4p

A cégautóadó emelése a lízingpiacot is negatívan érintő változás, melyre azért is volt szükség, mert a jármű magánhasználata miatt kellő nagyságú terhet kell kiróni – derült ki a Magyar Lízingszövetség kedd délutáni sajtóeseményén. Mfor.hu-tudósítás.

"Annak érdekében, hogy a gépjárműpiac átláthatóbb, fehérebb legyen, és teljes egészében láthassuk, egyaránt végrehajtottunk adócsökkentéseket és szigorításokat is” – kezdte az előadását Balog Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium adóügyekért felelős helyettes államtitkára. A segítő célzatú változások közé tartozik a gazdasági tevékenységgel összefüggésben használt cégautó lízingdíj áfájának visszaigényelhetősége, valamint a regisztrációs adóban történő változások is. „Minden kategóriában lényeges csökkentés történt, az új rendszer pedig a környezetvédelmi besorolás szerint jobb kategóriába tartozó járműveknek kedvez".

A szigorítások keretén belül a parlament a cégautóadó emelése mellett döntött. „Szükséges lépés volt, de elsősorban ott érezhető jobban az emelés, ahol kevésbé fáj” – magyarázta az adóváltozást a helyettes államtitkár. Újságírói kérdésre adott válaszában kifejtette, hogy a gépjárműhasználat esetén ketté kell választani a dolgokat. Hiszen, ha valaki az üzleti tevékenység érdekében használja a céges autót, akkor ott segíteni kell a személyt az áfa visszaigényelhetőségével. Mivel azonban az autóhasználat mindennapos dologgá vált napjainkban, szinte már elkerülhetetlen a céges autó magánhasználata is. Ha viszont ez megtörténik, akkor arra egy kellő nagyságú terhet kell róni.

A vagyonszerzési illeték változásánál pedig egyszerre volt cél az adónem korszerűsítése, és az adó mértékének emelése is.

Tőkebevonásra kényszerülhetnek a lízingcégek

A jelenlegi és a közeljövőben is várható kedvezőtlen makrogazdasági környezet kihatással van a finanszírozó cégekre, ezáltal a refinanszírozásra is. „Szigorodó hitelezési feltételekre, alacsonyabb növekedésre, emelkedő inflációra, stagnáló munkanélküliségre, a kiskereskedelmi forgalom visszaesésére és a beruházások csökkenésére kell számítani jövőre” – részletezte a befolyásoló tényezőket Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. A gépjárműpiacra közvetlen hatással lehet a jövőben az, hogy magasabbak forrásköltségekkel kell számolni, a lakossági és a vállalati kereslet egyaránt visszaesik, és a kisvállalkozások csődrátája emelkedni fog. Mindezek fényében a mostani adatok alapján a finanszírozott összeg kismértékű, 6,4 százalékos növekedésre számítanak a Lízingszövetség szakemberei, miközben az új és használt járművek aránya változatlan marad.

Az elvégzett kutatás eredményeként várható, hogy pótlólagos tőkebevonásra kényszerül a lízingtársaságok egy része – fejtette ki Lévai Gábor. A finanszírozott összeg kismértékű növekedésével szemben a piac profitja várhatóan csökkenni fog jövőre, hiszen vállalati oldalról szűkülő keresletre számítanak. „A kihelyezések korlátja a továbbra is jelenlevő bizonytalanság lesz” – indokolta a várakozásokat a főtitkár. Összesen 500 milliárd forintnyi svájci frank kihelyezést tart nyilván a Lízingszövetség, ezzel kapcsolatban pedig még devizakockázattal is számolni kell továbbra is.

Az ügyfélszerkezetet illetően is jelentősebb változásokra számítanak, hiszen miközben a lakossági ügyfelek aránya már régebben lecsökkent, a jövőben a kis- és középvállalkozások aránya növekedni fog a lízingügyletekben. Az önkormányzati és állami költségcsökkentések miatt az ebből a szektorból érkező megrendelések száma is csökkenni fog.

Lassú kilábalásra lehet készülni

Tekse Kálmán, a Lízingszövetség alelnöke, a Flotta Bizottság vezetője szerint a jövő évi adóváltozásoknak is köszönhetően a gépjármű-értékesítések terén nem számítanak növekedésre – elhúzódhat a kilábalás, a növekedés beindulása. „A bérleti díj áfájának visszaigényelhetősége óriási előrelépés a szakmának” – utalt az egyik jövő évi változásra.

Uniós korlátok miatt lehet kedvező is a baleseti adó

A baleseti adóról szóló elfogadott törvényjavaslat a 30 százalékos adómérték mellett napi 83 forintban maximalizálja a fizetendő teher nagyságát, amivel a kormány a fuvarozóknak kívánt ezzel segíteni. Ez azonban azt is jelenti, hogy a baleseti statisztikákban nagy arányban szereplő nagy értékű gépkocsikra is érvényes lehet ez a plafon, miközben mentesíti a komolyabb baleseteket okozókat attól, hogy arányaiban kellően magas díjat fizessenek. Ezt újságírói kérdésre Balogh Ádám helyettes államtitkár bizonyos uniós korlátok kötelező jellegű figyelembevételével magyarázta.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!