4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Vidékfejlesztési Minisztérium már a múlt év végén elkészítette és elküldte Brüsszelbe a magyar termék rendelettervezetét, a notifikációs eljárás jelenleg is zajlik, az első uniós vélemény kifogásolta, hogy a termékjelölés piaci előnyt biztosítana a magyar termékeknek.

Gyaraky Zoltán, a szaktárca főosztályvezetője elmondta, hogy a rendelettel a szaktárca a magyar élelmiszerek önkéntes jelölését segítené, ösztönözné.

Az elkészült jogszabálytervezetet a minisztérium még tavaly év végén elküldte Brüsszelbe jóváhagyásra, az első uniós véleményt pedig arról nemrég kapta meg a minisztérium. Ebben az unió azt kifogásolja, hogy a tervezet egyértelműen felhívná a figyelmet a magyar termékekre, amely az uniós vélemény szerint piaci előnyt jelentene a magyar előállítású élelmiszerek számára.

Gyaraky Zoltán emlékeztetett rá, hogy belföldön nő a magyar élelmiszerek iránti igény, de a fogyasztók nehezen igazodnak el a különféle címkék és jelölések özönében. Sok vásárló szeretne biztos lenni abban, hogy valóban azt kapja a pénzéért, amit keres, ami a csomagoláson olvasható. Ezért kívánja a tárca segíteni a magyar vásárlókat abban, hogy aki hazai élelmiszert szeretne vásárolni az meg is találhassa a boltok polcain - mondta.

A magyar termék rendelettervezet három kategóriába sorolja a magyar eredetű élelmiszereket.

A magyar termék minősítés, vagy bármely más, az élelmiszer magyar származását tartalmazó állítás - a tervezet szerint - kizárólag akkor tüntethető fel az árun, ha az magyar alapanyagból, Magyarországon készült. Így a növényi eredetű élelmiszer alapanyagait belföldön termesztették, a vadon termő növényt Magyarországon gyűjtötték, kezelték, csomagolták. Az állati eredetű élelmiszerekhez pedig az állatokat itt tenyésztették, dolgozták fel, illetve a halakat honi vizekből fogták ki, a vadakat pedig Magyarországon ejtették el.

Hazai terméknek akkor nevezhető az élelmiszer, ha összetevőinek legalább 50 százaléka magyar és a feldolgozás minden egyes lépése Magyarországon történt.

A harmadik kategória pedig a hazai feldolgozású termékek köre. Ide tartoznak a Magyarországon feldolgozott, de többségében import eredetű összetevőket tartalmazó élelmiszerek.

Az Európai Bizottság legfőbb érve a tervezett rendelet bevezetésével szemben, hogy a származási hely ilyen formában történő feltüntetése nincs összhangban az általános európai szabályozással és bár elismeri a használat önkéntes jellegét, úgy véli, ez mégis alkalmas arra, hogy befolyásolja a fogyasztókat abban, hogy ne az import, hanem a hazai terméket vásárolják. Ez pedig a brüsszeli megítélés szerint diszkriminatív a más tagországból érkező élelmiszerekkel szemben.

A magyar megközelítés szerint viszont a lényeg az önkéntes alkalmazás lehetőségén van. A szabályozás ugyanis nem kívánja helyettesíteni, felülírni a már meglévő uniós szabályozásokat. Mindössze azon a helyzeten kíván változtatni, hogy a gyártók az önként alkalmazott származási megjelöléssel, vagy a nemzeti szimbólumok használatával saját értelmezésük szerint hivatkozzanak termékeiken a "magyar" jellegre.

Így fordulhat elő, hogy - uniós jogszerűen - nemcsak a Magyarországon tenyésztett állatból készült húskészítmény lehet magyar termék, hanem az is ami kizárólag import anyagok felhasználásával készült. Ez azonban nyilvánvalóan kimeríti a fogyasztók megtévesztését. Ezért egy önkéntes jogi szabályozás ahhoz adhatna segítséget, hogy milyen feltételekkel lehet ezeket az önkéntes jelöléseket az élelmiszereken alkalmazni.

A rendelettervezet az önkéntes jelölés lehetőségét szabályozza az előállítás módja, illetve a termék minősége szerint is. A "kézműves" vagy "hagyományos" jelölés az egyedi előállítású, illetve a manufakturális körülmények között készült termékekre használható. A "különleges" minőség jelzője pedig akkor tüntethető fel az élelmiszeren, ha annak összetétele, a felhasznált anyagok minősége lényegesen jobb, mint a szokásos. Így kevesebb pótanyaggal, adalékanyaggal, szintetikus összetevővel készül.

Gyaraky Zoltán felhívta a figyelmet arra, hogy a minőségre vonatkozó elvárásokat általában a Magyar Élelmiszerkönyv tartalmazza, de a magas minőségű élelmiszereken a gyártó továbbra is feltüntetheti a különleges, a prémium, az extra és a kiváló jelzést, ha a termék igazoltan rendelkezik ezekkel a tulajdonságokkal.

A főosztályvezető megjegyezte, hogy a Bizottság szakértője szerint azonban az is lehet diszkriminatív, ha a hazai élelmiszereken a magas minőségre, vagy a kézműves jellegre történik utalás. A főosztályvezető mindehhez hozzátette: a Bizottság megjegyzéseire, értelmezésére készül a magyar válasz.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!