Starbucks sikere is bizonyítja, hogy a recept máshol már bevált. A hálózat idén 2400 üzlet nyitását tervezi, amiből hétszáz a nemzetközi piacon esedékes. Így nem is csoda, ha a hazánkban már megjelent láncok erőteljes terjeszkedésbe fogtak.

A Gloria Jean's 2006 áprilisában jelent meg első üzletével, s a közeljövőben nyitja a harmadikat a Teréz körúton, ahol a California Coffee Company is jelen van. A vezető szerint élénkítheti a keresletet, hogy a Nagykörúton újabb nagy márka nyitja meg kávézóját, s nem tart attól, hogy rossz választás lenne a harmadik helyszín.

Merre terjeszkedhetnek?

Noha fogyasztói szemmel akár telítettnek is tűnhet a Belváros, az Eston Ingatlantanácsadó legutóbbi körképe szerint még bőven van hely a láncok számára. A kávéházak két kiemelt célpontjának számító Liszt Ferenc tértől és a Ráday utcától elszakadva is van lehetőség a befektetők számára. Szakértők elsősorban a bevásárlóközpontokban, a kiemelt irodapiaci övezetekben és az egyetemi épületek környékében látnak potenciált. Néhány évre előre tekintve esélyes helyszín a megjelenésre a Nyugati pályaudvar mellett épülő Eiffel tér, a Duna City és a Corvin projekt is.

A Gloria Jean's viszont nem csak a fővárosban gondolkodik. Az ötödik vagy hatodik üzletét már vidéken szeretné nyitni, 2010-re pedig 10-15 egység üzemeltetését tervezi.

Ezen a cégen kívül még a jóval nagyobb méretekben gondolkodó, 2003-ban indult és 19 üzlettel rendelkező McCafé és a California Coffee Company merészkedett Budapest határain túlra. Igaz, utóbbi mindössze a biatorbágyi outletig ment. A tendencia viszont nem elhanyagolható, mivel a már megtelepedett márkák mindegyike további nyitásokat tervez a közeljövőben.

Felvetődik a kérdés, ha egyes láncok ilyen erőteljesen terjeszkednek hazánkban, mások miért célozzák meg inkább a lengyel, a bolgár vagy a román piacot. A méretbeli különbségek mellett ennek sokszor olyan prózai okai is lehetnek, mint a Gloria Jean's esetében.

"Mivel a márka anyavállalatán keresztül már több mint egy évtizede szereplője a román gazdaságnak, magától értetődő volt, hogy ott nyitunk először" - magyarázta a lánc hazai vezetője.

Mindenesetre érdemes a szomszédos piacokat figyelni, mivel hat hónappal a román nyitást követően a Gloria Jean's Magyarországon is megjelent.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!