Nyolcvanmillió euró (nagyjából húszmilliárd forint) beruházással építettek modern, vegyes funkciójú épületet a Vörösmarty téren, a lerombolt ORI székház helyén. A harmincezer négyzetméteres komplexumban - amely acélcsövekből és háromszög alakú üvegpanelekből álló szerkezetével a főváros egyik jellegzetessége lehet - egy üzletház is helyet kapott, amelynek első egységei - egy H&M, egy New Yorker és egy Pull & Bear üzlet - a napokban nyitottak, közölte az mfor.hu-val Baross Pál, az ING ingatlanfejlesztő kutatásfejlesztésért felelős szakembere.
Még az idén további bérlők költözhetnek be az épületbe, így egy kaszinóval és egy kávézóval bővül a kereskedelmi egységek köre. A kávézó - amely a Budai Várban üzemelő Pierrot Café étterem tulajdonosának új vállalkozása - az első emeleti átriumban lesz megtalálható. Az ING ezen egység nyitása idejére - várhatóan december elejére - tervezi az épület átadását.
Baross Pál szerint Budapest régóta küszködik azzal, hogy a belváros kereskedelmi struktúráját megtartsa, illetve javítsa. Ehhez a Vörösmarty 1 nevű üzletház is hozzájárulhat. A téren és környékén több olyan változás is történt, illetve folyamatban van, amely az itteni kereskedelem fellendítését ígéri.
Megújul a Váci utca és környéke
A volt tőzsdepalota helyén például bevásárlóközpont épül. A tőzsde volt épületét a luxemburgi illetőségű Orco Properties Group, a közép-európai ingatlanpiac egyik vezető befektető és ingatlanfejlesztő vállalkozása vette meg. A tervek szerint egy kilencezer négyzetméteres bevásárló galériát alakítanak ki, a felső emeletekre pedig luxuslakásokat terveznek.
A Váci utca és a Gerbaud mellett korábban a Luxus áruház is évtizedekig meghatározta a belváros képét. Bár az áruházra egy időre lakat került, végül a spanyol Inditex bérbe vette, és - az eredeti terveknek megfelelően - a Zara családhoz tartozó Bershka és a Stradivarius márkákkal mutatkozik be. Mindkét brand most debütál hazánkban: a Bershkát 1998-ban alapították, és főleg a fiatal hölgyeket, illetve urakat célozza meg, a szintén a női piacra koncentráló, de nagyobb üzletekben működő Stradivarius-láncot pedig 1999-ben vásárolták meg a spanyolok.
Az áruháztól nem messze nyílik a Palazzo Dorottya, amely kettő-négyezer négyzetméternyi kereskedelmi területtel várja majd a vásárlókat. Nívós üzleteket alakítanak ki a Ferenciek terén lévő, szállodává alakított Klotild Palota földszinti, utca felőli részén is.
A Deák Ferenc utcai Fashion Street üzletei már látogathatók: 11 ezer négyzetméteren 22 üzlethelyiség üzemel. A márkás ruházati boltok között megtalálható a Mexx, a Lacoste, a Tommy Hilfiger, a s.Oliver, a Sisley és a Puma is. Ezek mellett egy étterem is nyílt itt, egy német hátterű olasz étteremlánc, a Vapiano adta át első budapesti üzletét.
Nem a plázacicákat várják
"A Vörösmarty 1 üzletházzal a belváros hagyományos, elegáns kereskedelmi egységeit szeretnénk feléleszteni" - hangsúlyozta Baross Pál.
Mint mondta, reményeik szerint karácsonykor a főváros minden részéről érkeznek vevők. Elsősorban azokra számítanak, akik nem a zsúfolt bevásárlóközpontokat részesítik előnyben. Turistákat is várnak, de nem ők az elsődleges célcsoport, hiszen az épületben található üzletek számos országban megtalálhatók.
Bár a Váci utcáról sokak azonnal a magas árakra asszociálnak, Baross Pál úgy véli, az üzletházban lévő egységekre ez nem lesz jellemző. A New Yorker - amely jelenleg 16 boltot működtet hazánkban, és főként a fiataloknak szánja termékeit - például karácsonyig tartó nyitási kedvezményekkel indított. A H&M, amely inkább a 25-35 éves üzleti korosztályt célozza meg, szintén döntően középár-kategóriás termékeket kínál.
Kovács Zita
Menedzsment Fórum