3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szerdán hivatalosan is meghirdetik eladásra az osztrák nemzeti légitársaságot (AUA). Július végén a szerb kormány is hasonló lépésre szánta el magát, a Malév magánosítási folyamata pedig már tavaly tavasszal lezárult.

A privatizációs kiírást a Financial Times és a Wiener Zeitung szerdai számában jelenteti meg az Osztrák Állami Privatizációs Ügynökség (ÖIAG). A pályázati anyagot augusztus 24-ig vásárolhatják meg az érdeklődők, s ha minden a terv szerint halad, október végére már meg is lehet a társaság új tulajdonosa, írja a Die Presse keddi száma.

A Lufthansa lehet a befutó

Az előzetesen kiszivárgott hírek szerint az osztrák légitársaság iránt leginkább a német Lufthansa és a francia-holland Air France/KLM érdeklődik, emellett az Air China, a Quatar Airways, az orosz Aeroflot, a Singapore Airlines és a japán ANA neve is felmerült a lehetséges vevőjelöltek között. Andreas Bierwirth, az AUA elnöke mintegy tíz légitársaság jelentkezésével számol az első körben.  

Szakértők reményei szerint az új tulajdonos segítségével az utóbbi időben erősen veszteséges osztrák légitársaság ismét nyereségessé válik majd. Az AUA vesztesége az idei első félévben megközelítette az ötvenmillió eurót (2007 első felében még csak 8,6 millió euró volt ez a mutató), az év egészében pedig 70-90 millió eurós hiányt vár a menedzsment.

Az osztrák állam jelenleg mintegy 43 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik az AUA-ban. A jelenlegi tervek szerint a privatizáció után 25 százalék plusz egy részvény marad csak osztrák kézben – azt sem az állam, hanem osztrák vállalatok birtokolják majd. Ha utóbbiak nem mutatnak érdeklődést, akkor az állam megtartja magának a részvények egy részét.

Idén 12 millió eurót kap a Malév

Július végén a szerb kormány jelentette be, hogy privatizálja a JAT állami légitársaság legalább 51, legfeljebb 70 százalékát. A Malév magánosítási folyamata pedig már több mint egy éve le is zárult: 2007 tavaszán a 49 százalékban Borisz Abramovics orosz üzletember tulajdonában lévő AirBridge Zrt. 200 millió forintért vette meg a nemzeti légitársaság 99,95 százalékos részvénycsomagját; emellett legalább 50 millió euró (mintegy 12,5 milliárd forint) tőkeemelést vállalt, továbbá komoly garanciákat adott az addig nagyrészt állami kezességgel fedezett Malév-hitelekre. Akkori közlés szerint az AirBridge által vállalt teljes befektetés értéke mintegy 102 millió euró (26 milliárd forint).

Az orosz tulajdonos tavaly - két lépcsőben - húsz, illetve 18 millió eurót vitt be a cégbe, idén pedig több mint 12 millió eurót juttat a Malévnak, mondta el az mfor.hu-nak Németh Krisztina, a légitársaság szóvivője.

A privatizációt követően tavaly adminisztratív területen 120 főt épített le a Malévnál az új tulajdonos, idén pedig - a tartósan magas üzemanyagárak és  a stagnáló kereslet miatt - további 250 aktív dolgozót (főleg pilótákat és légikísérőket) küldenek el. Emellett 150 fő, jogi állományban lévő dolgozót is érint majd a közelmúltban bejelentett csoportos létszámleépítés.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!