A leszállóhely újranyitása alkalmából tartott sajtótájékoztatón az üzemeltető cég, az SCD-csoporttal együttműködésben működő FB Airport Kft. ügyvezetője, Gubicza Ágoston elmondta: erre az évre 32 ezer utas fogadását tervezik és öt év alatt szeretnék elérni, hogy a nyereségességhez szükséges 300 ezres utasszámot biztosítani tudják.
A légi közlekedés féléves szünet után indult újra Sármelléken, ahol a korábbi bérlő, az ír hátterű Cape Clear Aviation Kft. (CCA) ellen időközben felszámolási eljárás indult. Korábbi közlések szerint a felszámoló Vectigalis Zrt. egyelőre egy évre adta bérbe a repülőtér eszközeit, a tulajdonos Zalavár és Sármellék önkormányzatai pedig 50+50 éves bérleti szerződést kötöttek a repülőtér területére az SCD-csoporttal.
A nyitónapon leszállt és még várt Fokker 70-es gépekkel együttesen mintegy hetvenen érkeztek Hévízre és a Balatonhoz, az első gép az ünnepi szokások szerint tűzoltók vízsugara alatt gurult be a terminálépület elé.
Az ügyvezető 2004 és 2008 között a CCA első embereként vezette a repülőteret, majd lemondása után a múlt évben az ír tulajdonosok kezébe került az irányítás. A repülőtér forgalma a 2008-as 120 ezerről tavalyra alig 12 ezerre csökkent, elpártolt az addigi legnagyobb partner, az ír Ryanair. Miután a CCA adósságai miatt a cég ellen felszámolási eljárás indult, a tulajdonos önkormányzatok 2009-ben nyilvános pályázat keretében hirdették meg az üzemeltetés jogát - elevenítette fel az előzményeket Gubicza Ágoston.
Az FB Airport ügyvezetője az öt évre készített üzleti terv alapján arról számolt be, hogy az idei évre várt 32 ezer utas után a jövő évben már 88 ezerre, 2012-re pedig 185 ezer utasra számítanak a FlyBalaton repülőtéren.
Az eddigi tárgyalások alapján idén a hévízi Mutsch Ungarn Reisen által szerződött Eurowings Düsseldorfból, Frankfurtból és Hamburgból hoz utazókat, a Salamon Reisen pedig a Hamburg International légitársasággal szerződött lipcsei, drezdai és erfurti járatokra. Várhatóan nyáron Basel és Sármellék között a pozsonyi Danube Wings légitársaság indít gépeket, tárgyalnak egy törökországi, antalyai charterről, de a remények szerint a jövő évtől a Ryanair Londonba és Frankfurtba is repül ismét a Balaton partjáról.
Tomcsányi Gábor, az SCD-csoport vezérigazgatója arról szólt, hogy a következő 5-7 évben jelentős beruházásokat indít a társaság a Balaton térségében, és mindezeket komolyan befolyásolja a Sármelléken megforduló utasok száma. Terveik szerint öt év alatt tudják elérni a gazdaságos, már önfenntartó működéshez szükséges 300 ezres számot.
Berkenyés István, Zalavár polgármestere felidézte, hogy az utolsó hónapokban is számos bizonytalanság adódott a reptér újranyitása körül. Ezért kellett olyan partnert találni, amelyik hosszú távon gondolkodik és tőkeerős, így tudtak 50+50 évre szóló megállapodást kötni az SCD-csoporttal.
Azt minden érintett hangsúlyozta, hogy a térség összefogása nélkül és állami támogatás hiányában nem lehet fenntartani egy regionális repülőteret. Gubicza Ágoston egy korábbi felmérésre hivatkozva hozzá is tette: a Balaton és Hévíz térségébe érkező vendégek átlagosan mintegy 500 eurót költenek el itteni tartózkodásuk során, a pénznek azonban mindössze egy százaléka kerül a repülőtérre, a többi a szolgáltatókat és az államot gyarapítja.
MTI/Menedzsment Fórum